Opvragen van adres dmv nummerplaat

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Opvragen van adres dmv nummerplaat

#1 , 23 dec 2010 10:29

Een tijd geleden stond mijn vrouw stil, met draaiende auto te wachten op mezelf. (dus in feite niet geparkeerd, maar stilstaand?)

En dit op een parking (plaats waar de grond verhard is tussen station en een café)

Deze plaats is voor 50% (rechtse kant) zonder borden
en 50% (linkse kant) staan er borden op de afsluiting van het terras van het café,
"voorbehouden voor klanten" (met het wegsleep bord)

Daar de parking volstond langs rechts, stond mijn vrouw wachtend, met draaiende auto, in de auto zittende...

De (vermoedelijke) eigenaar van het café schreef de nummerplaat van mijn vrouw op.

Niet van wakker gelegen, gezien we er zelf amper iets van 5minuten stonden
(mijn vrouw was minuut of 2/3 voor de trein er was aangekomen)
En volgens ons stilstaan en parkeren iets verschillend is.

Nu kregen wij thuis post, van de eigenaar.
Om ons te informeren dat hij verdere stappen gaat ondernemen,
Om de kosten van verlies door innamen van parking plaats te recuperen...
Daar wij onwettig gebruik maakten van zijn privé parking, en geen klanten zijn/waren

Eerst reactie was serieus verschoten en wat schrik,
achteraf de feiten al wat gerelativeerd,

Maar is dit niet een onwettige actie?
Hoe komt deze eigenaar aan ons adres?
(de afstand station/woonplaats is groot, en de auto staat nooit voor de deur wegens parking elders)

Vermoedelijk dus illegaal opgezocht
(is ook nergens op internet te vinden, getest door onze nummerplaat te googelen)

Verder is zijn 'klacht' haalbaar?
Er is geen vaststelling gemaakt door politie,
hij heeft enkel zelf de nummerplaat opgeschreven...

Hij spreekt ook niet over bedragen, of iets anders
Dus kan misschien gewoon afschrikmiddel zijn?

suggesties? tips?

vind het persoonlijk niet kunnen dat iemand zomaar onze privé gegevens opzoekt...


Alvast bedankt voor uw tips/advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 23 dec 2010 10:50

Een tijd geleden stond mijn vrouw stil, met draaiende auto te wachten op mezelf. (dus in feite niet geparkeerd, maar stilstaand?)

De (vermoedelijke) eigenaar van het café schreef de nummerplaat van mijn vrouw op.

Nu kregen wij thuis post, van de eigenaar.

Maar is dit niet een onwettige actie?
Hoe komt deze eigenaar aan ons adres?

Verder is zijn 'klacht' haalbaar?
Er is geen vaststelling gemaakt door politie,
hij heeft enkel zelf de nummerplaat opgeschreven...

vind het persoonlijk niet kunnen dat iemand zomaar onze privé gegevens opzoekt...


Alvast bedankt voor uw tips/advies.
Stilstaan : de tijd die nodig is om in- of uit te stappen, goederen te lossen of te laden. U stond dus geparkeerd, maar dat doet niets ter zake. Die man kan op geen enkele wettige wijze aan uw gegevens komen. Waarschijnlijk "kent hij iemand bij de politie die dat kan regelen". Dit is absoluut onwettig. Als hij die gegevens probeert te gebruiken kunnen hij en zijn vriendje in ernstige problemen komen. Uiteraard is hij niet bevoegd om vaststellingen te doen. Gevolgen voor u kunnen er absoluut niet zijn, maar u kan wel klacht indienen bij comité P.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 23 dec 2010 12:40

Stilstaan : de tijd die nodig is om in- of uit te stappen, goederen te lossen of te laden. U stond dus geparkeerd, maar dat doet niets ter zake. Die man kan op geen enkele wettige wijze aan uw gegevens komen. Waarschijnlijk "kent hij iemand bij de politie die dat kan regelen". Dit is absoluut onwettig. Als hij die gegevens probeert te gebruiken kunnen hij en zijn vriendje in ernstige problemen komen. Uiteraard is hij niet bevoegd om vaststellingen te doen. Gevolgen voor u kunnen er absoluut niet zijn, maar u kan wel klacht indienen bij comité P.....
Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.
ik veronderstel dat u buiten de openbare weg stond

ik zou in ieder geval niet te lang wachten met die klacht
zeker zelf geen contact zoeken met die uitbater
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 23 dec 2010 12:48

