Door rood licht gereden jonge bestuurder - straf valt mee

Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

Door rood licht gereden jonge bestuurder - straf valt mee

#1 , 28 okt 2010 10:07

Hallo,

Misschien even ter info, ik denk dat dit belangrijk is om mee te geven omdat er zoveel horrorverhalen de ronde doen over door het rood licht rijden als jonge bestuurder.

Mijn vriend is een stuk jonger dan ik en heeft ook nog niet zo lang zijn rijbewijs (eeuwige student)

Nu heeft hij een tijd geleden het rood licht onbewust genegeerd. Volledig in fout, meer dan 2 sec rood, rijbewijs minder dan 2 jaar, eerste zware overtreding ooit. Politie is langs geweest voor getuigenis, etc.

Wij daarna direct op internet rondgekeken naar de mogelijke boetes, en ook naar de griffie gebeld, de strafmaten waren niet mals :|

Ik had opgevangen, minstens 450 EUR boeten, 14 dagen rijverbod en opnieuw rijexamen afleggen...dat was het 'minimum'. Het kon maximaal tot meer dan 2000 EUR gaan, etc.

Wij dus meer dan een jaar kniezen en vol 'ongeduld' wachten tot het eindelijk voorkomt. Speciaal een dag verlof genomen voor 'the day', nacht ervoor bijna niet geslapen, hij was er helemaal klaar voor.

Hij kwam in z'n net hemd en nette broek (volgens internet moet je er toch deftig uitzien) op de rechtbank aan. Zaalwachter vroeg 'of hij zijn dagvaardiging mee had'. Nee sorry (die was hij kwijt...). Zaalwachter lekker vriendelijk "jah...dat is eens iets anders dan 'mijn hond heeft hem opgegeten' of andere zever." "ja jong, ik vind u toch niet op de lijst" *arrogante en verveelde blik van de zaalwachter*
"ik zou naar de griffie gaan om het na te kijken"

Hij naar de griffie. Eerst en vooral: supervriendelijke mensen. Ze wisten hem echter te zeggen dat het dinsdag al uitgesproken was (hij heeft 3 keer gebeld, het was 100% zeker vandaag, volgens mij heeft iemand daar toch een kemel geslagen...) en het was bij verstek (horror en huiver :shock: ) uitgesproken...

oei bij verstek...ik dacht, hij zal daar een pandoering gekregen hebben, geen enkele rechter heeft graag dat je je kat stuurt...

150 EUR boete (+ de gerechstkosten en slachtofferhulp) en 8 dagen rijverbod...that's it!


Had hier ook al gelezen dat dat rijverbod na acht dagen inging etc. etc.

naar de dienst uitvoeringen geweest, het duurt zeker 4 à 5 maanden voor het uitgevoerd wordt. De straf moet ook pas uitgevoerd worden tot maximaal 10 maanden na de uitspraak. Ten laatste in september dus. Dat is toch ook iets anders dan wat ik op internet soms lees.

Hij zal nu dus een beleefde brief sturen met een motivatie om het volgend jaar tijdens de zomervakantie in zijn verlof te laten vallen, ook zal hij vragen om vrijwillig te betalen zodat de deurwaarder niet langs moet komen om het vonnis te laten aftekenen...valt dus goed mee!!

De dienst uitvoeringen was overigens wederom supervriendelijk. Ze verzuipen daar in het werk, per dag tussen 50-100 soortgelijke gevallen.


Oké, het is niet leuk, maar ik vind het voor hem goed meevallen. Ik vind door het rood rijden best wel een grote overtreding, voor hetzelfde geld was hij dood. Dat laatste beseffen we ook, en heeft zowiezo meer indruk dan de boete die we krijgen. Ik vind de boete redelijk, en zou zeker andere jonge mensen die misschien onterecht met de ongelooflijke biepers zitten bij deze willen geruststellen...het is erg, maar niet onoverkomelijk...

Dit wou ik toch even meedelen! Was overigens in Gent, een rechtbank die toch ook bekend staat als zeer streng.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 28 okt 2010 13:33

Een geluk voor je vriend zal ik maar zeggen.

Veel hangt af van de omstandigheden hoe het gebeurt is...

Een klein voorbeeldje... (ook rechtbank in gent)

Persoon A moest verschijnen voor art. 34 par 2.1 (alcoholintoxicatie in het verkeer) en art. 8.3 al.2 (niet in de hand hebben van voertuig)

Persoon B voor identiek dezelfde feiten gedagvaard.

Qua alcoholpromillage zaten ze ongeveer gelijk. Beide al een 10-tal in bezit rijbewijs en blanco strafregister. En dan nu de straffen:

Persoon A: 1.100 euro boete waarvan 550 effectief en 1 maand effectief rijverbod.
Persoon B: 1.600 euro boete waarvan 1.100 effectief en 3 maand rijverbod waarvan 2 maand effectief.

Zo zie je maar... veel hangt af van de omstandigheden, meewerken met de politie, enz...

