Snelhiedsovertreding op plek waar niet geweest

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

Snelhiedsovertreding op plek waar niet geweest

#1 , 26 nov 2010 22:20

Onlangs kreeg ik een proces verbaal in de brievenbus.
Ik zou met mijn auto 150 km/uur gereden hebben in de buurt van Brussel.
Dat is bijna de maximum snelheid van mijn auto met 1.0 liter motor

Echter daar ben ik op dat tijdstip niet eens geweest!!!
Het proces-verbaal was in het Frans.
Ik ben Nederlander en woon in het Vlaams gedeelte.

Ongeveer een week na ontvangst proces verbaal heb ik een brief gefaxt in het Nederlands.
Daarin eis ik een proces verbaal in het Nederlands en een kopie van de Foto.
Geen gevolg.
Gisteren in de brievenbus ontvangen een brief met acceptgiro.
Weer in het Frans.
Staat iets op van 10 jours, dus denk dat men verwacht dat ik dat binnen 10 dagen ga betalen.

Ik ben heel geinteresseerd in die foto waarschijnlijk zal daaruit blijken dat het mijn auto niet is.
Krijg ik deze thuisgestuurd zodat ik me kan voorbereiden op een proces
Ik heb gehoord dat men deze alleen kan inzien bij de rechtbank tijdens het proces.
Hoe is dat in Belgie geregeld?

Is het mogelijk eventuele proces kosten en andere kosten van mijn kant op de Belgische staat te achterhalen? Ik heb nogal veel vraagtekens bij deze gang van zaken.

Ik heb wel eens vraagtekens bij wat er in Belgie gebeurd.
Wat zijn de stappen die je kunt ondernemen tegen een corrupt agent?
Bijvoorbeeld als iemand hem gevraagd heeft deze bekeuring uit te schrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 nov 2010 22:54

Indien u rechtsbijstand hebt in uw autoverzekering vraag dan aan uw verzekering de aanstelling van een advocaat om deze zaak voor u te behartigen.
Ze zullen alleszins moeten bewijzen dat het uw wagen was, wat volgens uw uitleg onmogelijk zal zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 27 nov 2010 06:54

het "probleem" in belgie is dat als men geflitst word, men eigelijk alleen naar de nr-plaat kijkt en bijgevolg de "titularis" van deze nr-plaat de boete krijgt.

zelfs als de kleur niet klopt op de foto met de werkelijke kleur gaat ge nog altijd een bekeuring krijgen.


het is een echt probleem in belgie met valse nr-platen.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2010 13:04

Die foto gaan ze U niet opsturen, maar U mag die altijd gaan bekijken op het kantoor. Afspraak maken.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 27 nov 2010 14:35

Is men als Nederlander in Vlaanderen, of als vlaming tout court verondersteld om Franse brieven uit Brussel te BEGRIJPEN?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 nov 2010 20:01

Schrijf gewoon in het Nederlands (liefst AS) dat u onmogelijk de dader kan zijn met uw argumenten.
Hert heeft geen zin per fax of gewone brief beginnen te argumenteren of stukken op te vragen.
Als ze uw argumenten niet aanvaarden kom je zowiezo voor de politierechtbank. Daar kan je dan eventueel us argumenten neer voor brengen, en evenueel bewijzen dat je op de uur dat de PV werd gemaakt op die plaats kon zijn (bvb aan het werk op een andere plaats)

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 27 nov 2010 20:42

U vraagt de verzending naar de rechtbank van uw arrondissement gezien u het Frans niet machtig bent.
Euh ook in Nederland kijkt men enkel naar de nplt zo ken ik een zaak waar een oude man met een oude Opel Kadett verantwoordelijk werd gesteld voor twee inbreuken van overdreven snelheid .. aan de nummerplaat hing wel een grote vrachtwagen .. aan het landkenmerk Belarussa... via advocaat de nodige antwoorden naar Nederland en dan was alles in orden . O Ja dat incassobureau had al van zich laten horen met een dreigend schrijven

