parkeerretributie

witje
Topic Starter
Berichten: 80

parkeerretributie

#1 , 25 okt 2010 20:21

hoe zit dat tegenwoordige met private firma's die een parkeerretributie uitschrijven?

Was daar vorig jaar (of dit jaar nog) geen uitspraak van dat die ongeldig zijn?

Kent iemand dat arrest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 okt 2010 20:30

Nog iemand die probeert eronder uit te komen. Zij gerust zeker dat je toch zal moeten betalen.
Er zijn hier al honderden posts hierover. Lees ze eens na.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 okt 2010 20:34

Kijk eens onder Wegcode bij strafrecht :-)

Reclame

witje
Topic Starter
Berichten: 80

#4 , 25 okt 2010 20:52

Nog iemand die probeert eronder uit te komen. Zij gerust zeker dat je toch zal moeten betalen.
Er zijn hier al honderden posts hierover. Lees ze eens na.
Ja, dat is nu echt een juridisch antwoord...

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 26 okt 2010 11:12

Mava105, niet te snel van stapel lopen hé.. ook ik ben met zo'n geval geconfronteerd en waarbij deze of gene overheid, bevoegd voor het plaatsen van o.a. het desbetreffende verkeersbord E9a, manifest in de fout is gegaan; t.t.z. waarbij zij zondigden tegen de "zorgvuldigheidsplicht" (lees: tegen een rechtsregel).
En dat is nog niet alles, waarbij de lokale overheid zonder enig schriftelijk contractueel beding met het gemachtigde parkeerbedrijf, deze (nu en dan) verbaal machtigt om van de aangegane verbintenis af te wijken (dat in het belang van de plaatselijk stemmende zieltjes) of hoe men ook het "gelijkheidsbeginsel" (lees: nog zo'n rechtsregel) op een schandelijke wijze kan schenden!!!
En dan wil ik het nog niet eens hebben over een bepaalde passus op de website van bedoeld parkeerbedrijf.. waarmee wordt aangetoond dat zij zich bevoegdheden aanmeten die exclusief tot de bevoegdheidssfeer behoren van deze of gene overheid.
Welnu Mava105.. ik hoop dat zij mij dagvaarden.. maar ik vrees echter dat zij dat (jammer genoeg) niet zullen doen; anders gezegd.. dat zij dat zullen seponeren omwille van de méér dan 130.000 andere niet vervolgde gevallen?!
Als belaagd burger komt het er derhalve op aan om de zwakheden van deze of gene overheid waar te nemen en te bestrijden.. dat i.p.v. ze af te doen als gezever.. want zo ervaar ik uw posting!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2010 11:34

ook ik ben met zo'n geval geconfronteerd en waarbij deze of gene overheid, bevoegd voor het plaatsen van o.a. het desbetreffende verkeersbord E9a, manifest in de fout is gegaan
Die mag U toch eens toelichten. Hoe bent U benadeeld geweest doordat E9a (verkeerd) geplaatst werd?


Wat Mava bedoeld is dat men zich geen fluit meer aantrekt van verkeersregels en als men dan een boete krijgt vraagt men zich niet af of deze boete aldanniet terecht is, maar richt men zich dadelijk tot mogelijke procedurefouten.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 27 okt 2010 10:10

‘B.11.2. Met betrekking tot de toepassing van de wet van 22 februari 1965, vóór de vermelde wijziging, heeft het Hof van Cassatie in twee arresten van 29 mei 2009 geoordeeld :
« Door aan een particulier een concessie te geven voor de materiële organisatie van het betaald parkeren en hem de controle toe te vertrouwen van het naleven van het parkeerreglement, delegeert de gemeente niet haar bevoegdheid aan een derde maar beheert zij een openbare dienst op de wijze die haar het meest geschikt lijkt » (C.08.0129.N, punt 10).
« Uit het feit zelf dat krachtens de voormelde wet van 22 februari 1965 de gemeenteraden gemachtigd zijn parkeerheffingen uit te voeren en dat concessies vereist zijn om deze heffingen effectief uit te voeren wanneer de gemeente hiertoe niet de nodige administratieve sterkte heeft, vloeit voort dat de concessionaris de opdracht moet kunnen krijgen de parkeerheffingen te innen en de opbrengst hiervan te ontvangen voor rekening van de gemeente » (C.08.0129.N, punt 11).
« [Artikel 10 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, zoals van toepassing vóór zijn opheffing bij wet van 7 maart 2007] belet niet dat een gemeente bestuursdocumenten ter beschikking stelt van een vennootschap in zoverre dat nodig is om die vennootschap toe te laten de openbare dienst te verlenen, waartoe zij zich in het kader van een concessie van openbare dienst verbonden heeft » (C.08.0130.N, punt 7).’(Grondwettelijk Hof 59/2010,27 mei 2010,http://www.const-court.be/).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 30 okt 2010 14:43

kan niet goed volgen. Ook al si dat verkeersbord daar geplaatst door st Niklaas of door de kerstman dan NOG moet u dat opvolgen.
Het is de bevoegde overheid die het als een achtergelaten voorwerp zal beschouwen en verwijderen (beslagname) los van de andere maatregelen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”