foutief geparkeerd op een parkeerplaats, toch retributie?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

Re: foutief geparkeerd op een parkeerplaats, toch retributie

#46 , 23 feb 2011 08:58

Kleine update. Er is een uitspraak geweest door het Hof van Cassatie dat "De gemeenten geen plaatsen ter beschikking [kunnen] stellen waar het op grond van die wetgeving en reglementen (nvdr: de wetgeving en de reglementen op de politie van het wegverkeer) verboden is te parkeren. De gemeenten kunnen dan ook geen aanspraak maken op een parkeerretributie voor voertuigen die geparkeerd staan op plaatsen waar volgens het wegverkeerreglement het parkeren verboden is." (Cass. 5 november 2010, AR C100028N, A.G.B. GEMEENTELIJK AUTONOOM PARKEERBEDRIJF
ANTWERPEN/DAMICO)

M.a.w. als je je parkeert op plaatsen waar het verboden is, mogen de gemeenten geen retributie opleggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#47 , 23 feb 2011 09:19

Dus parkeren in een parkeervak in een zone voor betalend parkeren en één wiel op het voetpad - zo net op de rand - zou een reden zijn om geen retributie te moeten betalen omdat het verboden is om op het voetpad te parkeren? Mooi geregeld! Dat er geen retributie kan uitgeschreven worden voor parkeren op de hoek van de straat, op minder dan 5 meter van een verkeerslicht, op een zebrapad, ... wist ik al en lijkt mij ook logisch.

EvilFreD
Berichten: 677

#48 , 23 feb 2011 09:22

Dit neemt niet weg dat een wagen tegelijk op een reglementaire parkeerplaats en op een plaats die op grond van de wetgeving verboden is te parkeren.
En dat de retributie uitgeschreven is voor het geparkeerd staan op de reglementaire parkeerplaats.
En dat ik op grond van de wetgeving, alsmede deze uitspraak van het Hof van Cassatie nog altijd van mening ben dat de retributie geldig is.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#49 , 23 feb 2011 10:07

Het gaat om plaatsen waar het verboden is om te parkeren. Als je op een reglementaire parkeerplaatsstaat, maar 1 wiel op het voetpad dan is die plaats nog altijd reglementair.

kristel83
Berichten: 1

#50 , 23 mar 2011 18:04

Hallo

Kan iemand mij helpen?
Ik heb onlangs een parkeerretributie ontvangen van 50 euro. Ik had betaald maar blijkbaar stond ik op een bewonersplaats (die tevens niet goed stond aangegeven).
Nu vroeg ik mij af of ik dit moet betalen? Hoe kunnen zij bewijzen waar ik precies in de straat stond? Valt dit onder het foutief parkeren zoals hierboven vermeld, waardoor ik niet moet betalen?

Turaki
Berichten: 6870

#51 , 23 mar 2011 20:45

Indien u kan aantonen dat de bewonersplaats niet reglementair was aangeduid, zou ik dit betwisten. Wees dan wel zeker van uw zaak.
Kunt u kort uitleggen hoe deze 'niet' aangeduid was?

EvilFreD
Berichten: 677

#52 , 23 mar 2011 23:31

Retributie van €50? Lijkt mij eerder een boete. Wat ook meer aansluit bij de overtreding.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#53 , 24 mar 2011 15:45

Retributie van €50? Lijkt mij eerder een boete. Wat ook meer aansluit bij de overtreding.

hier bij ons is er een winkel die zelfs retrebuties van €40 laat uitschrijven door een prive firma als men zijn "schijf" niet legt :|

EvilFreD
Berichten: 677

#54 , 24 mar 2011 16:14

Retributie van €50? Lijkt mij eerder een boete. Wat ook meer aansluit bij de overtreding.

hier bij ons is er een winkel die zelfs retrebuties van €40 laat uitschrijven door een prive firma als men zijn "schijf" niet legt :|
Ik neem aan dat het hier om een privé terrein gaat?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#55 , 24 mar 2011 19:51

Retributie van €50? Lijkt mij eerder een boete. Wat ook meer aansluit bij de overtreding.

hier bij ons is er een winkel die zelfs retrebuties van €40 laat uitschrijven door een prive firma als men zijn "schijf" niet legt :|
Ik neem aan dat het hier om een privé terrein gaat?

ja, het is een prive terrein :)

staat toch op het bord dat ten eerste al niet "regelemenair" geplaatst staat en ten 2e strikt genomen maar een deel van de parking aanduid.

in die retrebutie dat mensen krijgen staat dan letterlijk dat "door het niet leggen van de schijf men schade toebrengt" ( ik overdrijf niet :p )

ShinobiX9X
Berichten: 2

#56 , 30 mar 2011 13:41

Beste,

Graag had ik dit document met anulatie van de retributie wegens foutief parkeren met m'n eigen ogen gezien.

mvg,

Dento
Topic Starter
Berichten: 8

#57 , 14 apr 2011 10:39

Dit is de mail die ik heb gekregen:

Geachte



Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te AALST in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
U stond inderdaad deels op het voetpad geparkeerd, wij mogen tot op heden geen retributie uitschrijven.
Wij hebben dan ook besloten uw retributie te annuleren. U mag uw dossier als afgesloten beschouwen.
Met vriendelijke groeten,
Opc Bvba

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#58 , 14 apr 2011 10:52

Het spel zit dus terug op de hooiwagen en alles loopt in het honderd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#59 , 09 apr 2013 16:06

Een retributie kan alleen geheven worden op reglementaire parkeerplaatsen. Verkeersovertredingen kunnen voorlopig alleen door daartoe bevoegde personen (vnl de politie) worden vastgesteld. Raar maar waar : in overtreding parkeren is vaak (rode zone in Antwerpen bv) goedkoper dan reglementair. De politie houdt zich nauwelijks bezig met parkeerboetes, de parkeerwachters daarentegen moeten ervoor zorgen dat hun baas uit de kosten van zijn concessie raakt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”