Rood licht

evel
Topic Starter
Berichten: 6

Rood licht

#1 , 17 nov 2010 10:02

Mijn verhaal begint vorig jaar in oktober 2009 waarbij ik door een rood licht rijd.Een maand later krijg ik een pv opgestuurd waarin staat dat ik 2sec door rood gereden ben aan 40km per uur (toegelaten snelheid was 50) - gecorrigeerde snelheid 34km per uur.Ik besef dat dit een grote fout is, maar omdat ik mijn rijbewijs nog niet lang bezat, en ik op die moment in paniek was, heb ik toch maar de vragenlijst die daarbij was toegevoegd ingevuld omdat ik toen wel nog een beetje onzeker was in het drukke verkeer- wat niet wil zeggen dat ik de regels niet ken die alsook niet moet naleven.Maar Het zat namelijk zo dat ik dacht dat ik niet meer op tijd ging kunnen stoppen en ik ben beginnen afremmen, waarna ik dan weer ben beginnen optrekken in vierde versnelling, waardoor ik natuurlijk juist het rode licht gepasseerd ben.Ik heb die situatie toen ook zo op het blad geschreven...Een maand of twee later kwam plots de politie aan de deur, en heb ik een verklaring moeten afleggen, die zij dazn vervolgens gingen doorsturen naar het parket.Ik mocht mij aan een bericht verwachten, in juli, ten laatste augustus. Jammer maar helaas is dat toen niet het geval geweest, en net toen ik het voorval volledig achter mij heb gelaten, komt er plots op12nov een bericht opduiken..Verdict: ik moet naar de gerechtsdeurwaarder om een exploot op te halen, waarin staat dat ik in februari op de rechtbank verwacht wordt.Natuurlijk ga ik voor rechtsbijstand en zal ik mij een advocaat aanschaffen om mij te verdedigen.. Alleen is mij zoveel onduidelijk op vlak van het vonnis dat daar zal geschieden. Er blijkt naar horen zeggen niet echt een vaste bestraffing te zijn voor zo'n verkeersovertreding.Nu weet ik wel dat ik mij zowiezo aan een straf zal mogen verwachten, een boete, eventueel rijverbod.. Maar de vraag die me het meest zorgen baart is of het mogelijk is dat ze na, ookal is het dan een jaar en een half geleden, mijn rijbewijs opnieuw kunnen laten doen? Theoretisch of praktisch? Ik heb doorheen al die tijd geen overtreding meer begaan, wat eigenlijk wel een beetje kan bewijzen dat dat voorval een beetje een vorm van twijfel - paniek was.. Ook werk ik in de gezondheidssector - nl. thuiszorg en is het bijna onmogelijk om niet over een auto te beschikken. Dus in dat geval zou ik ook nog eens mijn werk kunnen kwijtspelen. Is dit mogelijk? Of zou dit al in extreem geval zijn?Graag een beetje raad aub!Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 nov 2010 15:52

Hoe lang heb je je rijbewijs al?
Welke zijn de tenlasteleggingen in de dagvaarding? (artikelen aub)

evel
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 17 nov 2010 17:41

Nu bezit ik een jaar en twee maanden over mijn rijbewijs, toen het gebeurde slecht twee maand ongeveer. Ondertussen heb ik wel helemaal niks meer voorgehad, niks van snelheidsovertredingen of dergelijke.
De artikelen die in de dagvaarding worden vermeld zijn art. 5 en art. 38, dirt laatste gaat over het minder dan twee jaar beschikken over het rijbewijs tijdens de 'gepleegde feiten"; wanneer het voorkomt beschik ik een jaar en een half over mijn rijbewijs.

Reclame

evel
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 17 nov 2010 18:07

Ik moet trouwens voor de politierechtbank van Gent verschijnen.. Heeft iemand daar ervaringen mee. Ook zal ik aanwezig zijn, en zal ik ook een advocaat nemen via rechtsbijstand.. Zijn ze verplicht mijn rijbewijs in te trekken en opnieuw te laten doen? Mijn werk zou nl. wel in het gevaar komen dan, heb dit dagelijks nodig...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 nov 2010 21:02

Door het rode licht is een overtreding van de derde graad:

Artikel 29 Verkeerswet:
§ 1, tweede lid:
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Beginnende bestuurder:

Artikel 38 Verkeerswet:
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Je zit in dit geval aangezien artikel 38, § 1, 3° Verkeerswet het volgende bepaald:
"De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1"

Dit kan in uw geval wel interessant zijn:

Artikel 38 Verkeerswet, § 2bis: "De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
* van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
* van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag."

Maxiflo
Berichten: 4

#6 , 17 nov 2010 22:46

Ik moet trouwens voor de politierechtbank van Gent verschijnen.. Heeft iemand daar ervaringen mee. Ook zal ik aanwezig zijn, en zal ik ook een advocaat nemen via rechtsbijstand.. Zijn ze verplicht mijn rijbewijs in te trekken en opnieuw te laten doen? Mijn werk zou nl. wel in het gevaar komen dan, heb dit dagelijks nodig...
Beste Evel,

Dit hangt van parket tot parket af, Brugge is strenger in verkeer dan andere parketten. De kans bestaat inderdaad dat men u u rijbewijs hernieuw laat afleggen doch dit hangt weer af van rechter tot rechter.

evel
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 18 nov 2010 09:18

Door het rode licht is een overtreding van de derde graad:

Artikel 29 Verkeerswet:
§ 1, tweede lid:
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Beginnende bestuurder:

Artikel 38 Verkeerswet:
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Je zit in dit geval aangezien artikel 38, § 1, 3° Verkeerswet het volgende bepaald:
"De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1"

Dit kan in uw geval wel interessant zijn:

Artikel 38 Verkeerswet, § 2bis: "De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
* van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
* van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag."

Dus in dat laatste geval kan het zijn dat ik bv rijverbod krijg van veertien dagen, enkel in het weekend? En kan het zijn dat hij me geen theoretisch of praktisch examen laat doen maar dat ik enkel het rijverbod krijg? Ik verwacht me zeker aan rijverbod en een boete, praktisch opnieuw moeten doen en men rijbewijs helemaal kwijt, daar zou ik het moeilijker mee hebben..

evel
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 18 nov 2010 09:18

Ik moet trouwens voor de politierechtbank van Gent verschijnen.. Heeft iemand daar ervaringen mee. Ook zal ik aanwezig zijn, en zal ik ook een advocaat nemen via rechtsbijstand.. Zijn ze verplicht mijn rijbewijs in te trekken en opnieuw te laten doen? Mijn werk zou nl. wel in het gevaar komen dan, heb dit dagelijks nodig...
Beste Evel,

Dit hangt van parket tot parket af, Brugge is strenger in verkeer dan andere parketten. De kans bestaat inderdaad dat men u u rijbewijs hernieuw laat afleggen doch dit hangt weer af van rechter tot rechter.
Ik ben al blij te horen dat dit niet 100% zeker is...

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 19 nov 2010 14:37

"Maar de vraag die me het meest zorgen baart is of het mogelijk is dat ze na, ook al is het dan een jaar en een half geleden, mijn rijbewijs opnieuw kunnen laten doen? Theoretisch of praktisch?"

De rechter MOET dit opleggen bij beginnende bestuurders : hij heeft geen keuze. Theoretisch of praktisch. Hij kan ze zelfs allebei verplichten....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”