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek)."

maw als hij beweerd schade te hebben geleden omdat u vrouw daar op een parkeerplaats die to zijn zaak behoorde stond, zal hij dit moeten kunnen aantonen.


als hij toch persee parkeerplaatsen voorbehouden wilt voor zijn klanten ( wat ik ergens wel kan begrijpen ) dienen deze volgens de van de wegcode aangebracht te worden, P(arking)-bord met daaronder "voorbehouden voor klanten" en dan nog liefst op ne paal voor elke plaats of samen met een aanduiding over hoeveel meter het gaat ( zoals ze bv gehandicapten plaatsen aanduiden )


dan heb ik het nog niet over de schending van uw privacy . . .




u niet druk overmaken, negeer hem gewoon.

blijft hij u lastig vallen, dien dan klacht in wegens stalking en schending van de privacy.


de omschrijving "Stilstaan : de tijd die nodig is om in- of uit te stappen, goederen te lossen of te laden." is voor interpretatie vatbaar en speelt op zich in deze zaak geen enkele rol omdat de ( mogelijke ) overtreding niet is vastgesteld door een "beëdigd ambtenaar".

het gaat hem hier over hoe komt een 'prive-persoon' aan privé-gegevens komt, als hij er problemen met had dat zij daar stond had de cafe baas haar daar op kunnen aanspreken of simpel weg de politie bellen.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 23 dec 2010 19:41

Is uw politiezone dezelfde als de plaats van vaststelling.
U kan een brief naar inderdaad comité P sturen - doe dat met een afschrift naar de dienst intern toezicht van uw politiezone. Vermoedelijk krijgen deze laatste toch de opdracht het onderzoek te doen. (soms gebeurt er via korpschef en intern toezicht een bevraging van de diensthoofden naar achtergrond - diensturen enz enz)
Politie kan de nplt opvragen maar ELKE opvraging wordt op logcode bijgehouden.
Men ( Comité P - intern toezicht - algemene inspectie) kan dus perfect nagaan wie uw nummerplaat heeft opgevraagd.
1-Het opvragen van nplt is zonder reden WETTELIJK verboden en (tuchtrechtelijk) vervolgbaar.
2-Het doorgeven van identificatiegegevens aan derden is STRAFRECHTELIJK vervolgbaar onder verschillende strafwetten.

Persoonlijk zou ik dat niet over mijn kant laten gaan en aangifte doen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 dec 2010 08:57

Het is niet zeker dat deze opzoeking is gebeurd door iemand van de politie. Er zijn ook nog andere diensten die toegang hebben tot die databank.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 24 dec 2010 09:43

Geen probleem ook die logs zijn controleerbaar.
Gezien schending privacy is de politie zo wie zo bevoegd om een opsporingsonderzoek te starten.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 dec 2010 12:00

Ja, maar dan kan ze beter gewoon klacht indienen dan onmiddellijk de fout bij de politie te leggen, niet?

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 24 dec 2010 13:32

Klopt idd . Politie zal vermoedelijk eerst aan de briefschrijver gaan vragen hoe hij aan de gegevens komt.
Bij weigering om te antwoorden zal men DIV bevragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2011 13:26

Is er nog nieuws over dit onderwerp? Het is wel interessant om te vernemen hoe dit afgelopen is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#11 , 31 jan 2011 14:09

Persoon heeft ons paar dagen later aangesproken, en heb hem 'beleefd' erop gewezen etc.

blijkbaar woont er familielid van hem in onze straat, van toeval gesproken...
hij heeft zich verontschuldigd, wij hebben gezegd zoveel mogelijk rekening te houden dat we niet onnodig daar staan...
Heb dus verder ook geen klacht ofzo ingediend...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”