Even een klein vraagje tussendoor:
Ik vraag me al een tijdje iets af wat betreft de wegindeling. Het is namelijk zo dat je als autobestuurder een voetgangersoversteekplaats met aangepaste snelheid te naderen.
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door
verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige
snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het
punt staan zich erop te begeven.
De wegcode schrijft echter niet voor op welke wegen de weginrichter oversteekplaatsen mag aanleggen. Bijgevolg mag dat dus ook op wegen waar de maximumsnelheid 70, of zelfs 90 km. per uur bedraagt. Of dat slim is kan je je afvragen.
Ik ken zelfs een situatie waar je 90km/u mag rijden en er zich een zebrapad op de top van een heuvel bevindt. Gelukkig is deze nog wel aangeduid met een bord F49 bóven het zebrapad.
Erg veilig oversteken doe je er toch niet.
Ik vraag me dan ook af of dat meer voorkomt en of er nog steeds zebrapaden op deze wijze worden aangelegd.
Op de meeste heraangelegde wegen wordt de snelheid eerst terug gedrongen. Is dat tegenwoordig standaard beleid?
Kan ik ook ergens een verzoek indienen tot herindeling van de weg? Niet alleen omdat de situatie onveilig is, maar (en vooral) omdat de autobestuurder altijd in fout gesteld zal moest hij zo ongelukkig zijn om op zo'n plaats een voetganger aanrijden.