politie rechtbank beroep aantekenen

fredvb
Topic Starter
Berichten: 5

politie rechtbank beroep aantekenen

#1 , 14 dec 2010 13:09

Ik ben veroordeeld door de politierechtbank. Er was geen 3m tussen de wagen aan de overkant.
Vonnis 165€ boete (met volledig uitstel) + kosten + slachtofferhulp (137,50€) + administratieve boete 25€ + 30€ dagvaardigingskosten.

De politie belde me om 12u30 S NACHTS wakker om dit te melden. De overbuur verplaatste zijn wagen, ik niet.
Er wordt bewezen geacht dat ik fout was doch de overbuur heeft niets gekregen. Hij parkeerde later dan ik de wagen.
Voor die redenen wil ik in beroep gaan.
Is het verstandig? Hoe lang duurt zo'n beroepsprocedure?
Wat is het risico en is dit het wel waard?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 dec 2010 13:18

Gelieve de correcte omstandigheden (= volledige situatie) te vermelden.

fredvb
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 dec 2010 14:25

Mijn wagen stond voor onze deur geparkeerd, deze van de buur aan de overkant, tussen de 2 wagens zou er geen vrije doorgang van 3 meter geweest zijn. (art 25.1.7 kb 01.12.1975 art 29 1 al. 3 en 38 par 1.3)
Dit werd ook niet gemeten door de agent welke aanbelde.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 14 dec 2010 14:45

In het PV zal wel staan wat de vrije ruimte was of een beschrijving waaruit dit duidelijk is?
Daarbij andere partij gaf gevolg aan bevel van politie -- U niet zodoende zal de rechter hieruit zijn conclusie trekken.
Wat ik niet zo goed begrijp 29 lichten en 38 prioritaire voertuigen??

fredvb
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 14 dec 2010 14:51

De andere partij verplaatste zijn voertuig, das juist.
Qua lichten en prioritaire voertuigen stond er niets in de pv doch enkel in de dagvaardiging.
Er werd niet gemeten. Er staat juist in de voeruigen wren tegenover mekaar geparkeerd ewaardoor er geen doorgang was van 3m

fredvb
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 dec 2010 14:52

Kan er iemand vertellen of ik in beroep zou moeten gaan? wat riskeer ik?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 14 dec 2010 14:57

U mag als u dat wil in beroep gaan maar er staat in PV geen doorgang van 3 meter dus de politie heeft dat wettelijk vastgesteld.
Voor beroep kan u worden vrijgesproken .... wat zijn uw argumenten u bent niet ter plaatse gekomen blijkbaar.
zelfde straf krijgen of de voorwaardelijke wordt dan effectief
aan u de keuze

Ik 'gok' door mijn ervaring op 2 mogelijk op 3

krisje1973
Berichten: 281

#8 , 14 dec 2010 15:40

Je moet je natuurlijk afvragen of je er wel goed aandoet dat je in beroep gaat. Ik lees dat de politie je uit je bed gebeld heeft maar dat je je wagen niet verplaatste (je overbuur wel, ook al kwam hij later aan, dit maakt niet uit: de politie heeft enkel vastgesteld dat er onvoldoende doorgang was). Je bent veroordeeld tot een boete, volledig met uitstel, wat al duid dat de politierechter zeer schappelijk was. Ben je alleen naar de politierechtbank gegaan om je te verantwoorden of heb je een advocaat? Als je geen advocaat hebt, zou ik het eerlijk gezegd niet doen. Je loopt immers een zeer reeële kans om de boete effectief te moeten betalen.

fredvb
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 14 dec 2010 17:12

met advokaat doch ik niet aanwezig.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 jan 2011 19:04

Mijn wagen stond voor onze deur geparkeerd, deze van de buur aan de overkant, tussen de 2 wagens zou er geen vrije doorgang van 3 meter geweest zijn.
De politie heeft vastgesteld dat er geen doorgang meer was, maar heeft toch niet vastgesteld wie de veroorzaker daarvan is ?
MAW, de eigenlijke overtreding (en overtreder) is nooit vastgesteld, enkel het feitelijke gevolg ervan.


Heb je eigenlijk een bevel gekregen het voertuig te verplaatsen van een agent, en het voertuig niet verplaatst ?
(art 25.1.7 kb 01.12.1975
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

art 29 1 al. 3 en
Verkeerswet, bepaalt de straf bij een tweedegraadsovertreding = art 25.1.7 kb 01.12.1975
38 par 1.3)
Bestaat niet in de wegcode, en is in de verkeerswet een bepaling inzake het verval van het recht tot sturen , een straf die mogelijk is bij een veroordeling van de tweede graad.


Stond daar wat meer bij, en ben je uiteindelijk in beroep gegaan ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”