Flitsen van op privéterrein

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Flitsen van op privéterrein

#1 , 27 jan 2011 16:03

Vandaag omstreeks 15u stond de politie van Machelen te flitsen aan de grote baan om Brucargo binnen te rijden dit net voorbij de invoegstrook (waar de meeste mensen dus gaan versnellen om te kunnen invoegen.) De wagen stond op de parking van de Delhaize (als ik goed gezien heb op de plaats voorbehouden aan het personeel (maar ben niet 100% zeker))
De poot met flitstoestel op stond ook op deze parking (binnenkant parking en niet op de openbare weg)

Ik hoorde dar verschillende mensen over discuteren dat dit niet kon en dat het een mooie reklame was voor de Delhaize zelf... enfin die mensen waren blijkbaar geflitst.

Nu was mijn vraag of de bevoegde instanties dus het recht hebben om op een privéterrein te staan met voertuig en flitstoestel om zo de voorbij rijdende wagens te gaan flitsen. Indien het antwoord te maken heeft met de plaats zelf dan kan ik alvast zeggen dat de mensen van de Delhaize zelf er niet opgezet mee waren dat ze daar stonden...

Het is algemeen gekend dat de politie van Machelen overal gaat staan waar ze echt heel veel kunnen flitsen. Zone 30 waar geen school is en niet echt veel kinderen wonen op een strook van 300m en dan 500m verder is het dezelfde situatie maar daar mag je dan wel 50 rijden enz...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jan 2011 16:13

Ben zelf ook al eens geverbaliseerd door een politieagent in een anomiem voertuig, dat verdekt stond opgesteld op een privaat terrein (tuin van een pas gebouwd en nog niet bewoond huis.) Werd tegengehouden en PV werd opgemaakt. Toe ik hierover een opmerking maakte zegde die agent dat ze overal mochten staan. Heb niet aangedrongen om de zaak niet te verergeren.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 27 jan 2011 16:22

heb wat opgezocht via het internet en ben het volgende tegen gekomen...
Bevoegde instanties mogen op privé terrein verbaliseren als ze daarvoor de goedkeuring hebben gekregen van de eigenaar van het terrein. Ik denk niet dat Delhaize dat gaat doen aangezien een groot deel van de wagens daar naar de Delhaize rijden... dus ja niet echt goed voor hun imago moesten ze dat OK vinden. Maar bon... wettelijk gezien heb ik nog niets gevonden wat mij hier kan helpen.

Reclame

Lightning

#4 , 27 jan 2011 16:24

De parking van die grote winkelketen is volgens de wegcode openbare weg.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 27 jan 2011 18:17

Politie maakt bij akties dikwijls gebruik van parkings. Soms hebben ze zelfs de sleutels als er op een bepaalde plaats een slagboom staat.
Trouwens ik denk niet dat de rechtbank dat argument als erg valabel zal beschouwen en argument van 'Lightning' is wel doorslaggevend hoor.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 28 jan 2011 00:42

parking is privé met openbaar karakter. De verkeersregels gelden hier net als op de openbare weg. Maar daarbij houdt het ook op.
Het gaat hier wel om de parking van de Delhaize, maar het gedeelte dat enkel en alleen voorbehouden is aan het personeel.

Enfin, ik hoop iemand te kunnen vinden die daar gisteren geflitst werd... want dit kan toch vrij interessant worden als ze verder gaan.

Lightning

#7 , 28 jan 2011 07:45

De wegcode kent privé en openbare plaatsen. Die laatsten zijn nog verder onder te verdelen in openbare weg, openbaar terrein en niet-openbaar terrein. De parking van een grootwarenhuis is op het eerste gezicht ook een openbaar terrein. We rijden er als we daar voor iets moeten zijn, nl. om er te winkelen. Maar uitspraken van verschillende rechtbanken (o.m. het Hof van Cassatie) hebben bepaald dat de parking van een grootwarenhuis (rijbanen en parkeervakken) een echte openbare weg is.
bron. gratisrijbewijsonline.be

