knipperen met lichten om politiecontrole kenbaar te maken

Omega
Topic Starter
Berichten: 2

knipperen met lichten om politiecontrole kenbaar te maken

#1 , 03 jan 2011 21:49

Beste allen,

daarstraks reden mijn vrouw en ik langs een politiecontrole, wat verder dacht ik eens vriendelijk te zijn en knipperde even met mijn lichten om de aankomende bestuurder kenbaar te maken dat hij moest oppassen voor de agenten (deze stonden na een bocht opgesteld). Enkele meters verder werden wij zelf tegengehouden (moesten gewoon op de baan stoppen), komt een agent aan en die zegt op zeer onvriendelijke toon "De PV zal volgen meneer, voor het kenbaar maken van een politiecontrole". Nog voordat ik kon antwoorden was hij weer weg en bleven mijn vrouw en ik verbouwereerd achter.
Nu dacht ik toch niet dat het strafbaar is om dit kenbaar te maken? Of wel misschien?

alvast bedankt voor jullie meningen
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jan 2011 22:11

Dus men wil u een pv geven omdat u een tegenligger wenste te verwittigen voor een stuk rijweg waarop zich met dit weer ijzel had gevormd? :twisted:

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 03 jan 2011 22:52

Dus men wil u een pv geven omdat u een tegenligger wenste te verwittigen voor een stuk rijweg waarop zich met dit weer ijzel had gevormd? :twisted:

tis te proberen :mrgreen:


ik denk eerder dat ze u gaan 'pakken' op het feit dat de "verstralers" alleen mogen gebruikt worden onder specifieke omstandigheden, of daar het waarschuwen voor een ijzelplek onder valt das iet anders :lol:

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 jan 2011 00:28

Burgerplicht noemt ik dat, ze zouden er medailles voor moeten geven.

Veebee
Berichten: 565

#5 , 04 jan 2011 09:00

tja, das gelijk ne kleine wiens speelgoed ze afpakken, die begint ook te wenen ... :p

Ge kunt misschien nog zeggen da ge uw tegenligger kenbaar wou maken op de erbarmelijke staat van de wegen waar we allen zoveel voor dokken of hebben ze teveel geld misgelopen met niet uitgevoerde BOB controles dat ze nu de mensen wat gaan koeioneren met snelheidscontroles op de meest belachelijke plaatsen

eylis
Berichten: 8842

#6 , 04 jan 2011 09:13

die agent kon enkel objectief vaststellen dat je met je verstralers geknipperd hebt. De reden waarom je dat deed kan hij NIET objectief stellen omdat hij op dat ogenblik NIET in je hoofd zat.
Ik denk dat die kerel helemaal geen PV op zal stellen. Hij was gewoon very pissed off dat je dat gedaan hebt en wou je een beetje stangen :-)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2011 09:24

* Het kenbaar maken van een politiecontrole is jammer genoeg niet strafbaar. Er zijn verschillende sms-diensten die dit aanbieden en waar Schouppe heel graag juridisch iets tegen wil beginnen maar niet kan.
* Misbruik van verstralers is iets anders, maar dan zal dat ook zo op de PV moeten staan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jan 2011 10:23

Zie art. 30.1.1°, d wegverkeersreglement:

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden:
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 m duidelijk te zien.

PV zal worden opgemaakt voor het gebruik van de grote lichten waar dit niet toegelaten was.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 04 jan 2011 10:29

En nu maar uithalen naar de politie dat er zoveel onverzekerde voertuigen op de weg zijn, dat er zoveel personen rijden zonder rijbewijs, dat er zoveel wagens die technisch niet gekeurd zijn enz.
enz enz En dat die nu net uw wagen hebben aangereden.....en de politie niks doet.
U hebt een activiteit uitgevoerd die niet reglementair is wel u zal de gevolgen dragen :mrgreen:

Maar u hebt gelijk de politie had beleefd moeten blijven.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 04 jan 2011 13:33

30.1. Motorvoertuigen

1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.

De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;
je kan natuurlijk zeggen dat je verblind werd door zijn lichten en daarom een signaal gaf dat voorzien is in de wegcode
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Omega
Topic Starter
Berichten: 2

#11 , 04 jan 2011 15:28

Nee, met excuses ga ik niet afkomen, als er een PV wordt opgesteld voor het gebruik van de verstralers zal ik die ook netjes betalen. Maar dan zal dit ook zo op de PV moeten staan, als er staat dat het voor het kenbaar maken van de controle is kunnen ze fluiten naar de centjes.
En voor Fransiscus: die gevolgen zal ik zonder problemen dragen, maar vind wel dat er betere en meer nuttige dingen te doen zijn voor de onvriendelijke arm der wet dan mensen te verbaliseren voor zo'n bagatel. Maarja, regels zijn regels...
Maar toch allemaal bedankt om het helpen verzinnen van een excuus :twisted:

eylis
Berichten: 8842

#12 , 04 jan 2011 15:48

o ja, omega: als het PV toch zou vermelden dat je je je verstralers gebruikte om de controle kenbaar te maken, wel vriendelijk vragen hoe ze in je hoofd kunnen kruipen zijn om dat vast te stellen hé :P

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#13 , 04 jan 2011 15:50

Maarja, regels zijn regels...
Maar toch allemaal bedankt om het helpen verzinnen van een excuus :twisted:
maar er bestaat geen regel in de wegcode die zegt dat je niet vriendelijk gedag mag flitsen naar een vriend die van de andere kant komt

het is de politie die excuses verzint
indien het hun te doen is om trager verkeer kunnen ze je niks kwalijk nemen, want een verwittigd bestuurder zal immers trager rijden
indien het hun te doen is om hun quota te halen zit je natuurlijk diep in nesten

in belgië (en dat heb ik uit interne bron) is het hun meer te doen om quota te halen
en dan zijn ze imho verkeerd bezig
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jan 2011 16:31

maar er bestaat geen regel in de wegcode die zegt dat je niet vriendelijk gedag mag flitsen naar een vriend die van de andere kant komt
Nochthans heeft U die regel zelf gekopiëerd in Uw vorige post.

Fo_ns
Berichten: 13

#15 , 04 jan 2011 18:08

Stel:
- het is dag en je hebt je lichten niet opstaan, mag je deze dan op en afzetten (om te waarschuwen, ter vervanging van het flikkeren met de faren)? Het zijn niet de grootlichten (faren), en er is geen wetgeving omtrent gebruik gewone lichten overdag (behoudes mist, regen, sneeuw,...)

- de omstandigheden zijn van die aard dat rijden met dimlichten nodig is (schemer, nacht, mist, regen, sneeuwval,...); mag je dan je dimlichten even in 'parkeerstand' dimmen en weer op dimlichten zetten (als alternief voor het flikkeren met de faren) ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”