boete of rijverbod

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

boete of rijverbod

#1 , 14 nov 2006 15:26

Ben geflitst 's morgens om 4u45 , reed 88 ipv 50, resultaat boete van 412 euro of 8 dagen rijverbod. Daarbovenop nog eens 175 euro boete + 15 dagen rijverbod. Mijn vraag aan de plaatselijke agent was, kan ik kiezen tussen die 412 euro boete en die 8 dagen extra rijverbod , omdat er tenslotte toch staat boete OF 8 dagen extra en volgens hem was dit mogelijk. Contact opgenomen met de griffie van de politierechtbank en daar lachten ze me letterlijk uit met de mededeling dat er toch teveel geld tekort is en dat er geen sprake kan zijn van kiezen tussen boete en extra rijverbod.

Kan ik kiezen ? Anders zijn al die lessen Nederlands nutteloos geweest over de betekenis van het woordje "of".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 nov 2006 01:00

bij 'recht van antwoord' op VTM is er ook zo eens iets gelijkaardigs geweest.

een dame die te snel had gereden en tot 3 maal toe is geflitst op weg naar de doktor ( kindje was ziek, was nog iet vergeten thuis terug naar de doktor ) kreeg 3 boetes, ze ging akkoord dat ze een overtreding had begaan en vroeg
of ze het gemiddelde of slechts 1 boete kon betalen of alles te laten vallen gezien de omstandigheden ( 3x150? ? om u kindje te helpen is te veel ) en ze zei dan ook dat ze liever 8 dagen in het gevang wou zitten dan zoveel te betalen aan boetes om haar kindje te helpen.

tegenpartij zei toen letterlijk dat ze VERPLICHT zijn om dit er op te zetten maar dat dit simpel weg niet wordt gedaan omdat anders de gevangenissen overvol ( ale ja, nog voller als nu dus :shock: ) zouden zijn.

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 16 nov 2006 09:24

Begrijp dat wel , maar nu gaat het over ofwel een boete ofwel extra rijverbod. Heb al op verschillende plaatsen informatie gevraagd en krijg steeds hetzelfde antwoord je kan kiezen, anders zouden ze niet de keuze geven. Ze gaan er van uit dat niemand nog eens 8 dagen extra rijverbod erbij zal nemen, wat in mijn geval geen rol speelt , als ik hem nu 15 dagen of 23 dagen kwijt ben. Als je dan niet kan kiezen , dat ze het er dan gewoon niet op zetten.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2006 13:04

Het betreft een vervangende straf die uitgesproken wordt krachtens,

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het <wegverkeer>.
Art. 69bis. <Ingevoegd> Voor de toepassing van deze wet en, in afwijking van artikel 40 van het Strafwetboek kan de boete, bij gebreke van betaling binnen de termijn van twee maanden na het arrest of het vonnis, indien het op tegenspraak, of te rekenen van de betekening, indien het bij verstek is gewezen, worden vervangen door een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig waarvan de duur zal worden bepaald door het vonnis of het arrest van veroordeling, en die niet langer dan een maand en niet korter dan acht dagen zal zijn.

Deze vervangende straf komt in de plaats van de vervangende gevangenisstraf die vroeger werd uitgesproken krachtens:

Strafwetboek
Art. 40. Bij gebreke van betaling binnen twee maanden te rekenen van het arrest of van het vonnis, indien het op tegenspraak, of te rekenen van de betekening, indien het bij verstek is gewezen, kan de geldboete worden vervangen door gevangenisstraf, waarvan de duur bij het vonnis of het arrest van veroordeling wordt bepaald en die zes maanden niet zal te boven gaan voor hen die wegens misdaad, drie maanden voor hen die wegens wanbedrijf, en drie dagen voor hen die wegens overtreding zijn veroordeeld.

In beide wetteksten luidt het: de boete kan worden vervangen door. Voor beide teksten geldt dan ook m.i. dezelfde interpretatie.

Ik heb altijd geleerd dat de veroordeelde niet kan kiezen tussen de geldboete of de plaatsvervangende gevangenisstraf. M.i. geldt dit dus ook voor het plaatsvervangende rijverbod.

scorpioen

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 16 nov 2006 23:02

Heb nu bij een advocaat om raad gevraagd en ik heb het advies gekregen om de boete gewoon te negeren, volgens hem kunnen ze dan niets anders dan die boete om te zetten in het extra rijverbod. Is er eigenlijk iemand die het weet ? Politie zegt geen probleem ( gevraagd op verschillende kantoren) , advocaat zegt ook hetzelfde, de enige die mij eigenlijk geen keuze heeft is op de griffie van de politierechtbank .

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 17 nov 2006 10:06

Voor zover mijn 'persoonlijke mening' relevant is.

