Boete vs rijverbod

papangelo
Topic Starter
Berichten: 3

Boete vs rijverbod

#1 , 28 feb 2011 12:57

Hallo,

Na 7 jaar probleemloos autorijden heb ik prijs: zaterdag heb ik positief geblazen op een alcoholcontrole.

Volgens de agenten zou het een boete bedragen van 400 EUR.

Mijn vraag is nu of ik deze geldboete kan omruilen in dagen rijverbod. Ik vind de geldboete namelijk heel hoog en zou liever een rijverbod krijgen.

Met vriendelijke groeten,
Angelo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 feb 2011 14:07

neen is beslissing van openbaar ministerie en indien voor rechtbank is de keuze niet aan u.
Het is niet of of maar en en

eylis
Berichten: 8837

#3 , 28 feb 2011 15:08

:shock: het zou me wat worden...
veroordeeld voor diefstal: gestolen voor 10 000 euro aan goederen?
geldboete + vergoeding gestolen waarde?
Neeuh, zet me maar een paar maanden op hotel bij Vadertje Staat.
veroordeeld voor slagen en verwondingen: geldboete + medische zorgen + revalidatie...
doe me maar een jaartje brommen. :lol:

Reclame

papangelo
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 feb 2011 20:44

bij snelheidsovertredingen staat dat toch ook op het arrest van de rechtbank? vb. 100 EUR OF 8 dagen rijverbod?

En ik denk niet dat je zoiets kan vergelijken met diefstal of slagen en verwondingen...

Ik zal ook niet naar de rechtbank moeten gaan, maar zal gebeuren met minnelijke schikking. En wat dan met de minderbedeelden onder de mensen? Moeten die zomaar 400 EUR kunnen ophoesten???? Zou me sterk verbazen...

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 28 feb 2011 21:37

Boetes zijn in België niet inkomensafhankelijk.
Dus ja, ook de minderbedeelden moeten in vergelijkbare gevallen dezelfde boetes betalen.
Als u een voorstel krijgt tot minnelijke schikking kunt u slechts kiezen tussen wel of niet aanvaarden.
De overtredingen waarop een strafmaat staat van X bedrag en/of X dagen hechtenis laten de keus daarvan aan de rechter, niet aan u.

Overigens, denkt u voordeliger uit te zijn met een x aantal dagen hechtenis?
Zelfs een alleenstaande uitkeringsgerechtigde "verdient" vanaf de 13e maand na zijn laatste tewerkstelling 40 euro per dag.
De tijd in hechtenis mag dus al niet meer dan 10 dagen zijn wil u voordeliger uitkomen dan een boete van 400 euro.
Of dacht u tijdens die periode aanspraak te kunnen maken op uitkering/loon?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 01 mar 2011 00:12

Neen is betalen en indien u dat niet doet deurwaarder en signalering in Algemene nationale gegevensbank voor niet betalen.
Opdat ogenblik kan de politie u bij controle ineens het geld laten betalen.

papangelo
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 01 mar 2011 13:00

Hechtenis zou nu niet direct in me opkomen :)

Het enige wat ik me afvroeg was of er niet kon gekozen worden voor de boete OF rijverbod. Na opzoeking heb ik wel enkele zaken gevonden die wel mogelijk waren, zoals niet betalen van de boete wat resulteert in een rijverbod.

Maar als jullie zeggen dat dit niet mogelijk is, zal ik er niet verder op ingaan.

Toch bedankt voor de info!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”