snelheidsovertreding

petervt
Topic Starter
Berichten: 1

snelheidsovertreding

#1 , 12 nov 2010 21:46

Beste,

Vandaag kwam er een politieauto naast mij rijden die me gebaarde het raam naar beneden te doen. Die agent zei: "die boete sturen we wel op met de Post, want u ging 90km/u waar u 50km/u mag." Dit gezegd zijnde reed hij meteen door.

Nu was het inderdaad in de bebouwde kom, maar het betreft een stuk van maximaal 200 meter zonder enige invalsweg waar ik misschien wel een maximale snelheid van 90 km/u heb gereden maar met een gemiddelde van hoogstens 40 km. per uur (ik heb geen sterke motor en deze 200 meter weg was tussen 2 rode lichten, dus veel hoger kan die gemiddelde snelheid niet liggen me dunk.

Overigens is het vandaag een zeer regenachtige dag... geen idee of dat er iets toe doet. Mijn enige vraag is of die agent mij werkelijk een bekeuring kan geven op basis van hoogstens 10 seconden rijden tegen 90 km/uur dat hij dan nog eens al rijdend geconstateerd had (gezien die politiewagen vlak achter mij reed). Mij leek het eerder een afschrikkingsmethode, maar ik wil hier toch iets meer duidelijkheid over.

Hartelijk dank op voorhand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2010 22:20

Politieambtenaren die processen-verbaal opstellen op basis van hun eigen snelheidsmeter, ja het kan... Of dat dit een goede keuze is, is een andere discussie.
Het enige wat je kan doen is wachten op het proces-verbaal. Alleen op dat moment kunnen we u verder helpen

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 13 nov 2010 09:34

Mijn enige vraag is of die agent mij werkelijk een bekeuring kan geven op basis van hoogstens 10 seconden rijden tegen 90 km/uur .
dan rijd je al een tijdje tegen 60,70 en 80 km/u
en dat is allemaal te snel ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 13 nov 2010 11:03

Kan perfect en indien de snelheid nog ietsje hoger was geweest had je direct uw RB mogen inleveren.
(daarvoor moeten ze nu zelf de pdK niet meer voor bellen)
In het Pv dient wel te staan dat hun voertuig een geijkte kmteller heeft.
(Dit kan ook in een navolgend PV staan hoor)

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 13 nov 2010 13:10

In het Pv dient wel te staan dat hun voertuig een geijkte kmteller heeft.
dat hoeft zelfs niet
een niet geijkt voertuig kan ook het verschil merken tss 50 en 90
ze zullen dan wel afronden naar 80, maar een rechter zal er toch rekening mee houden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”