Onthou dat geen 2 strafzaken dezelfde zijn!

Als hij houder was van rijbewijs (langer dan 2 jaar) had ie mss zelfs een minnelijke schikking gekregen (maar tegenwoordig zijn het toch meestal dagvaardingen)

sheepie
Berichten: 164

#3 , 29 okt 2010 12:06


150 EUR boete (+ de gerechstkosten en slachtofferhulp) en 8 dagen rijverbod...that's it!

Is dit bedrag 150 euro uitgesproken door de rechtbank, m.a.w is het al vermeerderd met de opdeciemen?
Anders is de boete 150x5,5=825 euro

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 30 okt 2010 10:57

slachtofferhulp is € 137,5
gerechtskosten schat ik op €25 ... maar dat is een gok ... tel alles eens op
825+137.5+25 is .....

Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 04 nov 2010 15:51

is uiteraard al met opcentiemen. (5x50 EUR of zoiets) alles bij elkaar dus maximaal een 300 EUR...daar kan ik best mee leven ;)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 nov 2010 19:41

Is dat een boete met een gedeeltelijk uitstel?

Jennifer_1974
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 05 nov 2010 11:53

dat is gewoon de volledige boete. Ik wou eerst uitstel of spreiding vragen, maar ik denk dat het beter is om gewoon alles in 1 keer te betalen, dit is wel doenbaar.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 nov 2010 13:50

Dat is wel zeer raar...

Artikel 29 Verkeerswet:
§ 1, tweede lid:
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

30 x 5,5 = 165 euro.

Uw verhaal kan dus onmogelijk correct zijn...

evel
Berichten: 6

#9 , 16 nov 2010 22:38

Met dit te lezen voel ik mij precies wat al geruster, ben ook ook jonge bestuurder en ben vorig jaar ook door het rood gereden, aan 34km per uur en ook in een moment van "twijfel-paniek" op die moment bezat ik slechts een paar maanden mijn rijbewijs. Heb nu pas bericht ontvangen en moet in februari voorkomen. Ben dus ook wat info aan het opzoeken - vragen en zo zie ik ook enorm veel staan dat je je rijbewijs opnieuw zou moeten doen.. In mijn geval een behoorlijke ramp als thuishulp waarbij ik me meestal 20km moet verplaatsen en boodschappen moet doen met de mensen; Ik hoop dus echter gewoon op een boete.. :) Zo snel gebeurt en zo een rompslomp, na een jaar is het nog niet voorbij :)

gert-123
Berichten: 1

#10 , 15 apr 2012 23:26

Hallo,

Misschien even ter info, ik denk dat dit belangrijk is om mee te geven omdat er zoveel horrorverhalen de ronde doen over door het rood licht rijden als jonge bestuurder.

Mijn vriend is een stuk jonger dan ik en heeft ook nog niet zo lang zijn rijbewijs (eeuwige student)

Nu heeft hij een tijd geleden het rood licht onbewust genegeerd. Volledig in fout, meer dan 2 sec rood, rijbewijs minder dan 2 jaar, eerste zware overtreding ooit. Politie is langs geweest voor getuigenis, etc.

Wij daarna direct op internet rondgekeken naar de mogelijke boetes, en ook naar de griffie gebeld, de strafmaten waren niet mals :|

Ik had opgevangen, minstens 450 EUR boeten, 14 dagen rijverbod en opnieuw rijexamen afleggen...dat was het 'minimum'. Het kon maximaal tot meer dan 2000 EUR gaan, etc.

Wij dus meer dan een jaar kniezen en vol 'ongeduld' wachten tot het eindelijk voorkomt. Speciaal een dag verlof genomen voor 'the day', nacht ervoor bijna niet geslapen, hij was er helemaal klaar voor.

Hij kwam in z'n net hemd en nette broek (volgens internet moet je er toch deftig uitzien) op de rechtbank aan. Zaalwachter vroeg 'of hij zijn dagvaardiging mee had'. Nee sorry (die was hij kwijt...). Zaalwachter lekker vriendelijk "jah...dat is eens iets anders dan 'mijn hond heeft hem opgegeten' of andere zever." "ja jong, ik vind u toch niet op de lijst" *arrogante en verveelde blik van de zaalwachter*
"ik zou naar de griffie gaan om het na te kijken"

Hij naar de griffie. Eerst en vooral: supervriendelijke mensen. Ze wisten hem echter te zeggen dat het dinsdag al uitgesproken was (hij heeft 3 keer gebeld, het was 100% zeker vandaag, volgens mij heeft iemand daar toch een kemel geslagen...) en het was bij verstek (horror en huiver :shock: ) uitgesproken...

oei bij verstek...ik dacht, hij zal daar een pandoering gekregen hebben, geen enkele rechter heeft graag dat je je kat stuurt...

