schuld fietser

bes125
Topic Starter
Berichten: 3

schuld fietser

#1 , 29 nov 2010 12:31

Beste,

Ik reed gisteren vroeg met een bestelwagen naar mijn werk.
Op een kruispunt was ik een straat aan het inrijden toen ik een fietser meesleurde.
De fietser was van links de straat an het oversteken, terwijl hij het verbodsbord negeerde. Ik heb hem totaal niet zien aankomen.
Ik reed trouwens niet hard.
Het slachtoffer kreeg een harde klap en overleed enkele uren later in het ziekenhuis.
Ik ben er kapot van.
Maar, mijn vraag is of ik vervolgd wordt aangezien de fietser in fout was?
Zou ik eerst afwachten of meteen een advocaat contacteren?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 nov 2010 12:55

Fietsers dienen zich ook aan het verkeersreglement te houden. Spijtig natuurlijk voor uw fietser. Ik zou echter wachten met het raadplegen van eeen advokaat. Gezien er een dode is gevallen zal het meer dan waarschijnlijk toch voor een rechtbank komen, en dan zal je een advokaat wel kunnen gebruiken. Vandaag zal die alleen maar geld kosten terwijl hij eigenlijk niets kan doen.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 29 nov 2010 13:02

Wat een verschrikkelijk voorval. Veel sterkte.

Was er een getuige?

Reclame

bes125
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 nov 2010 14:12

@artemis ja er waren verschillende getuigen want het is een zeer drukke kruispunt

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 nov 2010 18:12

Ik zou in ieder geval een advocaat contacteren zodat die inzage kan vragen in het dossier.
Zonder te oordelen over de feiten. Het kan altijd zijn dat ze u ook vervolgen voor onvrijwillige slagen en verwondingen met de dood tot gevolg.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 29 nov 2010 20:02

Kunt u geen advocaat krijgen via de voertuigverzekering (gerechtelijke bijstand)?
Indien de fietser duidelijke een zware fout heeft begaan en indien dat bevestigd wordt door de getuigen zit u safe, als u geen onverantwoord rijgedrag kan worden aangewreven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 29 nov 2010 20:09

Zorgen dat uw autoverzekeringDADELIJK in kennis gesteld wordt. Geef hen zeker al het PV nr.
Ademtest afgenomen?
Deskundige aangesteld door parket en is deze ter plaatse gekomen?
Hebt u rechtbijstand deze ook verwittigen.
Al contact nemen met een advocaat kan geen kwaad
Slachtofferzorg ter plaatse geweest en met u gesproken?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2010 14:42

Ben je zeker dat de fietser weldegelijk in fout was? Ik begrijp de situatie niet 100%.

1. U rijdt een straat in op een kruispunt. Betekent dit dat u naar links afslaat, of naar rechts afslaat?

2. U zegt dat de fietser van links de straat overstak. Bedoelt u dat de fietser de straat die u wou inslaan overstak OP het kruispunt (dus dat hij het kruispunt gewoon over reed) of dat hij effectief een eindje verder in de straat, de straat echt overstak?

3. U spreekt over een verbodsbord. Wat voor een verbodsbord was dit?

Deze vragen enkel om te weten wie echt aan de oorzaak van het ongeluk lag. U reed niet te snel, en ik vermoed dat u ook niet gedronken had. Een ongeluk kan altijd gebeuren. Maar indien de fietser echt in de fout ging en u hem onmogelijk kon zien, staat u stevig in uw schoenen (hoewel u wel met de wetenschap verder moet dat u iemand, zij het dan totaal buiten uw wil om, aangereden hebt met de spijtige gekende gevolgen). In ieder geval: veel sterkte en geef uzelf niet de schuld. Een ongeluk of onoplettenheid kan altijd gebeuren. Iedereen had in uw plaats kunnen zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”