Als je in de fout bent gegaan, betaal dan voor die blunder!
Je verwacht toch ook, dat een ander gestraft wordt voor zijn misdrijven/misdaden?!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2006 14:09

de enige die mij eigenlijk geen keuze geeft is op de griffie van de politierechtbank .
en ondergetekende,


scorpioen

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 18 nov 2006 11:59

Denk je dat ik niet zal betalen of dat ik problemen heb met die dagen rijverbod misschien ( ter inlichting , het is zelfs een overtreding die ik niet begaan heb , maar die ik wel op me genomen heb) Mijn simpele vraag was kan ik kiezen tussen boete of rijverbod en daar heeft tot op heden nog niemand geantwoord. Antwoorden zoals de laatste twee schoolmeesters heb ik wel niet nodig !!

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 18 nov 2006 12:04

Sorry dat ik kort overkom, maar moest iedereen op dezelfde manier gestraft worden , geen probleem, maar wij gewone burgers zijn afhankelijk van de gemoedstoestand van de politierechter, staat hij goed op geen probleem, heeft hij een slecht week-end gehad hou je dan maar vast als je zoals ik daar de eerste maal staat als 47 jarige (eerste overtreding sedert ik met de wagen rij). Het einge wat telt is geld , hoe meer ze er uit je zakken kunne halen hoe liever.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 nov 2006 15:55

Mijn simpele vraag was kan ik kiezen tussen boete of rijverbod en daar heeft tot op heden nog niemand geantwoord. Antwoorden zoals de laatste twee schoolmeesters heb ik wel niet nodig !!
Ik heb met verwijzing naar de wetteksten geantwoord dat u niet mag kiezen. Het parket zal beslissen wat het doet: beslag laten leggen op uw goederen of rijverbod uitvoeren.

U hebt dus wel een antwoord gekregen. Wat daar schoolmeesterachtig aan is ontgaat mij.

scorpioen

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 18 nov 2006 16:21

Zijn jullie advocaten ? Gewoon uit interesse hoor, niets achter zoeken.

Sylvie
Berichten: 13

#12 , 05 mar 2007 19:25

Dag Mefisto

Ik heb net hetzelfde voor. Ik heb die boete (overschrijving) nu tweemaal genegeerd en kreeg nu een laatste waarschuwing, anders deurwaarder. Bij mij stond er ook "OF". Ik heb naar de politierechtbank gebeld en daar zeiden ze dat het op het vonnis moet staan (dat vervangend rijverbod) om niet strijdig te zijn met de wet, maar dat elk rechtsgebied zelf mag beslissen of ze dat laten uitvoeren of niet. In Dendermonde is dat niet en moet je de boete betalen, all? ik dan.

Heb nu een mail gestuurd naar testaankoop. Eens zien of zij een oplossing kennen voor dit probleem.
Recht is krom

Sylvie
Berichten: 13

#13 , 05 mar 2007 19:33

Voor zover mijn 'persoonlijke mening' relevant is.

Als je in de fout bent gegaan, betaal dan voor die blunder!
Je verwacht toch ook, dat een ander gestraft wordt voor zijn misdrijven/misdaden?!
Wat een snertreactie. Een misdaad is nog iets anders dan een verkeersovertreding hee. Btw, het gaat niet over betalen of niet betalen. Het is een principekwestie. Waarom staat er "OF"? Ofwel staat het er en krijg je de keuze, ofwel staat het er niet, punt uit.

Wat denk je van het volgende:

2 jaar geleden twee verkeersovertredingen in Dendermonde (slechte bewegwijzering bij omleiding + fotodossier gemaakt) --> laten voorkomen voor de rechtbank--> zitting viel in examens--> uitstel gevraagd via aangetekend schrijven--> nooit antwoord gekregen--> bij verstek veroordeeld (van 50? naar 337 ?) --> termijn van beroep overschreden doordat de gerechtsdeurwaarder de betekening te laat heeft uitgevoerd.

Dan krijg je dat vonnis en je ziet geldboete OF vervangend rijverbod.
En weer vang je bot.

Echt een krotwetgeving en pure geldklopperij. Kassa, kassa.
Recht is krom

Heye
Berichten: 468

#14 , 05 mar 2007 23:02

Hallo,

We gaan simpel blijven

De boete wordt betaald binnen opgelegde termijn OF U krijgt een rijverbod naargelang de boete. (De wet zegt 8 dagen tot 5 jaar) bij snelheidsovertredingen hoger dan 30 km/U.

Er zijn veel mensen die hun minnelijke schikkingen (eerste papiertje dat je thuis krijgt) niet betalen en komen dan voor de politierechter met tal van excuses.Ik sluit mij daarbij aan bij de uitspraak van lex: "wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten"

Natuurlijk zijn er manieren om een PV te betwisten zie hieronder:
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... -betwisten

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#15 , 05 mar 2007 23:28

Een misdaad is nog iets anders dan een verkeersovertreding hee.
ver buiten belgie geweest de laatste jaren?
hier staan er nog staaeds zwaardere straffen op verkeersovertredingen dan op overvallen met bedrijging

ge moet maar eens gewoon aan de toegelaten snelheid door een stad rijden, en ge wordt door heel veel mensen aangekeken als een misdadiger

met dan aan de voetgangers/fietsersbond en !groen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”