150 EUR boete (+ de gerechstkosten en slachtofferhulp) en 8 dagen rijverbod...that's it!


Had hier ook al gelezen dat dat rijverbod na acht dagen inging etc. etc.

naar de dienst uitvoeringen geweest, het duurt zeker 4 à 5 maanden voor het uitgevoerd wordt. De straf moet ook pas uitgevoerd worden tot maximaal 10 maanden na de uitspraak. Ten laatste in september dus. Dat is toch ook iets anders dan wat ik op internet soms lees.

Hij zal nu dus een beleefde brief sturen met een motivatie om het volgend jaar tijdens de zomervakantie in zijn verlof te laten vallen, ook zal hij vragen om vrijwillig te betalen zodat de deurwaarder niet langs moet komen om het vonnis te laten aftekenen...valt dus goed mee!!

De dienst uitvoeringen was overigens wederom supervriendelijk. Ze verzuipen daar in het werk, per dag tussen 50-100 soortgelijke gevallen.


Oké, het is niet leuk, maar ik vind het voor hem goed meevallen. Ik vind door het rood rijden best wel een grote overtreding, voor hetzelfde geld was hij dood. Dat laatste beseffen we ook, en heeft zowiezo meer indruk dan de boete die we krijgen. Ik vind de boete redelijk, en zou zeker andere jonge mensen die misschien onterecht met de ongelooflijke biepers zitten bij deze willen geruststellen...het is erg, maar niet onoverkomelijk...

Dit wou ik toch even meedelen! Was overigens in Gent, een rechtbank die toch ook bekend staat als zeer streng.


beste ,
ben 3 dagen gelede tegen gehouden omdat ik door rood was gereden in mechelen
de agent vertelde mij dat ik een boete van 150 euro zal krijgen
maar vrienden zeggen dat ik mijn rijbewijs zal opnieuw moeten doen je kan kiezen tussen je praktijk of je theorie

nadat ik dit hier leesde was ik wat geruster

wie kan mij helpen wat is het nu 150 euro + 8 dagen

of 150 euro + theorie of praktijk overdoen . ?


alvast bedankt !

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#11 , 22 apr 2012 22:43

Wanneer u een boete krijgt -minnelijke schikking- blijft het daarbij.
U zal in de regel zijn tegengehouden door een verbalisant ter plaatse, die u enkel met een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs kon belasten, doch dit blijkbaar niet gedaan heeft.

Slechts wanneer de zaak alsnog zou voorkomen -door bv. niet betaling van de minnelijke schikking- zal u in principe kans lopen een rijverbod te ondergaan.

autobestuurder
Berichten: 2

#12 , 19 jun 2012 13:58

Wanneer u een boete krijgt -minnelijke schikking- blijft het daarbij.
U zal in de regel zijn tegengehouden door een verbalisant ter plaatse, die u enkel met een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs kon belasten, doch dit blijkbaar niet gedaan heeft.

Slechts wanneer de zaak alsnog zou voorkomen -door bv. niet betaling van de minnelijke schikking- zal u in principe kans lopen een rijverbod te ondergaan.
Eergisteren een pv in de bus gekregen waarop men overtreding stond, onderaan het papier stond dat ik een geldboete van €150 zou moeten betalen en dat de overschrijving binnen een paar dagen wordt opgestuurd.
Als bijlage zat er wel nog een vragenblad in waarop ik moet aanduiden of ik met de auto reed, een minnelijke schikking aanvaard,...
Als ik die €150 betaal, blijft het daar dan bij of alsnog naar de rechtbank?

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 19 jun 2012 15:12

:lol: Daar blijft het dan bij. Verder geen gevolgen, door het betalen bent u weer een "maagdelijk" chauffeur.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 19 jun 2012 16:24

beste ,
ben 3 dagen gelede tegen gehouden omdat ik door rood was gereden in mechelen
de agent vertelde mij dat ik een boete van 150 euro zal krijgen
maar vrienden zeggen dat ik mijn rijbewijs zal opnieuw moeten doen je kan kiezen tussen je praktijk of je theorie

nadat ik dit hier leesde was ik wat geruster

wie kan mij helpen wat is het nu 150 euro + 8 dagen

of 150 euro + theorie of praktijk overdoen . ?
Niet verwarren met de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders. Als u de overschrijving voldoet, bent u er in principe vanaf.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

autobestuurder
Berichten: 2

#15 , 20 jun 2012 11:42

beste ,
ben 3 dagen gelede tegen gehouden omdat ik door rood was gereden in mechelen
de agent vertelde mij dat ik een boete van 150 euro zal krijgen
maar vrienden zeggen dat ik mijn rijbewijs zal opnieuw moeten doen je kan kiezen tussen je praktijk of je theorie

nadat ik dit hier leesde was ik wat geruster

wie kan mij helpen wat is het nu 150 euro + 8 dagen

of 150 euro + theorie of praktijk overdoen . ?
Niet verwarren met de strengere bestraffing voor beginnende bestuurders. Als u de overschrijving voldoet, bent u er in principe vanaf.
Ik ben ook beginnende bestuurder maar moet blijkbaar enkel de €150 betalen en verder niets..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”