parkeren voor garage

doggy007
Topic Starter
Berichten: 2

parkeren voor garage

#1 , 26 jan 2011 18:04

Vandaag mocht ik een pv ontvangen voor verkeerdelijk parkeren dit opgesteld door de wijkagent die vermoedelijk op vraag van een nogal moeilijke bewoner van de straat is komen vaststellen.Plaats van gebeuren Grotstraat te Heist op den Berg. Sinds zolang ik weet en werkzaam ben (28 jaar) in de school aldaar parkeren we daar op die plaats en zijn er nooit bekeuringen of waarschuwingen gegeven door de politie.
Het betreft hier een plaats voor een poort van onze school, waar een werkhuis gevestigd is, dus geen garage. De poort aan dit werkhuis gaat 2 maal per jaar open om materiaal binnen te brengen. Een voertuig kan er onmogelijk in of uit gezien de dorpel onder de poort duidelijk zichtbaar 30 cm hoog is. Op de poort is een sticker aangebracht verboden te parkeren.Nu is het zo dat wij van de directie stilzwijgend de toestemming hebben om aldaar te parkeren gezien het hogervernoemde. Nu de politie beschouwd de plaats als een voetpad terwijl 5 meter verder,op dezelfde even brede strook, wel twee parkeerplaatsen zijn en daar is het daar plots geen voetpad meer. Ik hinder door voor deze poort te gaan staan geen enkele weggebruiker ook staat er op deze plaats geen bord E1 of E2.Nu blijken de twee eerder genoemde parkeerplaatsen op de grond met enkele kleine witte blokjes afgebakend te zijn en de plaats voor de poort niet.Alles heeft ook te maken met enkele zure bewoners welke om de haverklap klachten hebben over de meest uiteenlopende zaken (drukte bij einde van de school,lawaai werkhuizen,snelheid enz...) Gezien het feit van die sticker zal ik hoogstwaarschijnlijk geen poot hebben om op te staan maar toch even de vraag voor alle zekerheid. 100 euro voor ergens te parkeren waar ik werkelijk niemand hinder vind ik er echt over. Indien ik wel andere weggebruikers zou hinderen was ik 100% akkoord geweest.Indien iemand een foto wil zien van de plaats kan ik die altijd bezorgen.Zal morgen enkele foto's ter plekke maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 26 jan 2011 18:25

Sedert wanneer heeft een schooldirectie de bevoegdheid om artikels van de wegcode zelf te wijzigen.
Wanneer er een toegang is dus een doorgang of een achterliggende parkeerplaats MAG NIEMAND er parkeren.
Om het nog wat duidelijker te maken hebben ze er zelfs een sticker op gehangen. Maar dat zou dan allemaal niet tellen voor u.
Geef mij eens het artikel in de wegcode waar die uitzondering staat?
Dat is het verhaal dat ze bij ons in het woonerf ook steeds vertellen. Hier staat toch niet dat ik hier niet mag staan... Ik sta toch niet in de weg enz ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2011 19:39

Het is verboden stil te staan of te parkeren op de trottoirs.

“Trottoir” is het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in 't bijzonder ingericht voor
het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk
herkenbaar voor alle weggebruikers.
Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.

Als u op een trottoir stond bij u in overtreding.

Reclame

doggy007
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 26 jan 2011 20:29

Sedert wanneer heeft een schooldirectie de bevoegdheid om artikels van de wegcode zelf te wijzigen.
Wanneer er een toegang is dus een doorgang of een achterliggende parkeerplaats MAG NIEMAND er parkeren.
Om het nog wat duidelijker te maken hebben ze er zelfs een sticker op gehangen. Maar dat zou dan allemaal niet tellen voor u.
Geef mij eens het artikel in de wegcode waar die uitzondering staat?
Dat is het verhaal dat ze bij ons in het woonerf ook steeds vertellen. Hier staat toch niet dat ik hier niet mag staan... Ik sta toch niet in de weg enz ...
ik denk dat u mijn verhaal niet goed gelezen heeft, de betreffende poort is GEEN doorgang of toegang tot achterliggende parking. Het is een poort welke een werkhuis afsluit en nooit gebruikt wordt.Dit is ook niet mogelijk daar de dorpel ongeveer 30 cm hoog is en het dus onmogelijk is om hier over te rijden.Dus dit heeft niets te maken met veranderen van een wegcode door de school.
Het is niet omdat u frustraties vertoont ivm het woonerf dat u op deze manier mij hoeft aan te vallen.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 26 jan 2011 20:40

Het feit dat de andere parkeerplaatsen aangeduid werden met witte blokjes had al een lichtje moeten doen branden over wel of niet mogen parkeren. Is het geen poort die altijd vrij moet blijven voor hulpdiensten? Een foto zou misschien helpen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 26 jan 2011 23:17