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#8 , 28 nov 2010 20:05

U vraagt de verzending naar de rechtbank van uw arrondissement gezien u het Frans niet machtig bent.
Euh ook in Nederland kijkt men enkel naar de nplt zo ken ik een zaak waar een oude man met een oude Opel Kadett verantwoordelijk werd gesteld voor twee inbreuken van overdreven snelheid .. aan de nummerplaat hing wel een grote vrachtwagen .. aan het landkenmerk Belarussa... via advocaat de nodige antwoorden naar Nederland en dan was alles in orden . O Ja dat incassobureau had al van zich laten horen met een dreigend schrijven
Wanneer doe je dat het aanvragen verzending naar andere rechtbank?
Nu heb ik een acceptgiro in het Frans met 10 dagen?
Moet ik wachten tot ik een oproep krijg voor de rechtbank (hopelijk niet in het Frans)?

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 01 dec 2010 23:42

U hebt nog geen verklaring afgelegd?
Dan moet de politie van uw zone het dossier toegestuurd krijgen.
Hebt u toen een antwoordformulier gekregen en hebt u dat ingevuld met rechtstaal Nederlands?

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#10 , 04 dec 2010 20:14

Nee ik heb nog geen verklaring afgelegd.

Ik had een fax gestuurd dat ik niet goed kan reageren op het Franse proces verbaal.
Ik eis daarin een Nederlands proces verbaal.
Ik ben Nederlander en woon in het Vlaams gedeelte van Belgie.

In het kort heb ik daarin uiteengezet wat ik denk dat de overtreding is.
Op de A8 rijdende van Brussel richting Doornik met een snelheid van 146km/uur
En dat ik twijfel dat mijn 10 jaar oude VW met 1.0 liter motor deze snelheid kan halen.

Dat enquete blad heb ik dus niet opgestuurd.

Het enigste effect was dat ik een acceptgiro krijg in Franse taal.
Vermoed met daarop te betalen 85 euro binnen 10 dagen.

Ik heb de lokale politie in mijn stad gebeld voor uitleg over de procedure.
Volgens hun kan ik het dossier niet laten behandelen bij de (politie?)rechtbank in mijn stad.
Elk rayon heeft zijn eigen verantwoording en dossiers worden niet opgestuurd/uitgewissld.
De overtreding moet dus behandeld worden in het Rayon waar deze gemaakt is.
Een foto wordt volgens hun ook niet opgestuurd deze kun je zien ten tijde van het proces.
Dus in kort ik (volgens hun) moet ik de uitnodiging van het proces afwachten en dan richting (vermoedelijk) Brussel rijden
en daar ter plaatse verzoeken om behandeling in een Nederlandse kamer.

Echter van zijn verhaal geloof ik niks.
Dus ik moet 1 uur heen en 1 uur terug rijden in mijn tijd naar Brussel.
Dus ook 1 dag vrij nemen (derving 8 werkuren).
En dat omdat ze in Belgie (te lui zijn?) om een dossier naar de politierechter in mijn stad te sturen.
Dus dan heb ik dan schade voor iets dat ik niet gedaan heb.
(Blijkt ook nog dat ik 2 minuten voor de overtreding getankt heb in Vosselaar, dus ik ben daar zeker niet geweest met mijn auto).
Ik denk daarom ook dat iemand mij een streek levert.

Wat ik ga doen is nog een brief schrijven en deze faxen naar het adres vermeld in het PV.
Daarin verzoek ik behandeling bij de politierechter in mijn stad.
Ik hoop alleen maar dat ze in dat Waals gedeelte mijn Nederlandse fax willen/kunnen lezen.
In ieder geval kan ik met mijn telefoonrekening aantonen dat ik gefaxd heb.

