Door rood licht gereden jonge bestuurder - straf valt mee

lohabra
Berichten: 1015

Re: Door rood licht gereden jonge bestuurder - straf valt me

#16 , 20 jun 2012 12:38

Ik ben ook beginnende bestuurder maar moet blijkbaar enkel de €150 betalen en verder niets..
Dan had men je die OI niet mogen aanbieden, maar je moeten dagvaarden:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;


Aangezien u minder dan twee jaar uw definitief rijbewijs bezit:


§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.



Hoe dan ook, in jouw plaats zou ik dan niet teveel twijfelen, en betalen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wonderingwhy
Berichten: 118

#17 , 20 jun 2012 13:39

Ik kan even niet volgen...
Ettelijke maanden geleden reed ik in een verstrooide bui door het rood. Om precies te zijn, ik draaide links, een kruispunt op dat op dat moment volledig vrij was. Aan die plek stonden flitspalen en heb (denk ik) een flits gezien. Het is ook zo dat ik tot de conclusie kwam door het rood licht te zijn gereden.
Nu, op dat moment had ik mijn rijbewijs nog maar een paar maand.

We zijn nu maanden later (het moet ergens eind vorig/begin dit jaar zijn gebeurd) en ik heb nog steeds niets gehoord.

Ga ik nu geluk hebben of...?

Bovendien, een veroordeling voor door het rood licht te rijden? Is dat tegenwoordig al voldoende?

sheepie
Berichten: 164

#18 , 20 jun 2012 14:01

Ik kan even niet volgen...
Ettelijke maanden geleden reed ik in een verstrooide bui door het rood. Om precies te zijn, ik draaide links, een kruispunt op dat op dat moment volledig vrij was. Aan die plek stonden flitspalen en heb (denk ik) een flits gezien. Het is ook zo dat ik tot de conclusie kwam door het rood licht te zijn gereden.
Nu, op dat moment had ik mijn rijbewijs nog maar een paar maand.

We zijn nu maanden later (het moet ergens eind vorig/begin dit jaar zijn gebeurd) en ik heb nog steeds niets gehoord.

Ga ik nu geluk hebben of...?

Bovendien, een veroordeling voor door het rood licht te rijden? Is dat tegenwoordig al voldoende?
Gemiddeld doet een dagvaarding er een klein jaar over...
Ik heb mijn dagvaarding maar gekregen na 14 maand... dusja...
Zou nog niet te veel rekenen op geluk ;-)

Reclame

wonderingwhy
Berichten: 118

#19 , 20 jun 2012 14:29

Mja... maar had ik dan al niets gehoord vanwege die flitspaal? Lijkt me raar dat het dan nog zo lang aansleept.

sheepie
Berichten: 164

#20 , 20 jun 2012 16:05

Mja... maar had ik dan al niets gehoord vanwege die flitspaal? Lijkt me raar dat het dan nog zo lang aansleept.
Aha, je hebt na je vermoedelijke overtreding geen pv in de bus gekregen?
Indien je er sindsdien niets meer van gehoord hebt, denk ik dat je van geluk zult kunnen spreken...

Ik heb mijn dagvaarding gekregen na 14 maand, maar het pv stak al 6 dagen na de overtreding in de bus...

wonderingwhy
Berichten: 118

#21 , 21 jun 2012 11:30

Aha, je hebt na je vermoedelijke overtreding geen pv in de bus gekregen?
Indien je er sindsdien niets meer van gehoord hebt, denk ik dat je van geluk zult kunnen spreken...

Ik heb mijn dagvaarding gekregen na 14 maand, maar het pv stak al 6 dagen na de overtreding in de bus...
Daarom vroeg ik het juist. Ik had in 1ste instantie gedacht niets meer dan een boete te riskeren, gisteren lees ik voor zoiets gedagvaard te kunenn worden. Je begrijpt... een paar alarmbellen begonnen hier lichteljk te rinkelen.

