Wielerterroristen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Wielerterroristen

#1 , 17 jan 2011 10:54

Iedereen kent ze wel.
De mannen die een fietspakje en koersfiets aanschaffen en denken dat ze Tom Boonen zijn.
En bijgevolg alle regels/hoffelijkheid aan hun laars lappen.

Als het een behoorlijke groep is, kan ik er wel respect voor opbrengen (ook al rijden ze zonder volgwagen)

Maar meestel is het een groepje van 4-10 man dat heel de rijbaan opeist.

Gisteren nog geluk gehad.
6 mid-lifers die zonder pardon voor uw bumper een voorangsweg op knallen en in 3/3 formatie de hele baan bezetten.
Buiten het bijna-ongeval ben ik dan verplicht om achter hun te blijven hangen of een overtreding maken door voorbij te steken over de volle lijn.

Zijn die mannen niet VERPLICHT het fietspad te gebruiken?
Tenzij ze natuurlijk met volgwagen rijden.

Heb de indruk dat bij een ongeval de auto altijd aan het korste eind zal trekken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 17 jan 2011 11:37

uw choke gebruiken :mrgreen:

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#3 , 17 jan 2011 11:58

In dit geval zijn het de ruitenspoeiers bij het voorbijsteken :lol:

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 17 jan 2011 12:18

of is terugschakelen en wa hoger in de toeren gaan :)

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 17 jan 2011 12:22

Gepikt van http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false; :
Re: Groep wielrenners

Dat mag inderdaad

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
Kleine groepen moeten niet vergezeld worden, grote groepen wel
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
en

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Veebee
Berichten: 565

#6 , 17 jan 2011 12:27

Wat mag? Wat die wielerterroristen doen? Die artikels spreken dat alleszins al tegen want TS praat over groep van 6
Die zijn dus al verplicht van het fietspad te nemen en als ze al de rijbaan nemen, dan zeker niet met drie naast elkaar

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 17 jan 2011 12:38

De politie uw vriend... Als iedereen dergelijke groepjes zou melden zou het rap gedaan zijn..

Veebee
Berichten: 565

#8 , 17 jan 2011 12:41

Tenzij er bij die agenten zelf terroristen zitten ;)

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 17 jan 2011 13:06

Nog beter... als er dan geen gevolg aan wordt gegeven..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 jan 2011 21:10

1 opmerking hierbij: bij slecht onderhouden fietspaden mag je wél op de gewone weg rijden. Natuurlijk niet omdat er een beetje aarde op ligt, maar bij compleet gebroken betonnen platen mag dit wel (wat toch iets wat een politie-agent me vertelde).

Een eenzame wielerterrorist (die z'n terrorisme-opleiding nooit gekregen heeft echter).

(en ene die toegeeft dat er soms wel erge tussenzitten. Moet eerlijk toegeven dat ik wss zelf ook ooit es als terrorist zal uitgescholden zijn toen ik in de file de kortste weg tussen Ninove en Brussel met de fiets dacht gevonden te hebben (de steenweg/halve snelweg)... nog nooit zoveel verschillende modellen van toeters gehoord, ook al was ik eigenlijk perfect reglementair bezig).

Veebee
Berichten: 565

#11 , 21 jan 2011 08:41

@JPV t gaat hier ook niet over de eenzame wielertoerist die een slecht fietspad vermijdt ;)
Eerder de troepen die het nodig vinden om perfect aangelegde fietspaden niet te gebruiken omda ze beter rijden (vinden ze wss zelf) op de wegen voorzien voor vierwielers :p

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 21 jan 2011 21:19

Gelet dat 4 wielers regelmatig op het fietspad rijden en of er parkeren ...waarom niet he :mrgreen:

digits
Berichten: 224

#13 , 24 jan 2011 15:21

Eerder de troepen die het nodig vinden om perfect aangelegde fietspaden niet te gebruiken omda ze beter rijden (vinden ze wss zelf) op de wegen voorzien voor vierwielers :p
Ik heb daar eigenlijk vaak toch wel begrip voor. Rond mijn thuis-gemeente werden "nieuwe perfecte fietspaden" aangelegd met rode klinkers, en bij elke oprit zitten daar hoogteverschillen in. Zelfs met een gewone fiets op weg naar het (vakantie)werk was dat ongelofelijk irritant. Dat vibreert als gek als je wat snelheid hebt en je wordt zeeziek als je daar een kwartier op rijdt.

Dusja, ik reed dan ook op de platte betonweg... :|

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#14 , 26 jan 2011 11:53


Ik heb daar eigenlijk vaak toch wel begrip voor. Rond mijn thuis-gemeente werden "nieuwe perfecte fietspaden" aangelegd met rode klinkers, en bij elke oprit zitten daar hoogteverschillen in. Zelfs met een gewone fiets op weg naar het (vakantie)werk was dat ongelofelijk irritant. Dat vibreert als gek als je wat snelheid hebt en je wordt zeeziek als je daar een kwartier op rijdt.

Dusja, ik reed dan ook op de platte betonweg... :|
Als iedereen deze redenering volgt :roll:

=> de straten rond de grote markt van Turnhout bestaan uit kasseien. Met de motor moet ik daar ook serieuze klappen opvangen en uiterste concentratie opbrengen om niet neer te gaan.
Het voetpad daarentegen ligt er perfect bij......nemen we dat maar :mrgreen:

Veebee
Berichten: 565

#15 , 26 jan 2011 13:03

Goed idee en laat nog wat plaats als ik met de auto passeer want al die putjes in de weg, s ni goe voor mijn cd's :p

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”