radar meting voor brommer

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

radar meting voor brommer

#1 , 09 jan 2011 15:35

Hallo, weet er iemand iets, een wet ofzo, hetzij eender wat waardoor ik een radar meting voor mijn brommer kan aanvragen?

Ik ben een tijdje geleden op de rollen gemoeten met 82 als resultaat, gecorrigeerd 74 km/h.
Nu ik haal die snelheid bijlange na niet op de baan, dus ik had aan de politie gevraagt vr een radar/traject meting, maar daar hadden ze niet veel zin in.

Omdat mijn brommer (dax 50cc) VOLLEDIG STANDAARD 63 km/h op de rollen loopt (op de baan tussen de 45-50 varierend van het weer) word deze dus ALTIJD beschouwd als MOTO, de enigste kans om mijn onschuld te bewijzen is dus met een radar meting. :shock:

mvg Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 jan 2011 20:24

Neen.
Enkel het gerecht/parket kan een nieuwe meting bevelen met de apparatuur die de wet voorschrijft door een deskundige.
En zelfs met 63 ben je nog een moto.
Politie moet daar geen zin in hebben wat zij mogen dat zelfs niet doen gezien niet bevoegd.

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 09 jan 2011 20:40

ah ok. Ik moet over 1 week toch voorkomen. Dus zal het is vragen dan :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 jan 2011 10:39

En wat gaat je dan bewijzen ? Wel dat je op het moment van de nieuwe vaststelling aan de voorwaarden zou voldoen.
Als je zou kunnen bewijzen dat je bromfiets TOEN niet meer dan de wettelijke maximum snelheid KON halen nar bouw en motorvermogen heb je een kans.
Is uw bromfiets gedemonteerd?? de stukken die de snelheid verhogen zijn die verwijderd en in beslaggenomen??

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 10 jan 2011 20:32

Neen, ze hebben er niets afgenomen, brommer staat nog in de staat zoals hij op de rollen is gezet.
Dus ik zou hem terug op de rollen kunnen zetten en hij zou dan nog even snel moeten gaan. En als ze dan een radar meting doen gaat dit veel minder zijn dan 8 km/h correctie zijn die ze op een rollenbank geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 jan 2011 22:09

Waar staat die bromfiets???

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 jan 2011 17:13

Er hebben al meerdere mensen de vrijspraak bekomen op basis van feitelijke metingen van de maximale snelheid - dus niet op de rollen maar op een vlakke weg met een standaardbestuurder (de testvoorwaarden staan in het technisch reglement voor brom- en motorfietsen).

Via de wet Franchimont kan je aan het parket bijkomende onderzoeksdaden vragen (best via je advocaat).
Het parket dient daar niet op in te gaan, maar het geeft zo wel een slechte indruk voor de rechtbank.

De rollenmeting deugt overigens voor geen meter.
Iedereen weet dat al jaren, maar men doet gewoon voort ...

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 12 jan 2011 13:16

En hoe zeg je? Wet van Franchimont? En wat moet ik dan bewijzen? Dat hij geen74 km/h kan rijden of dat hij op de baan maar 45 km/h gaat?

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 12 jan 2011 13:17

Brommer staat overigens gewoon bij mij thuis nu. Heb hem (door administratieve fouten) na 62 dagen wel terug gehad.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 12 jan 2011 18:29

Een overtreding kan ook vastgesteld worden indien een politiewagen tegen 80 km/u vb achter de bromfiets rijdt. (Er zijn wel nog wat voorwaarden dan).
Vaststellingen in de vlucht kunnen perfect hoor.
Nu zie ik het maar DAX brede banden??

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 12 jan 2011 22:41

ja..

Purple
Berichten: 246

#12 , 13 jan 2011 09:36

Zat jij zelf op de brommer toen hij op de rollen ging?

In mijn schoolperiode moest ik elke dag voorbij politieschool Antwerpen, denk dat ik meer km's op de rollen gemaakt heb dan op de baan :?

Toen probeerde ze ook altijd de lichtste van het korps erop te zetten :evil:

En constant liggen prullen aan mijn alarm omdat er mss een afstelling opstond.
Dit was niet, maar liet ze maar doen.

.............nooit ene aan gedacht aan de "choke" af te zetten :lol:

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 14 jan 2011 18:44

hehe :p
nee, ik zat er zelf niet op. Politie agent van 80 a 90kg maar die hield wel zijn 2 voeten aan de grond..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”