agent die geen dienst heeft

joske_2010
Topic Starter
Berichten: 4

agent die geen dienst heeft

#1 , 08 feb 2011 21:18

Een agent die geen dienst heeft:
- mag die in zijn uniform (jas met opschrift politie) rondlopen?
- mag die zaken doen zoals het verkeer beginnen regelen?
- mag die een boete geven aan iemand die een verkeersovertreding begaat?

bedankt voor alle info!

gr
Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 08 feb 2011 21:20

Hoe weet u dat die geen dienst heeft?
Hij heeft een uniform aan dus hij mag perfect het verkeer regelen.
Hij mag eveneens perfect iemand in overtreding nemen en van die feiten dus PV opstellen.

Wat is er gebeurd? Waarom de vraag??

joske_2010
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 feb 2011 21:33

Ik volg je idd dat ik niet weet of de agent dienst heeft....maar stel dat de agent geen dienst heeft...mag die dan in zijn uniform rondlopen?

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 08 feb 2011 21:35

Een agent heeft áltijd dienst!
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 08 feb 2011 21:58

Hangt er een beetje van af op weg van en naar zijn werk vb....
Maar wat is uw probleem???

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 08 feb 2011 22:03

TS heeft misschien een boete gekregen van een verkeersregelende politieagent die geen dienst had?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 08 feb 2011 22:10

Om een goed antwoord te krijgen moet de vraag correct en accuraat zijn.

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 08 feb 2011 22:13

Helemaal mee eens
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 feb 2011 11:03

Ik volg je idd dat ik niet weet of de agent dienst heeft....maar stel dat de agent geen dienst heeft...mag die dan in zijn uniform rondlopen?
Moet die dan naakt naar huis gaan na zijn dienst? :D

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 09 feb 2011 17:55

Ik volg je idd dat ik niet weet of de agent dienst heeft....maar stel dat de agent geen dienst heeft...mag die dan in zijn uniform rondlopen?
Moet die dan naakt naar huis gaan na zijn dienst? :D

als het een schone vrouwelijke agent is, geen enkel bezwaar hier :mrgreen:


EvilFreD
Berichten: 677

#12 , 09 feb 2011 19:01

Ja, ook lelijke vrouwelijke agentes mogen dat.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 09 feb 2011 22:20

ok... en nu terug naar de vraag?

"Mag een een agent die op het ogenblik van de feiten niet in dienst is het verkeer regelen, een boete uitschrijven of in uniform zijn?"

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#14 , 09 feb 2011 22:41

ok... en nu terug naar de vraag?

"Mag een een agent die op het ogenblik van de feiten niet in dienst is het verkeer regelen, een boete uitschrijven of in uniform zijn?"

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 09 feb 2011 22:51

Hangt van de omstandigheden af.
Vb er is een ongeval gebeurd....
Is op weg naar huis of werk of een andere activiteit werk gerelateerd.
maar ... speciaal zijn uniform aandoen om ... ik denk dat dat wel te ver gaat.
(en ook niet zo zal aanvaard worden)
Wat het verbaliseren betreft......
wetboek strafvordering : Art. 49. In de gevallen van ontdekking op heterdaad of in de gevallen van (verzoek bedoeld in artikel 46), maken zij de processen-verbaal op, nemen de verklaringen van de getuigen op, doen de bezichtigingen en de andere handelingen die in de bedoelde gevallen tot de bevoegdheid van de procureur des Konings behoren, een en ander in de vorm en volgens de regels gesteld in het hoofdstuk Procureur des Konings.
en art 15 WPA.

er zijn nog andere artikels maar die heb ik hier niet zo direct bij de hand.

dus als er een vaststelling is van een misdaad IS de politiebeambte zo wie zo bevoegd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”