boorddocumenten en rijbewijs niet bij bij verkeerscontrole

Liebeth
Topic Starter
Berichten: 12

boorddocumenten en rijbewijs niet bij bij verkeerscontrole

#1 , 06 feb 2011 22:01

Op 4 september 2010 wordt ik om 19u bij een gewone verkeerscontrole uit het verkeer gehaald ter controle van de boorddocumenten en rijbewijs. Ik was echter al mijn papieren inclusief mijn identiteitskaart thuis vergeten. Ik mocht niet verder rijden zonder geldig rijbewijs of verzekeringsbewijs, ook niet toen ik had voorgesteld om mij achteraf met mijn documenten aan te bieden op het politiebureau. Ik heb dan iemand opgebeld en gevraagd mij te komen oppikken om de documenten bij mij thuis te gaan halen en terug te brengen naar de plaats van de controle. Zo geschiedde nadat er een PV was opgesteld en ik mijn autosleutels aan de politie had moeten afgeven en een alcoholtest was uitgevoerd (die uiteraard OK was) Nadat ik mijn geldige documenten om 19.50u kon voorleggen en alles in orde bleek, mocht ik verder rijden.
Nu, begin februari 2011, krijg ik van het parket een brief in de bus, waarin staat dat er voldoende bezwaren zijn om mij te vervolgen en waarin mij een boete van 300 euro (!) wordt voorgesteld. Ik vind dit echt niet kunnen. Als je leest dat iemand die een ongeval veroorzaakt wegens onaangepaste snelheid en "niet ter plekke blijft" (de burgemeester van Tessenderlo in 2007) een boete krijgt van 385 euro, dan vind ik mijn boete niet in evenredigheid met de begane overtreding.
Zou ik voor de politierechtbank kans hebben op een kleinere boete? Kan ik hiervoor mijn rechtsbijstandverzekering auto inschakelen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 feb 2011 22:34

- Rijbewijs
- Identiteitskaart
- Verzekeringsattest
- Gelijkvormigheidsattest
- Inschrijvingsbewijs
- Schouwingsbewijs

Misschien vergeet ik er nog, maar dat zijn dus 6 documenten die u verplicht moet kunnen voorleggen bij een wegcontrole met de wagen. Ik ken de exacte tarieven niet, maar bij de meeste overtredingen rekent men al gouw met een minimum van 50 euro per overtreding.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#3 , 06 feb 2011 22:40

Voor zover ik meen te weten is een gelijkvormigheidsattest geen verplicht boorddocument.

Reclame

Lightning

#4 , 06 feb 2011 22:59

Gelijkvormigheidsattest heb je inderdaad nodig bij de technische keuring, je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat je dat niet verplicht moet kunnen voorleggen bij controle. Blijven er nog 5 documenten over waarvan ik vrij zeker ben dat je ze WEL bij je moet hebben als je met de wagen onderweg bent.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#5 , 07 feb 2011 00:06

Oeps, je dient het wel bij te hebben, ik bleek verkeerd te zijn, :oops:

K.B. 15/03/1968 Art 10 § 4.4° a


""Het gelijkvormigheidsattest of het aldus geldend bewijs moet het voertuig, waarop het betrekking heeft, steeds vergezellen, zelfs in geval van verandering van bezitter.""

Met dank aan wegcode.be

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2011 19:57

Kan je eens alle artikelen vermelden die als wettelijke basis hebben gediend om het proces-verbaal op te stellen?
Je moet je autoverzekering nalezen om na te gaan of er rechtsbijstand in verwerkt is of niet.

Liebeth
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 10 feb 2011 13:54

In het PV staat dat is vastgesteld dat:
ik geen geldig verzekeringsbewijs kan voorleggen
ik geen inschrijvingsbewijs kan voorleggen
het voertuig niet ingeschreven is bij de Directie Inschrijving voertuigen (kan keuringsbewijs niet voorleggen)
ik geen gelijkvormigheidsattest kan voorleggen
andere overtredingen: geen drager van rijbewijs, geen drager van IK
Er bestaat een ernstig vermoeden van niet-verzekering van voormeld voertuig omwille van : ik kan u geen geldig verzekeringsbewijs voorleggen.
Onderaan staat mijn verklaring dat ik deze documenten thuis vergeten ben.

Het is niet dat ik geen boete wil betalen, maar vervolgd worden voor een vergetelheid...en zo'n boete buiten proportie...Het is natuurlijk veel gemakkelijker een brave mens te pluimen, dan achter criminelen aan te gaan....

Lightning

#8 , 10 feb 2011 14:08

Mja, een dure vergetelheid. Ik zou zeggen, laat het u geen tweede keer overkomen

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 10 feb 2011 14:11

Beste,

Was u in overtreding of niet?

Zijn er standaardboetes voor de overtreding bij wet vastgelegd?

Heeft deze wettelijk bepaalde boetes gerespecteerd of niet?

Kan u zo onmiddellijk een reden aanhalen waarom de politierechter überhaupt van idee zou veranderen wat betreft de boete?

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 10 feb 2011 22:08

Voertuig niet ingeschreven bij DIV dat wil zeggen dat politie dat heeft gecontroleerd en dus de nummerplaten niet afgeleverd waren voor de wagen waarmee je reed?
Klopt dat???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”