Ik neem aan dat deze aanpak de juiste is.
Correct?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 04 dec 2010 20:45

Waarom al dat faxen. Stuur toch een aangetekende brief met al uw argumenten, eventueel een kopie van je tankticket. Vul zeker het inlichtingenblad in en stuur dat terug (ingevuld in het nederlands)
Zolang ze dat formulier niet hebben, blijven ze u bestoken met betalingsopdrachten. Andere dokumenten zoals faxen worden niet aanvaard.
Is het nu zo moeilijk dat dokument met uw gegevens en de reden waarom je niet akkoord bent op te sturen? (ingevuld in het nederlands natuurlijk)
Het is doordat je de geëikte weg niet volgt, dat je deze problemen hebt.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 06 dec 2010 18:54

In principe had men al aan uw inschrijvingsbewijs kunnen zien dat het over een wagen ging die in Het Nederlandstalig gedeelte is ingeschreven.
U krijgt bij het PV ook een document dat u moet invullen heb ik begrepen wat me wel raar lijkt gezien 150 zo wie zo een (zeer)zware overtreding is en men meestal zal moeten voorkomen.
Maar op de u toegestuurde documenten Antwoordformulier staat keuze rechtspraak ... en daar hebt u de keuze on Nederlands te schrijven.
Trouwens iedereen moet in zijn taal gehoord worden en in principe wil dat ook zeggen dat men de verwijzing naar de Nederlandse taalrol kan vragen en dus ook krijgen.(Voor de feiten waar de wet dit toelaat) anders wordt u steeds bijgestaan door een beëdigde tolk.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering dan kan u van een advocaat krijgen vermoed ik.

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#13 , 07 dec 2010 20:03

Vandaag een excuus brief van de politie ontvangen in het Frans.

Is mij nu alleen niet geheel duidelijk wat er gebeurd is.
Ik vermoed dat ze mijn kenteken verkeerd overgeschreven hebben.
Maar kan ook zijn dat het voertuig op de foto niet overeenkomt met mijn auto.

Is helaas in het Frans dus kan ik hem niet goed lezen.

Ik heb hem hieronder geplakt.

Wie kan mij kort uitleggen wat er exact fout gegaan is?

----------------------

OBJET : Notre proces verbal no (voir reference)

Monsieur

Suite a l'envoi de votre courrier se rapportant au proces-verbal cite en reference nous portons a votre connaissance ce qui suit:

Il ressort effectivement, apres verification du negatif de la photo prise lors des faits qu'une erreur a ete commise lors de la retranscription de la marque d'immatriculation de vehicule photographie

En consequence veullez consider ce proces-verbal comme nul et non avenu.

Il y a egalement lieu de ne pas tenir compte de la demande de paiement qui vous serait envoyee au sujet de ce dossier, ainsi que de ses rappels.
Ces documents vous etant envoyes par un systeme de courrier automatise dont la gestion ne pendend pas nos attributions.

Pour de plus renseigments vous pouvez pendre contact avec notre unite

Nous vous presentons toutes nos excuses pour les desagrements que cette situation a pu provoquer.
Nous prenons les mesures qui s'imposent afin que ceci ne se reproduise plus.

Nous vous prions de recevoir nos salutations distinguees

Rudolf Radwanski
Topic Starter
Berichten: 104

#14 , 07 dec 2010 20:04

In ieder geval wil ik de forum leden alvast nog bedanken
voor de gegeven suggesties en informatie

R. Radwanski

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 07 dec 2010 20:26

Vertaling:

Na verificatie van het negatief bleek inderdaad dat bij het overnemen van de nummerplaat van de gefotografeerde wagen een fout werd gemaakt.

Gelieve dan ook het pv als nietig en niet bestaande te beschouwen.

U wordt tevens vriendelijk verzocht geen rekening te houden met het betalingsborderel, noch de herinneringen die u werden toegezonden. Deze werden u door een automatisch systeem verzonden waarop wij geen invloed hebben. (lees andere afdeling die niet communiceert met de onze)

Indien u meer informatie wenst kan u steeds contact opnemen met onze eenheid. (wie weet vinden we wel iets waarvoor we een pv kunnen opmaken)

Gelieve bij deze onze verontschuldigingen voor het veroorzaakte ongemak te aanvaarden.
Er worden maatregelen genomen (brilleke voor de flik die de fotokes mag bekijken) om herhaling van deze feiten te voorkomen.

(de tekst tussen haakjes dient door lezers zonder gevoel voor humor als nul en onbestaande beschouwd te worden. Dat staat daar niet, echt waar...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”