Veebee
Berichten: 565

#8 , 28 jan 2011 08:54

En waarom redeneert de politie dan dat het ineens privé-terrein is (en geen openbare weg) bij een ongeval op een parking? Want meestal weigeren ze zelfs te komen ...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2011 09:01

heb wat opgezocht via het internet en ben het volgende tegen gekomen...
Bevoegde instanties mogen op privé terrein verbaliseren als ze daarvoor de goedkeuring hebben gekregen van de eigenaar van het terrein.
Ik vrees dat U hier de bal een beetje mis slaat. Als je op internet een beetje rond surft kom je vooral verwijzingen tegen naar het verbaliseren van toestanden die zich op privéterrein hebben voorgedaan en is de vraag of de politie hier bevoegd is of niet.
In het geval dat in dit topic besproken wordt, heeft de overtreding zich voorgedaan op de openbare weg en is de politie wel degelijk bevoegd.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#10 , 28 jan 2011 15:15

Ik heb ondertussen nog extra nieuws... Ze stonden daar dus zonder toestemming van de Delhaize die naar het schijnt vrij onmiddellijk nadat ze begonnen te flitsen een klacht hebben ingediend. Het zou nu zo zijn dat indien de klacht gegrond verklaard wordt en er een uitspraak komt dat zegt dat ze daar zonder toestemming niet mochten flitsen, dan zouden ALLE overtredingen ongeldig verklaard worden.

Zou wel een goeie zijn... en ik hoop het eigenlijk ook want daar flitsen is echt belachelijk. Daar is dus zelfs geen voet en fietspad... het is industriezone. Ze flitsen net achter een bocht en op 300m van de volgende bocht (beide te nemen tegen 50km) maar die invoegstrook doet velen de das om. En dat weten de flikken daar maar al te goed.

Veebee
Berichten: 565

#11 , 28 jan 2011 15:24

Het is al lang geweten dat flitsen niet gebeurt op gevaarlijke punten, maar wel op plaatsen waar ze veel kans hebben te flitsen om de kas te spijzen :p

vtec
Berichten: 170

#12 , 31 jan 2011 10:42

Ze stonden daar dus zonder toestemming van de Delhaize die naar het schijnt vrij onmiddellijk nadat ze begonnen te flitsen een klacht hebben ingediend.
De parking + de Delhaize op Brucargo waar jij over spreekt zijn niet de eigendom van Delhaize, ze hebben daar een concessie (huur / pacht) - Brussels Airport is eigenaar van die grond

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#13 , 31 jan 2011 11:18

@ Isy: het is inderdaad zo dat ze de terreinen en gebouwen van Biac huren. Maar ze hebben een huurcontract dus moeten ze de toestemming aan de Delhaize vragen aangezien zij huurder van dat pand zijn. Als jij een appartement huurt en er is een huiszoekingsbevel dan staat die ook op uw naam en niet dat van de eigenaar.

Heb ondertussen nog eens met de zaakvoerder gepraat en die zei dat het niet de eerste keer was dat ze dit moesten vaststellen. Maar ja het is inderdaad een perfecte plek om in't geniep te flitsen. En zolang niemand klaagt zullen ze daar blijven staan.
Spijtig dat ik daar geen tijd voor heb want anders zou ik met een plakaat iet ervoor gaan staan dat ze flitsen :) vrijheid van meningsuiting mag dus als ik schreef " ze staan wat verder te flitsen en ik vind dat niet kunnen" dan zit ik vrij safe... Maar ja ik ga mij daar niet mee bezig houden.

Franciscus
Berichten: 38601

#14 , 31 jan 2011 18:54

Hebt u toelating om te manifesteren? :mrgreen:

EvilFreD
Berichten: 677

#15 , 31 jan 2011 19:14

Je kunt je ook de vraag stellen "wat de gevolgen zijn wanneer de politie zich onrechtmatig toegang verschaft tot een locatie en vervolgens, vanop dat terrein, toevallig een misdrijf constateert op een aangrenzend terrein."
Denkt u werkelijk dat de plegers van het misdrijf vrijuit gaan?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”