Losse aanhangwagen lang parkeren op de openbare weg.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Losse aanhangwagen lang parkeren op de openbare weg.

#1 , 25 nov 2010 16:29

Bij mijn weten mag dit niet langer dan 24h volgens de wegcode.
27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.
Ik woon in een woonerf met enkele parkeervakken. Hoewel in de omringende straten een parkeerheffing overal verplicht is, moet je in mijn straat niet betalen maar is het parkeren er beperkt tot bewoners of gebruikers van een parkeerschijf.

Het probleem is dat er in mijn straat regelmatig een (of twee) aanhangwagen geparkeerd staat, en dit voor meerdere weken tot zelfs maandenlang.
Daar waar foutparkeerders heel snel opgeschreven worden door politie en parkeerwachters, laat men die aanhangwagens totaal ongemoeid en dit tot ergernis van de meeste bewoners.

Blijkbaar worden aanhangwagens niet zo snel beboet:
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... -voertuig)
Feit is natuurlijk dat die geen parkeerschijf noch bewonerskaart kunnen leggen.

Wat valt hier aan te doen? Hoe moet hier tegen opgetreden worden door de politie?
Als 2 van de 4 parkeervakken weer eens weken- of maandenlang ingenomen zijn door aanhangwagens die amper gebruikt worden dan is dat een ergernis voor de omwonenden. Dit is hartje grootstad met sowieso een tekort aan parkeerplaatsen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 nov 2010 10:26

Politie kan perfect takelen.
Zelfs uit hoofde van niet verzekerd ... want is voorwerp zonder nummerplaat /inschrijving. Repro telt niet hoor
Indien wel inschrijving parkeerschijf? dus vaststelling langer dan....

stap 1 kwartierinspecteur
stap 2 blauwe lijn ( Antwerpen he!)
stap 3 De wijkteammanager (commissaris) van uw omschrijving of de politieteammanager (idem)
stap 4 afdelingscommissaris ( door u reeds gekend :D)

stap 5 ons op de hoogte houden.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#3 , 27 nov 2010 10:46

Bedankt Fransciscus.

Zeker op een van de twee aanhangwagens hangt steeds een nummerplaat.
Wat bedoel je met
Repro telt niet hoor
Rest mij de vraag waarom politie nooit uit eigen beweging iets onderneemt of optreedt, zoals ze bij andere parkeerovertredingen snel genoeg doen.
Ik ben niet graag iemand die zijn eigen buren moet gaan aangeven.
Zal de volgende keer dat het probleem zich voordoet met stap 1 beginnen. Kwartierinspecteur = wijkagent? In onze buurt is dat al jaren een onzichtbaar spook.

Mijn bedoeling is niet dat die eigenaars beboet of getakeld worden, maar enkel dat er geen (langdurig) misbruik meer wordt gemaakt van de weinige parkeerplaatsen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 27 nov 2010 11:14

repro is reproductieplaat wettelijk iets zonder enige waarde.
KwI is idd uw wijkagent... normaal in Antwerpen moeten die gekend zijn met zelfs een brief in elke bus met naam en foto...

Daarom eerst KwI die zal eens gaan 'praten'.

Nog vergeten ook PVK (afdelingschef CP Walter Dillen) kan u vragen eens een van hun ploegen langs te sturen.

Wel men moet hiervoor een zekere tijdspanne hebben en gezien dit in veel gevallen niet mogelijk is keeft men een probleem bij overtredingen die pas na een periode van 24 uur kunnen vastgesteld worden.

Dit heeft dan weer iets te maken met de (verplichte) werkwijze in Antwerpen en de opdeling in wijkpolitie ( vallen onder wijkteammanager ook de kwI vallen daaronder)- interventiepolitie vallen onder politieteammanager ( ook de wacht en onthaal vallen daaronder)
De eerste groep zou meer naar de burgers toe moeten werken en overlastproblemen aanpakken de tweede groep is zoals het woord zegt interventie dus diegene die na een 101 oproep ter plaatse komen.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#5 , 27 nov 2010 11:52

Men zou eenvoudig met een systeem kunnen werken zoals met nu met achtergelaten fietsen doet (die dan voor een heel andere reden verwijderd worden).

Men zou aan die aanhangwagen een tag kunnen bevestigen met datum/uur en de vermelding 'indien niet verwijderd voor datum x en uur x' wordt die weggetakeld of -gesleept'. Een dergelijk systeem zou het misbruik in de meeste gevallen al voorkomen. De eigenaars van die aanhangwagens zouden dan beseffen dat ze geen enkel recht verworven hebben want nu wanen ze zich vogelvrij omdat het geen motorvoertuig is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”