Tweedehandsmoto kopen ( geen inschrijvingsbewijs)

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

Tweedehandsmoto kopen ( geen inschrijvingsbewijs)

#1 , 18 jan 2011 21:04

Hoi .

De vader van een verre vriendin van mij heeft vroeger altijd met de motorfiets gereden .
Wegens gezondheidsproblemen is hij een 4 tal jaar geleden hiermee moeten stoppen .
Omdat hij de moto nimmer kon gebruiken had hij hem toen te koop gezet .
Er is toen +- 3 jaar geleden wel een geïnteresseerd persoon komen opdagen , deze heeft toen een voorschot betaald maar daar is niets van op papier gezet , idem een verkoopscontract.
Man zou moto komen ophalen en het gevraagde bedrag dan betalen .
Man is echter de moto nooit komen ophalen en de moto staat dus nu alweer 3 jaar stil .
Man is nergens nimmer te bespeuren .
De man heeft toen wel het inschrijvingsbewijs meegenomen , maar het gelijkvormigheidsattest is nog altijd in het bezit van de vader van mijn verre vriendin .

Vader van mijn verre vriendin heeft mij een aannemlijk aanbod gedaan ( prijs ) .

Nu wil ik deze wel kopen , maar er zit dus geen inschrijvingsbewijs bij van destijds dat de vader van mijn verre vriendin ermee reed .
Vader van mijn verre vriendin wil ook niets op papier zetten ( koopcontract ) idem wil hij geen aangifte doen van verlies van inschrijvingsbewijs .
Wel heeft hij dus nog het gelijkvormigheidsattest en een verzekringsbewijs van destijds .
Meenemen zoals hij is zegt hij .

Mijn vraag is hoe ik dit probleem kan oplossen om deze moto toch nog ingeschreven te krijgen ?
Ik weet 100 % zeker dat de moto niet gestolen is ofzo .

Graag raad en reacties ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 jan 2011 21:42

Niet.

De titularis van het inschrijvingsbewijs zal aangifte MOETEN doen van verlies/diefstal van het inschrijvingsbewijs.
Politie zal op dat ogenblik via chassisnr of oude nplt nagaan of alles OK is. Het oude inschrijvingsbewijs wordt gesignaleerd.
Geen inschrijvingsbewijs GEEN nieuwe inschrijving.
Het attest dat de titularis bekomt is 14 dagen geldig met een verlenging van max 14 dagen.
Eens die periode voorbij en geen nieuw inschrijvingsbewijs kan je het voertuig niet meer ingeschreven krijgen

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

#3 , 21 jan 2011 19:55

Op sommige veilingwebsites staan toch ook dikwijls wagens te koop van in beslagnames , failissementen , gerechtsdeurwaarders enz , vaak zonder boorddocumenten ( gelijkvormigheidsattest , inschrijvingsbewijs ) .
Er staat dikwijls bij dat hun een attest zullen overhandigen ( ik denk van verkoop ) .
Hoe krijgt men deze wagens dan op de baan , want het zijn nog vaak jonge wagens ?

Of geld voor zo'n verkopen een andere regeling ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 21 jan 2011 21:27

NEEN
Daar is het de curator die als vertegenwoordiger van de eigenaar het attest kan bekomen.
Als het een leasingfirma is dan kan haar wettelijke vertegenwoordiger dit in haar naam doen. Echter niet de garage die van de leasingmaatschappij het voertuig heeft gekocht.
Gelijkvormigheidsattesten krijgt u van de invoerder.
Daarvan kan de nieuw eigenaar met factuur als bewijs van eigendom wel aangifte van verlies doen en dan van invoerder een nieuw attest krijgen.
De carr pass ook niet vergeten.

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

#5 , 21 jan 2011 21:56

Dat is duidelijk nu.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 21 jan 2011 21:57

Graag gedaan :D
Als ze u met een kluitje in het riet willen sturen laat dan nog maar iets weten.

Koeke
Topic Starter
Berichten: 57

#7 , 22 jan 2011 12:37

Toch nog even bijkomend.
Stel nu dat een man overlijd ( die geen vrouw meer heeft ).

De zoon verkoopt in zijn plaats de moto , maar heeft de papieren of dergelijke nooit gevonden .

Dan is deze moto eigenlijk nooit meer in het verkeer te brengen ?


Ik heb van de morgen even naar zo'n firma gebeld die zo'n verkopen organiseerd van inbeslaggenomen goederen , met de vraag wat hun doen indien er een verkoop van een voertuig plaats vind zonder papieren .

Hun doen niets , enkel een attest van verkoop afleveren .
Als dat via hun gebeurd ( verkoop ) dan zou er geen vorige eigenaar meer zijn .
Volgens hun moet je dan aangifte doen van verlies van die attesten bij de politie , of hun ( politie ) dit doucment willen opstellen ( van verlies ) hangt af van welke politie je voor je hebt zegde hij .
Hun hebben er al verkocht ( voertuigen zonder papieren ) en er is geen geval van weigering bekend .

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 22 jan 2011 12:42

jawel bij overlijden is er een erfgenaam die treedt in rechte op:D
net zoals de curator.
Maar bij een doorverkoop aan een garage en dan die garage aan u treedt de garage niet in rechte van de curator op daar moet de curator of leasingmaatschappij (als vb he) zorgen dat alles in orde is VOOR hij verkoopt.

LB1
Berichten: 35

#9 , 23 jan 2011 14:49

Waarschijnlijk had de " koper " geen interesse in de motorfiets,
maar moest het inschrijvingsbewijs enkel dienen om een gestolen motorfiets in het verkeer te kunnen brengen.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 23 jan 2011 14:56

Dat zou de politie ook kunnen nagaan als het in België is want dan zit het chassisnummer in het systeem

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”