Parkeerretributie betaald, toch ten onrechte deurwaarder

plex454
Topic Starter
Berichten: 21

Parkeerretributie betaald, toch ten onrechte deurwaarder

#1 , 21 feb 2011 08:50

Dag,

-Ik heb in 2009 een parkeerretributie schriftelijk aangevochten direct na het uitschrijven hiervan, in 2010 kreeg ik een standaard antwoordbrief terug van APCOA. Hierop besliste ik om deze dan toch maar te betalen. Vorige week kreeg ik een brief van gerechtsdeurwaarder met titel "laatste aanmaning voor dagvaarding".
-Het feit is dat ik om te kunnen bewijzen dat ik deze boete betaald heb, 5 euro onkosten bij mijn bank heb moeten betalen om oude verrichtingen op te vragen. Het bewijs heb ik nu dan ook.
-Kan ik deze 5 euro dan ook terugvorderen? Het maakt me niet uit of dat bv. een paar honderd euro's kost, maar het is een principekwestie. Als zij zo zitten doen om 12.5 euro, is 5 euro mij ook teveel.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 21 feb 2011 09:12

Neen, die kun je niet terugvorderen. Had je dan de rekeninguittreksels uit 2010 niet meer? Anderzijds moet je jezelf de vraag stellen, stond ik in overtreding of niet? Voor APCOA is het meer dan een princiepskwestie.

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 21 feb 2011 09:26

Die vraag heeft TS zich al gesteld, en met ja beantwoord. Vermits hij besloten heeft de retributie te betalen.
Maar terugvorderen van gemaakte kosten om het tegendeel te bewijzen. Lijkt me niet erg logisch.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 21 feb 2011 10:01

Kan je met netbanking niet zolang terug in de tijd?
ik dacht dat je tot 3jaar terug kon via netbanking...
en netbanking aanvragen is meestal gratis...

plex454
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 21 feb 2011 13:04

Hoi,

Blijkbaar is de pcbanking van Fortis/BNP Paribas op dat gebied niet zo interessant. Ik denk dat je kan teruggaan tot 6maand. Voor vroege gegevens is het 5euro per keer dat het "archief" opengesteld wordt.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 21 feb 2011 14:34

bij "bank van de post" kunt ge blijkbaar ook maar online tot 6 maand terug gaan . . .


het is blijkbaar handiger om oudere betalingen op te zoeken tussen de honderen papieren uitreksels . . .

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 21 feb 2011 15:12

Dus je kan met andere woorden de geldbewegingen niet op een of andere manier binnenhalen, lokaal opslaan en zo een archief van jaren opbouwen en doorzoeken zoals dat met HomeBank het geval is? Wat dan met de verplichte bewaartermijn van rekeninguittreksels?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 21 feb 2011 22:34

ik kan alleen maar voor online versie van "de bank van de post" spreken, maar ge kunt alles afdrukken ( binnen de 6 maand ).

dan moet ge ten eerste wel ne printer hebben en ten tweede waarom zoude alles afdrukken als ge de uitreksel toch thuis krijgt . . .

ik vraag mij eerder af waarom het niet mogelijk is om alles online ten alle tijden te kunnen bekijken of opzoeken.

iets opzoeken in de uitreksel van bv 2 jaar geleden duurt uren/dagen/weken . . . :|

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2011 15:27

Technisch gezien is het voor banken onmogelijk om ALLE verrichtingen van ALLE klanten onbeperkt in een online database bij te houden (dit zou massa's en massa's geld kosten aan hardware en software). Vandaar dat dit voor een beperkte periode wel gedaan wordt, en alle oudere verrichtingen in een "archief-database" opgeslagen worden. Deze is inderdaad niet zomaar aanspreekbaar, anders zou het geen archief database zijn.

Moesten ze toch alles in de online database bijhouden, dan zou deze enorm traag worden (onwerkbaar traag), ook voor de dag dagelijkse online banking doeleinden... Ik kan me wel voorstellen dat binnen afzienbare tijd IT zo geëvolueerd is dat het wel mogelijk is alles online ter beschikking te stellen, maar op dit moment is die technologie er nog niet. Zo simpel is het...

Wat de TS zijn vraag betreft: het is niet de schuld van het parkeerbedrijf dat je je administratie niet in orde hebt. Lees dit best eens na: http://www.vacature.com/carriere/hoe-la ... en-bewaren" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 02 mar 2011 16:19

Dat lijkt mij technisch absoluut geen probleem. Qua opslagruimte is dat eigenlijk peanuts. Het ligt blijkbaar eerder aan de gebruikte software die niet in staat is om alle informatie binnen te halen op de eigen computer (doelbewust? - die snode grote zelfstandigen ;-)). Ik gebruik al sinds september 2000 HomeBank van ING. De hele databank voor verschillende rekeningen is vandaag amper 8,1 MB groot. Ik kan makkelijk verrichtingen van 10 jaar geleden in een flits terugvinden. Ik hoef daarvoor niet online te zijn.

Een bank gebruikt ook niet één databank waar alles inzit, maar verspreidt allerlei soorten informatie over een hele reeks van databanken die desnoods bij elkaar de informatie kunnen vinden. De snelheid wordt ook niet alleen bepaald door de grootte van de databank, maar vooral door het aantal gebruikers dat tegelijkertijd dezelfde database wil aanspreken. Maar dat zal hooguit voor een kleine vertraging zorgen. De technologie is dus zeker (al lang) voorhanden.

Als je getrouw de papieren rekeninguittreksels in een mapje steekt, dan kost het voor de doodgewone normale mens amper een uurtje om net dat ene rekeninguittreksel terug te vinden. Maar goed, het schijnt dat als het aankomt op orde, ik geen normaal mens ben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mar 2011 17:09

Jij spreekt in de eerste paragraaf over je lokale versie. Deze doet niets ter zake (Mijn home banking werkt zelfs niet met een lokale versie). Jij beweert dat alle banktransacties van alle klanten van een bank voor bijvoorbeeld 5 jaar beschikbaar maken online, peanuts is? Ik vermoed dat je nog niet echt met databases van die omvang gewerkt hebt, al dan niet distributed. Ook je vermelding dat het aantal gebruikers die de databank aanspreekt een invloed heeft, is niet echt correct. Er zal niet voor elke gebruiker een connectie opgezet worden. Meer nog, een gebruiker zal hoogst waarschijnlijk geen connectie met de database hebben, de data-uitwisseling zal wel enkele applicatie-lagen passeren voor het naar de gebruiker gestuurd wordt.

Dus neen, de technologie om ALLES zomaar ter beschikking te stellen, is er niet voor een doorsnee bank (is niet te betalen). Zelfs een Oracle database of een AS400 heeft zijn beperkingen... Maar kom, dit is een technische discussie en off-topic.

Wat rekeninguittreksels betreft: voor zover ik weet orden je die toch op datum. Als je weet wanneer je die boete ongeveer betaald hebt (in welke maand van welk jaar), heb je dit toch teruggevonden binnen enkele minuten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”