Dronken rijden in het weekend met voorlopig rijbewijs

MaesG
Topic Starter
Berichten: 3

Dronken rijden in het weekend met voorlopig rijbewijs

#1 , 27 feb 2011 17:53

Hallo,

Dit weekend heeft een kennis van mij een ongeluk gehad met de auto. Hij was zo dom geweest om dronken achter het stuur te kruipen en is met zijn auto tegen een paaltje gereden :| . Zijn auto was perte totale, maar gelukkig raakte er niemand (ook hijzelf niet) gewond. Hij had enkel nog maar een voorlopig rijbewijs, en reed daarmee zonder 'L' en in het weekend rond. Ik weet niet hoeveel promille hij in zijn bloed had, maar ga er maar van uit dat hij echt heel dronken was.

Nu probeer ik te achterhalen welke sanctie hem te wachten staat. Ik heb gevonden wat de mogelijke straffen kunnen zijn voor rijden onder invloed en rijden zonder 'L' en in het weekend met voorlopig rijbewijs, maar ik weet niet hoe het nu zit als al deze feiten gecumuleerd worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

MaesG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 feb 2011 18:18

Rijden onder invloed

* Van 0,5 tot 0,8 promille BAC (0,22 tot 0,35 mg/l UAL)



* 137,5€

* Van 0,8 tot 1,2 promille BAC (0,35 tot 0,50 mg/l UAL)



* 400€

* Van 1,2 tot 1,5 promille BAC (0,50 tot 0,65 mg/l UAL)



* 550€

* 1,5 promille BAC (0,65 mg/l UAL) of meer
* Weigering ademtest of bloedproef zonder geldige reden
* Staat van dronkenschap (of soortgelijke toestand door gebruik van drugs of geneesmiddelen)
* Rijden onder invloed van drugs (positieve bloedproef)



* Naar rechtbank**

* * Voorbeeld: 43 km/u in zone 30 : 50€ + 3 x 10€ = 80€
* ** Beslissing te nemen door de Procureur des Konings

* *** Voorbeeld: 141 km/u op autosnelweg : 50€ + 11 x 5€ = 105€
* BAC: alcoholconcentratie in het bloed - UAL: alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht

* De tarieven vermelden het minimumbedrag (onmiddellijke inning of minnelijke schikking, toestand op 31 maart 2006). In bepaalde omstandigheden kunnen andere straffen gelden.

* Als de overtreder weigert te betalen of bij bepaalde overtredingen komt de zaak voor de politierechter. Die kan een boete met een ander tarief en/of een verval van het recht tot sturen uitspreken. Daarbovenop komen nog de gerechtskosten en eventueel een bijdrage aan het fonds voor slachtofferhulp.
* Bij bepaalde overtredingen kan het parket het rijbewijs onmiddellijk laten intrekken.

MaesG
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 feb 2011 20:47

Bedankt voor je antwoord, maar wat daar stond had ik ook al ongeveer gevonden. Het is niet zo moeilijk om achter de bedragen te komen voor de verschillende boetes, ik vroeg me vooral af hoe het in zijn werk gaat als verschillende zaken zich tegelijk voordoen (geen L, weekend, dronken, ongeval,...) in het algemeen, en specifiek in dit geval.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 28 feb 2011 00:29

rijden met voorlopig rijbewijs ... gezien niet in orde ook niet verzekerd... verzekering zal/kan zich tegen hem keren (zeker bij dronken voeren)
Zo wie zo een substantiële boete denk in de buurt van € 1000, rijverbod en terug examens zeker als hij beginnend bestuurder was ik vermoed tussen de 2 en 6 maand en een gevangenisstraf van vermoedelijk 2 maand al of niet met voor alles een voorwaardelijk.

Los van het feit of hij reeds andere feiten op zijn strafblad heeft staan inzake verkeer.
PS moet stevig paaltje geweest zijn.

MaesG
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 feb 2011 02:56

Ik ben niet 100% zeker waar hij exact tegenaan is gebotst :)

Het is het eerste wat ik lees over gevangenisstraf, zou wel heftig zijn! Ik denk btw dat hij idd opnieuw examens moet doen maar ook de komende drie jaar geen rijbewijs mag hebben.
Bedankt voor je antwoord, als hij een uitspraak krijgt zal ik de resultaten komen posten als daar interesse voor is

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 feb 2011 09:26

Er kan alleen een correct antwoord op gegeven worden als je de feiten exact kent die opgesomd worden in het PV. Dat PV zal hij wel snel krijgen :-)

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 28 feb 2011 12:41

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... erswet/462" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /466-t4hs7" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... erswet/456" onclick="window.open(this.href);return false;

en

Artikel 58

Overtreding van de bepalingen van artikel 55, vierde lid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een dag tot een maand en met geldboete van 10 euro tot 500 euro of met een van die straffen alleen.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan 1 euro mag bedragen.

De straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen het jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gedaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”