boete of rijverbod

Emark
Berichten: 88

Re: boete of rijverbod

#16 , 12 jun 2011 02:04

ik zit met net hetzelfde. Ook het woordje OF maar nergens te bespeuren waar of hoe of bij wie ik mijn keuze moet maken: betalen of rijverbod. Vage shit kan je niet serieus nemen toch?

als ik dus enkel rijverbod wil wat moet ik dan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evna
Berichten: 4

#17 , 12 jun 2011 13:08

Beste Mefisto, wat ik niet begrijp is: "Ben geflitst 's morgens om 4u45 , reed 88 ipv 50, resultaat boete van 412 euro of 8 dagen rijverbod. " en "Denk je dat ik niet zal betalen of dat ik problemen heb met die dagen rijverbod misschien ( ter inlichting , het is zelfs een overtreding die ik niet begaan heb , maar die ik wel op me genomen heb)".
Het is mij niet duidelijk of je nu geflits ben geweest of niet. Als je iets niet gedaan hebt dan moet je natuurlijk ook niet akkoord gaan. Bv. als iemand anders met je wagen reed, in dat geval moet je het meedelen, zoals het reeds gezegd is geweest - door bv. bijkomende verklaringen bij de politie af te leggen of in een brief, kies maar zelf. Maar als je iemand anders in bescherming wilt nemen, bv. je vrouw omdat zij achter het stuur zat, maar dat ze de wagen niet kan missen ..., wel dan volgens mij kan je niet veel anders doen dan je eigen keuze respecteren en de boeten aanvaarden en betalen. Wees man genoeg en geef tenminste je fout toe. Veel mensen geven het schuld van de rechter, een spijtig genoeg ik zie dat deze citaat weer door jou is geleverd: "... maar wij gewone burgers zijn afhankelijk van de gemoedstoestand van de politierechter, staat hij goed op geen probleem, heeft hij een slecht week-end gehad hou je dan maar vast als je zoals ik daar de eerste maal staat als 47 jarige (eerste overtreding sedert ik met de wagen rij). Het einge wat telt is geld , hoe meer ze er uit je zakken kunne halen hoe liever." Ik erger mij vaak aan zulke uitspraken. Dit is van toepassing voor eenieder - voor mij, maar ook voor jou. Vergeet niet dat rechters ook mensen zijn, maar dat ze allerlei uitvluchten dagelijks 8 uur per dag aanhoren. Je hebt meer kans op een goede afloop indien je je fout toegeeft. "Maar ik ben geflits, maar ik heb het niet gedaan", sorry - maar het is het ene of het andere. Nog iets anders: iedereen klaagt dat het in België veel te streng is en zo, maar in andere landen van EU is nog strenger! vb. de boetes voor te snel rijden van-tot 21 km-30km =1/2 minimum maandloon; 31km-40 km =1/2 gemiddelde maandloon + (en dus geen of/keuze!) 1 maand rijverbod.; van 41 -50 km = +/- 1 gemiddelde loon + 2m rijverbod en meer dan 51 km sneller dan het toegelaten snelheid = 1 gemiddelde maandloon + 3 m rijverbod. En dat zijn nu mildere straffen in vergelijking met een aantal jaar geleden, toen je heel gemakkelijk je rijbewijs voor 1 , soms zelfs voor 2 jaar rijverbod kon krijgen (bv. voor dronkenschap). Dus, ik denk dat het geen zin heeft om tegen te wringen en van alles te doen als je maar je boete niet zult betalen omdat je gewoon je auto kunt missen en dus zo heel gemakkelijker er vanaf komt. Als het zo kon, dan zal eenieder kiezen om zijn straf te ondergaan als die op vakantie in Frankrijk is - heel gemakkelijk is het zo. Dat is ook niet de bedoeling van een straf. Betaal gewoon, dat betekend dat je fout erkent, en ga verder met je leven. En maar hopen dat je even goede bestuurder blijft (als 47 jarige) en dat je eerste en laatste overtreding blijft. Al hoewel als je zegt "eerste overtreding" je bedoelt "voor het eerst betrapt bent." Dat wil niet zeggen dat je nog nooit iets anders, of gelijkaardig gedaan heeft. Dat heb je zeer zeker gedaan, alleen ben je nog niet betrapt geweest. Daar ben ik heilig van overtuigd! Ik wil je zeker nu niet aanvallen of zo, maar dat geld voor heel veel mensen, mezelf inbegrepen, het is gewoon zo - je rijd vaker sneller dan het toegelaten is, of even snel door oranje (gehaast voor dat feestje van oma), en noem maar verder op. Ik wens je alvast het allerbeste.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 12 jun 2011 16:03

