Tweedehandswagen en keuringsbewijs niet in orde

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Tweedehandswagen en keuringsbewijs niet in orde

#1 , 03 feb 2011 22:21

Wij hebben 2 weken geleden een auto gekocht.
De verkoper is er mee naar de keuring geweest maar op het keuringsbewijs van tuning staat niet alles.
Nu is mijn zoon onlangs voor zijn uitlaat door de politie tegengehouden en die vroegen het keuringsbewijs. De uitlaat staat er dus niet op.

Wat kunnen we nu nog doen (tegenover de verkoper) om alles in orde te krijgen?

Dank u voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 feb 2011 22:31

Carpass, factuur, staat er iets in factuur van hoe de wagen er uitziet, foto.
Twee weken en niet gezien?????
Niet op de hoogte van wie koopt er een getund voertuig?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#3 , 03 feb 2011 22:54

Op de carpass staat alleen km stand.
Op de factuur staat niets over de getunede delen.
Op het keuringsbewijs staan maar een deel van de getunede delen, geen idee wat er nog "niet origineel" is en niet op het keuringsbewijs staat.

We hebben foto's van voor de aankoop op het internet (facebook) gezet waar de uitlaat wel duidelijk op te zien is.

Zouden we terug naar de verkoper kunnen gaan en hem dit laten rechtzetten?

Mijn zoon had het voorval met de politie aan een kennis van me verteld.
Die kennis beweerde daarna dat hij met die auto naar de keuring gereden was en dat die uitlaat er toen niet onder stak.
Ik weet echter niet of die kennis betrouwbaar is in wat hij zegt maar ik heb de neiging hem te geloven.

Groeten

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 03 feb 2011 22:58

Je kan aan keuring vragen of ze de uitlaat er moeten opzetten.
De vraag blijft wie heeft de uitlaat erop gezet.

Lightning

#5 , 03 feb 2011 23:01

Mogelijk is de uitlaat niet reglementair en heeft de verkoper hem om die reden niet mee laten keuren?
In dat geval hebt u geen verhaal bij de verkoper, of toch u kan de originele uitlaat eisen.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#6 , 03 feb 2011 23:07

We kunnen aantonen aan de foto's op facebook die voor de keuring op fb gezet zijn dat die uitlaat er al op stond...

Als de politie zegt dat de uitlaat op het bewijs moet staan, moeten we dat toch niet nog eens aan de keuring vragen?

Kunnen we de auto voor de uitlaat opnieuw laten keuren en de kosten verhalen op de verkoper?
Of de originele uitlaat waarmee hij naar de keuring gereden is, eisen?

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 03 feb 2011 23:08

Gaat het hier niet gewoon om een opzetstuk?
Die zitten maar vast met schroefjes of klemmetjes.
En dan is de wagen idd zonder gekeurd en daarna weer gemonteerd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 03 feb 2011 23:10

Aangezien wagen door technische controle is geraakt heeft verkoper het voordeel van de twijfel. Hoe gaat de koper dit weerleggen, eender wie , hijzelf incluis, kan die wijziging achteraf aangebracht hebben. Verloren zaak vrees ik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#9 , 03 feb 2011 23:14

Aangezien wagen door technische controle is geraakt heeft verkoper het voordeel van de twijfel. Hoe gaat de koper dit weerleggen, eender wie , hijzelf incluis, kan die wijziging achteraf aangebracht hebben. Verloren zaak vrees ik.
zoals al aangehaald, wij hebben foto's van de wagen van vóór de verkoop.
De wijziging dateert dus van voor de verkoop.

Wat zijn onze opties om alles wettelijk te maken?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 03 feb 2011 23:16

Maar het staat NIET op de keuring en NIET op de factuur.
U staat zeer zwak
Kan zoon hem niet geplaatst hebben want is het wel dezelfde.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 03 feb 2011 23:25

Mogelijkheden:

1.Hebt u het probleem al voorgelegd aan de verkoper? Wat is zijn reactie?(negatief veronderstel ik)
2.Met wagen naar technische controle gaan en zien of hij wordt goedgekeurd.(zo ja, dan agenten aan hun oren trekken)
3.Verkoper voor het gerecht dagvaarden (duur/onzekere uitkomst)
4.Op eigen kosten in orde laten maken (eenvoudigste, waarschijnlijk enig mogelijke oplossing).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Berichten: 677

#12 , 03 feb 2011 23:29

Ik herhaal nog maar even, opzetstuk.

Gezien het feit dat er foto's bestaan van voor de verkoop én het feit dat de uitlaat niet wettig blijkt is het zeer wel mogelijk dat het om een verwijderbaar opzetstuk gaat.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon mogelijk om een volledige uitlaat te demonteren en te hermonteren.
Uw zoon kocht iig een auto die goedgekeurd was en het is nu aan hem om te bewijzen dat de uitlaat er op zat ten tijde van de keuring.
Iets ondernemen tegen de verkoper lijkt me kansloos.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 04 feb 2011 07:37

Het gebeurt wel vaker dat vóór de keuring bepaalde onderdelen worden verwijderd om door de technische controle te raken (veel niet-originele uitlaten hebben geen attest van goedkeuring). Na de keuring worden die teruggeplaatst. Het gebeurt ook dat de keuring bepaalde wijzigingen aan de auto die niet origineel zijn niet opmerkt en dus geen tuningrapport opstelt. Het gebeurt ook dat een 'tuning'-rapport wordt meegegeven voor onderdelen waarmee de auto werd gehomologeerd. Het ene keuringscentrum is soms wat makkelijker dan het andere.

Pandor
Berichten: 4

#14 , 13 dec 2011 02:12

Mogelijkheden:
...
2.Met wagen naar technische controle gaan en zien of hij wordt goedgekeurd.(zo ja, dan agenten aan hun oren trekken)
...
Kan dit zomaar?
Ik ben namelijk tijdens een alcoholcontrole op de vingers getikt dat mijn uitlaat niet op mijn keuringspapieren stond.
Ik heb deze zelf geplaatst na (2de hands) aankoop.

een maand na het proces-verbaal moest ik voor mijn jaarlijkse keuring, en daar heb ik ze er zelf moeten op wijzen dat ze m'n (sport) uitlaat op m'n keuringspapieren moesten zetten.
De man in het keuringsstation wist mij te vertellen dat ze dat niet meer nakijken voor zo'n oude wagen (bouwjaar 1991). Maar hij wou het wel doen op mijn aanvraag.
Toen ik hem vertelde dat ik er een proces-verbaal voor had gekregen raadde hij mij aan de boete (als die er zou komen) niet te betalen, omdat dit niet wettelijk zou zijn.

Neemt hij mij nu in de maling, of kan dit kloppen? Want ik heb hier namelijk een boete van 60€ in de bus gekregen.

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 13 dec 2011 11:02

En waarom niet heeft hij ook de artikels uit de wegcode/verkeerswetgeving/ technisch reglement opgegeven waaruit dit zou blijken?
Welke artikels zijn er op PV vermeld?
Misschien dat u het beter aan de rechter vraagt DAN ben je zeker dat het antwoord juist is.

Ik heb vorig jaar ook zo eens een discussie gehad met een stationverantwoordelijke van de keuring die vond enz enz ... ik heb hem dan fijntjes op de regelgeving gewezen en ook waar hij deze kon vinden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”