Wanneer het juist gebeurd is weet ik niet meer, ik denk ergens begin dit jaar, maar het zou ook nog in maart gekund hebben.
Het is me allemaal wat wazig. :-s

Zeker zal ik het nooit weten, las ik hier ook geen post van iemand wiens vader na x maand, zonder enige andere kennisgeving, plots gedagvaard werd?
Laatst gewijzigd door wonderingwhy op 21 jun 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#22 , 21 jun 2012 12:25

Alvorens gedagvaard te worden moet u wel een afschrift van het PV van vaststelling hebben gekregen.
Normaliter moet dat binnen de 14 dagen NA vaststelling van de houder nummerplaat worden verzonden.

wonderingwhy
Berichten: 118

#23 , 21 jun 2012 12:48

Alvorens gedagvaard te worden moet u wel een afschrift van het PV van vaststelling hebben gekregen.
Normaliter moet dat binnen de 14 dagen NA vaststelling van de houder nummerplaat worden verzonden.
Dus... In principe kan ik op 2 oren slapen als ik het goed begrijp?

Zo ik alsnog een dagvaarding binnenkrijg, kan ik dat als argument gebruiken om die klacht te seponeren?

sheepie
Berichten: 164

#24 , 21 jun 2012 13:00

Neen, het is het parket dat beslist of een zaak geseponeerd wordt, niet de rechtbank.
Een dagvaarding kan in principe nog steeds... maar aangezien u nooit een afschrift van dat pv ontvangen hebt (normaal gezien binnen de 14 dagen), verliest dit pv wel zijn bijzondere bewijswaarde...

Franciscus
Berichten: 38583

#25 , 21 jun 2012 13:11

Afschrift wordt trouwens gestuurd aan houder nplt NIET aan overtreder.
Dus er zijn heel wat redenen dat een brief niet bij u zou zijn terechtgekomen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 25 jun 2012 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

wonderingwhy
Berichten: 118

#26 , 21 jun 2012 14:00

Wel, de auto staat op mijn naam, de nummerplaat ook, in principe kan de overtreding enkel bij mij toekomen.
Of vergis ik mij hierin.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 25 jun 2012 18:13

Ik ben ook beginnende bestuurder maar moet blijkbaar enkel de €150 betalen en verder niets..
De auto staat niet op jouw naam ?

Zo snel mogelijk betalen en zeker het inlichtingenformulier niet terugsturen met jezelf als bestuurder opgegeven !


Parket heeft na betaling 1 maand om hun stommiteit recht te zetten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 25 jun 2012 18:21

We zijn nu maanden later (het moet ergens eind vorig/begin dit jaar zijn gebeurd) en ik heb nog steeds niets gehoord.
Ga ik nu geluk hebben of...?
Je hebtook nog geen PV gekregen ?
Dan kan je wel eens geluk hebben - rolletje kan bvb vol zijn ...
Bovendien, een veroordeling voor door het rood licht te rijden? Is dat tegenwoordig al voldoende?
Ja.
Is een derdegraadsovertreding.


PS :
Als het een conflictvrij kruispunt is met tegelijk pijlen en cirkelvormige lichten, kan het zijn dat er in West-Vlaanderen niet meer gedagvaard wordt - wegens eerdere vrijspraken in beroep door het groene cirkelvormige licht rechts ... dat ging naar Cassatie.
(iemand daar intussen nog iets van gehoord ?)

wonderingwhy
Berichten: 118

#29 , 26 jun 2012 09:19

PS :
Als het een conflictvrij kruispunt is met tegelijk pijlen en cirkelvormige lichten, kan het zijn dat er in West-Vlaanderen niet meer gedagvaard wordt - wegens eerdere vrijspraken in beroep door het groene cirkelvormige licht rechts ... dat ging naar Cassatie.
(iemand daar intussen nog iets van gehoord ?)
Interessante info, alleen woon ik in Antwerpen. ;-)

Of bestaan er gelijkaardige regels hier in het Antwerpse?

Franciscus
Berichten: 38583

#30 , 26 jun 2012 13:06

In Antwerpen zijn ook zo'n aantal kruispunten gekend.
Volgens info heeft Lokale politie Verkeer die kruispunten al een hele tijd geleden doorgegeven ...aan Vlaamse dienst wegen en verkeer.
Worden aangepast bij heraanleg ...wordt gezegd wat blijkt nu .... op een net heraangelegd kruispunt krijgen de fietsers nu in ALLE richtingen samen groen.
Op een verder heraangelegd kruispunt blijft de hoofdweg (onderbord art 67 2 dacht ik) aangegeven met een linkse pijl en rechtdoor de bol van het verkeerslicht.
En natuurlijk heeft men daar de paal terug rechts van het fietspad geplaatst zodat deze ook moeten wachten .....
Wat de veroordelingen betreft ik dacht dat ze daar niet zo'n kijk op hadden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”