Rijbewijs B inleveren, rijbewijs A blijft geldig?

Cockney
Topic Starter
Berichten: 10

Rijbewijs B inleveren, rijbewijs A blijft geldig?

#1 , 27 jan 2011 18:22

Allen,

Ik moet één van de komende weken mijn rijbewijs B (gewoon rijbewijs dus eigenlijk) inleveren na een snelheidsovertreding.
Enkele weken geleden heb ik mijn voorlopig rijbewijs voor de moto, rijbewijs A, behaald. Kan ik met mijn voorlopig rijbewijs met de moto blijven rijden?
Ik veronderstel dat ze op de gemeent niet weten dat ik een voorlopig rijbewijs van de moto heb als ik mijn gewoon rijbewijs moet inleven.

Mag dit? En is dit voor de verzekering in orde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 jan 2011 18:28

En wat staat er op her rijverbod??? verboden te voeren ALLE cat of alleen cat B of alleen auto???
Indien alle voertuigen dan is het rijden tijdens rijverbod... en o ja u bent dan niet verzekerd

Cockney
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 27 jan 2011 18:38

Er staat nog niks op het rijverbod.
Ik heb enkel een brief van mijn advocaat gehad dat ik moet wachten tot ik een bericht krijg van de politierechtbank om mijn rijbewijs in te leveren.
Over categorieën of periodes wordt er nog niet gesproken.

Ik kan een brief schrijven naar de procureur van de politierechtbank met de vraag of ik met de moto mag blijven rijden, maar gaat dat geen omgekeerd effect hebben?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 27 jan 2011 21:39

Wat er moet gebeuren staat in het vonnis en DAT zal uw advocaat al hebben.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 jan 2011 09:50

M.a.w. vraag een integrale kopie ;)

sheepie
Berichten: 164

#6 , 31 jan 2011 08:29

Als ik mijn rijbewijs moest gaan inleveren heb ik van de politie een brief gekregen die ik moest meenemen naar de griffie waar ik mijn rijbewijs moest afgeven. Daar stond op vermeld dat ik geen gemotoriseerde voertuigen mag besturen... dus zelf geen bromfiets klasse A...

Cockney
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 31 jan 2011 19:51

Ok, bedankt allemaal.

thomask
Berichten: 1

#8 , 20 feb 2013 11:06

Men dient het rijbewijs af te geven op de griffie van de politierechtbank. Daar zal men dan een papier meegeven voor de gemeente om een rijbewijs van de resterende categorieën af te halen wanneer slechts één categorie ingetrokken werd. Vergeet dit papier niet te vragen op de politierechtbank. Wanneer men dan dit nieuwe rijbewijs heeft afgehaald op de gemeente kan men terug gaan rijden met de resterende categorieën.

Bij het terug ophalen van het ingetrokken rijbewijs dient men het nieuwe rijbewijs mee te brengen en af te geven.

Daarna kan men ook weer met voertuigen van de ingetrokken categorie rijden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”