Op de poort is een sticker aangebracht verboden te parkeren.Nu is het zo dat wij van de directie stilzwijgend de toestemming hebben om aldaar te parkeren gezien het hogervernoemde.
Het aanbrengen van een sticker laat de andere weggebruikers denken dat het een garage is of een plaats waar mogelijk een parkeerruimte is
Ze wordt dan toch gebruikt om 'Iets' binnen te brengen.
Wel het feit dat er een drempel is wil NIET zeggen dat het geen garage of een plaats enz ... zou zijn. Zo ken ik ook een school in die situatie ende rechtbank beschouwd dat als een garage met alle gevolgen van dienst.
Wat wil u nog meer men geeft aan dat het verboden is maar eigen personeel mag toch terwijl het helemaal niet de bevoegdheid is van een school.
Wat ik wilde zeggen is dat blijkbaar iedereen meent te weten wat er mag ( voor hem/haarzelf)en wat in dit geval in het verkeersreglement staat.
Dus helemaal geen frustraties was alleen een 'didactisch' voorbeeld.
Ik had net zo goed kunnen zeggen ... 'ik ben niet opzettelijk voorbij het rood gereden trouwens het was nog maar twee seconden rood hoor en daarbij ik kwam van rechts' .
U hebt net niet gezegd ' had de politie niets beters te doen' en het zijn de klagers van in de straat die niks kunnen verdragen en ons willen hinderen in onze activiteiten.
Maar ik heb geen enkele behoefte om mijn frustraties uit te werken. :mrgreen:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 jan 2011 10:29

Als de directie toestemming wil geven om daar te parkeren, moeten ze maar de nummerplaten van de betrokkenen onder die sticker hangen. Dan sta je er wel wettelijk.

Lightning

#8 , 27 jan 2011 10:36

Als de directie toestemming wil geven om daar te parkeren, moeten ze maar de nummerplaten van de betrokkenen onder die sticker hangen. Dan sta je er wel wettelijk.
Zelfs dan niet, want het gaat hier blijkbaar ook nog om een voetpad.

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 27 jan 2011 10:48

Als de directie toestemming wil geven om daar te parkeren, moeten ze maar de nummerplaten van de betrokkenen onder die sticker hangen. Dan sta je er wel wettelijk.
Zelfs dan niet, want het gaat hier blijkbaar ook nog om een voetpad.
Of dat wel helemaal correct is, is op zijn minst twijfelachtig.
Meer waarschijnlijk is dat het om een vrijgehouden weggedeelte (wegens uitrit) gaat met links en rechts parkeerplaatsen.

Kan dat trouwens wel? Een parkeerverbod wegens uitrit opheffen dmv nummerplaat op de poort?
Volgens mij gaan dat soort zaken alleen op voor eigen terreinen en nooit voor de openbare weg. (tenzij vergunning van de gemeente)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jan 2011 11:41

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren
en vee. (art. 1 wegverkeersreglement).

Het is verboden te parkeren vóór de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht (art. 25.1.3° wegverkeersreglement).

Het verbod om te parkeren voor inritten geldt dus op de openbare weg. Het geldt niet voor de voertuigen waarvan de nummerplaat op de intrit is aangebracht.

De bij art. 25.1.3° bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen (Cass. AR 6752, 16 november 1993).

De vraag is dus: kan men, als men enkel rekening houdt met de uiterlijke kenmerken, met een auto binnenrijden of de inrit oprijden (m.a.w., wat er achter de poort is en wat men niet kan zien telt niet mee).

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 jan 2011 11:45

De vraag is dus: kan men, als men enkel rekening houdt met de uiterlijke kenmerken, met een auto binnenrijden of de inrit oprijden (m.a.w., wat er achter de poort is en wat men niet kan zien telt niet mee).
Als die borduur effectief 30cm hoog is, dan lijkt dit toch niet te voldoen als inrit.

EvilFreD
Berichten: 677

#12 , 27 jan 2011 12:07

Op de poort is een sticker aangebracht verboden te parkeren
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 jan 2011 12:22

Op de poort is een sticker aangebracht verboden te parkeren
En?

EvilFreD
Berichten: 677

#14 , 27 jan 2011 12:25

Een poort is een uiterlijk kenmerk.
Do hoogte van de borduur doet eigenlijk niet terzake.
Maar om één en ander niet aan twijfel over te laten zit er een sticker op de poort.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 jan 2011 12:30

Uw redenering volgende kan ik ook een poort maken op mijn eerste verdiep en er een sticker van niet parkeren op plakken.

Als de poort niet gebruikt kan worden is het geen inrit!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”