Heb sterk de indruk dat steeds meer posters hier een advies willen, en als dat hen dan niet aanstaat, gaan ze overloos diskuteren en keren en draaien, in de hoop dat iemand hun een middel geeft om onder hun boete onderuit te komen. Bega je een verkeersovertreding, betaal dan je schuld.

Reclame

Emark
Berichten: 88

#19 , 12 jun 2011 17:36

@Mava: weet niet over wie je het specifie hebt, maar in mijn geval is mijn vraag heel duidelijk. Ik reclameer ook helemaal niet. Ik zou enkel een vraag willen op een heel simpele vraag: hoe of waar of bij wie moet ik mijn keuze maken: betalen of rijverbod?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#20 , 12 jun 2011 18:05

men spijst liever de staatskas dan iemand op te sluiten of zijn rijbewijs af te nemen :wink:



strikt genomen zoude volgens het vonnis inderdaad het recht hebben om X aantal dagen uw rijbewijs in te leveren, maar dat word net zoals de vervangende gevangenis straf nooit uitgevoerd, een boete brengt geld op :evil:


zoiets is eens bij "recht van antwoord" geweest ( ja, da program met goedele liekens )

iemand wou liever X aantal dagen in het gevang door brengen dan haar boete betalen, strikt genomen kon men haar opsluiten, maar de verweerder zei dat dit nooit word gedaan :|

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 12 jun 2011 19:43

[quote="Emark weet niet over wie je het specifie hebt, [/quote]
Had het niet over één specifieke poster, maar over diverse posters doorheen het hele forum.

Emark
Berichten: 88

#22 , 13 jun 2011 17:55

dus als ik het goed begrijp wordt dit de volle pot betalen en helemaal geen rijverbod?


kan ik alsnog toch nog een manier vinden om toch voor het rijverbod te gaan? (dit is de laatste keer dat ik deze vraag stel ;o) )

Franciscus
Berichten: 38592

#23 , 16 jun 2011 19:36

Het juiste antwoord is reeds in 2006 gegeven door scorpioen.
En geloof me die kan het weten :D .
U hebt geen keuze het is de rechtbank die beslist.......

Het betreft een vervangende straf die uitgesproken wordt krachtens,

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het <wegverkeer>.
Art. 69bis. <Ingevoegd> Voor de toepassing van deze wet en, in afwijking van artikel 40 van het Strafwetboek kan de boete, bij gebreke van betaling binnen de termijn van twee maanden na het arrest of het vonnis, indien het op tegenspraak, of te rekenen van de betekening, indien het bij verstek is gewezen, worden vervangen door een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig waarvan de duur zal worden bepaald door het vonnis of het arrest van veroordeling, en die niet langer dan een maand en niet korter dan acht dagen zal zijn.

Deze vervangende straf komt in de plaats van de vervangende gevangenisstraf die vroeger werd uitgesproken krachtens:

Strafwetboek
Art. 40. Bij gebreke van betaling binnen twee maanden te rekenen van het arrest of van het vonnis, indien het op tegenspraak, of te rekenen van de betekening, indien het bij verstek is gewezen, kan de geldboete worden vervangen door gevangenisstraf, waarvan de duur bij het vonnis of het arrest van veroordeling wordt bepaald en die zes maanden niet zal te boven gaan voor hen die wegens misdaad, drie maanden voor hen die wegens wanbedrijf, en drie dagen voor hen die wegens overtreding zijn veroordeeld.

In beide wetteksten luidt het: de boete kan worden vervangen door. Voor beide teksten geldt dan ook m.i. dezelfde interpretatie.

Ik heb altijd geleerd dat de veroordeelde niet kan kiezen tussen de geldboete of de plaatsvervangende gevangenisstraf. M.i. geldt dit dus ook voor het plaatsvervangende rijverbod.

scorpioen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”