geen geldige verzekering

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

geen geldige verzekering

#1 , 26 feb 2011 00:03

Beste ,

Mijn zoon werd deze week aangehouden door politie ,doordat een ander zoontje geen gordel droeg,moest de boordokumenten voorleggen.... had een ATTEST AFGELEVERD IN HET KADER VAN ART 4.1a)VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN BURGELIJKE AANSPRAKELIJKHEID AUTO voorgelegd die ik van mijn makelaar kreeg vanwege een autoherstelling/vervangwagen ... verder was er een geldige keuringsbewijs maar geen inschrijvingsbewijs van het voertuig , omdat de vorige eigenaar het mee had opgestuurd met de oude nummerplaat.
dus de voertuig bezat een geldige keuringsbewijs een attest van de verzekering dat de voertuig verzekerd was en de gelijksvormigheidsattest.
Nu zegt de politie dat dit geen geldige verzekering is :evil: ,het moet een groene kaart zijn(ik heb een geldige groene kaart van de vorige voertuig die nog lopend is maar dat was niet voldoende voor de politie ) + de auto had geen inschr.bew. + mijn nummerplaat is niet aangemeld dus uitgewist vanwege het verkopen van de vorige voertuig.
Dus een PV opgesteld en mijn auto wordt getakeld en zal niet vrijgegeven worden totdat ik een geldige verzekering kan bewijzen + 50 euro boete omdat de zoon geen gordel droeg. :x
Nu ben ik bij mijn makelaar geweest (was verbaasd) hij heeft de Maatschappij geinformeerd en stuurden mij een groen kaart , en heb ik mijn auto weer in mijn bezit.
PS :ze hebben 2 PV gestuurd 1 voor mij en 1 voor de zoon :shock:
Wat kan ik verwachten???? :roll:
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2011 08:55

Welke artikelen worden op dat PV vermeld? Dat bespaart ons tijd en verkeerde interpretaties :)

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 26 feb 2011 09:37

En welke datum stond op de groene kaart die u ontvangen hebt ...... ???
Voor de rest zie float :D

Reclame

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#4 , 27 feb 2011 01:01

bedankt voor jullie reakties, :wink:

Franciscus
op de groene kaart van de verzekering van de vorige voertuig die nog lopend is, staat 12/12/2010 tot 12/06/2011 en de verzekeringsattest (witte attest) die de politie niet geldig vond was de geldigheid van 07/02/2011 tot 07/03/2011 die kreeg ik voor de vervangwagen .
en op de groene kaart die ik van de verzekering kreeg heb ik de datum 18/02/2011 in plaats van 07/02/2011 aangevraagd ,dus één dag na de feiten. :oops: :

Float
"Welke artikelen worden op dat PV vermeld? Dat bespaart ons tijd en verkeerde interpretaties"

wet van 21.11.1989 :artikel 22§ 1 --een motorvoertuig op de openbare weg in het verkeer gebracht te hebben zonder dit vooraf te hebben laten verzekeren.
artikel 2§1: om een voertuig in het verkeer te brengen zonder dat het ingeschreven is of zonder dat het de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Velen dank.
M

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2011 10:19

Vraag uw makelaar dat hij van de verzekeringsmaatschappij de schriftelijke bevestiging vraagt dat het voertuig verzekerd was.

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 27 feb 2011 14:58

Normaal zal politie ZELF aan de verzekering de juiste gegevens opvragen het blijkt dat nogal wat makelaars om hun klant tenwille te zijn een groen attest afleveren dat in feite geantidateert is. Daarom telt enkel de datum doorgave aan maatschappij ( datum EN uur van binnenkomst) op de maatschappij.

Overtredingen en vervolging lijken me logisch . Het voertuig is niet ingeschreven, en is niet verzekerd. Evenmin is de nummerplaat van het voertuig.
Het vorig voertuig is niet datgene wat op de baan reed
De wet is daarin zeer duidelijk een voertuig mag niet op de openbare weg komen ZONDER inschrijving.
Een voertuig dat niet is ingeschreven is zo wie zo niet verzekerd.
Een uitzondering is een vervangwagen van een garage dan mag er wel met die wagen gereden worden maar dan moet het ingeschreven voertuig wel in de garage staan.
U mag/kan rekenen op een fikse boete , rijverbod en een gevangenisstraf en dit zowel voor de bestuurder als voor de eigenaar. Los van het feit dat uw verzekering u wegens zware fout ook nog de polis/persoon kan schrappen.
Beetje zwart/wit maar u kent zo al de richting.
U dacht tot niet dat de verzekeringsmaatschappij gaat meewerken aan een verzekeringsfraude??en verantwoordelijk gesteld zou zijn voor iets waar ze niets mee te maken heeft???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”