verkeerd geparkeerd

oostende1
Topic Starter
Berichten: 8

verkeerd geparkeerd

#1 , 24 okt 2010 12:24

Door mijn eigen schuld is mijn wagen achteruit gebold voor een garage zonder schade toe te brengen. De politie liet de wagen ei zo na wegslepen omdat de eigenaar van de garage niet naar binnen kon . Ik denk dat je enkel kan laten wegslepen omdat je niet buiten kan .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2010 12:50

25.1. Wegcode:
"Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;"

oostende1
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 24 okt 2010 13:09

Er stond geen inschrijvingsteken op de deur ( want het is een grote dubbele deur en geen poort ) , geen verbodsteken, geen sticker, geen gele lijn, Niets

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 okt 2010 13:56

Is de wagen weggesleept of niet?

oostende1
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 24 okt 2010 14:15

Nee, een klant had mij opgebeld dat ze eraan bezig waren, toen ik ter plaatse kwam werd ik nog eens uitgescholden voor vuil van de straat door de agent en moest ik onmidelijk € 200 betalen of ze namen hem mee. Getuigen kunnen bevestigen over het arrogant gedrag van de agent en zelfs een agent in burger ter plaatse zei mij dat ik moest klacht neerleggen bij comite P.
Ik heb ondertussen foto's getrokken van de bewuste poort en overweeg klacht neer te leggen bij de politie want er is geen enkele indicatie dat dit een garage is.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 okt 2010 16:05

200 euro voor wat?
Je kan je best eerst richten naar intern toezicht, als deze dan niets ondernemen kan je stappen nemen naar de AIG of het Comité P toe.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 25 okt 2010 14:26

vorige zomer ( 2009 ) is er hier vlakbij mijn appartement ook zo eens iets voorgevallen, rond 22.30u, dus al redelijk donker.

een bestuurder had ( vermoedelijk ) zijn handrem niet goed opgetrokken op een hellende parking en was achterwaarts bijna volledig de baan "opgerold".

ik belde toen de politie, aangezien het voertuig andere weggebruikers in "gevaar" bracht en deze hebben het voertuig min of meer uit de weg geduwd ( ze hadden hem ook kunnen laten takelen ) maar vermoedelijk was de bestuurder aanwezig in de iets verdere parkfeesten en men ging daar de nr-plaat eens omroepen.

jammer genoeg zou hij toch een boete krijgen omdat hij zijn voertuig niet correct heeft geparkeerd ( zijn handrem niet voldoende of niet opgetrokken ), dus het is mogelijk dat u daarvoor een boete krijgt.

daarmee spreek ik wel het eventuele arogante gedrag van de agent niet goed ;)

Lightning

#8 , 25 okt 2010 14:43

In de wegcode staat dat het niet toegelaten is te parkeren voor een inrit, tenzij kentekens aangebracht... Dat u enkel fout geparkeerd zou zijn als de eigenaar niet UIT zin inrit zou kunnen is een fabeltje. Als het wel zo zou zijn, hoe zou u bij een gesloten garagepoort gaan zien of erachter al of niet een voertuig staat dat eventueel die garage zou kunnen verlaten?

U wil uw boete betwisten omdat een dubbele poort volgens u geen garagepoort kan zijn. Veel succes :).

artemis
Berichten: 3293

#9 , 25 okt 2010 14:50


U wil uw boete betwisten omdat een dubbele poort volgens u geen garagepoort kan zijn. Veel succes :).
Als er niets van parkeerverbod op de poort/dubbele deur hangt, hoe kan men dan weten of het een garage is?
Ik ken veel poorten die niet als garage dienst doen en waar men voor kan parkeren.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 okt 2010 14:58

* Als de weg afgebakend is met een volle witte lijn, dan zal deze lijn onderbroken zijn voor een garage.
* Als er een verhoogd voetpad aanwezig is met een vertikale rand, dan zal dit voetpad een schuine rand hebben voor een garage.
* ...

Lightning

#11 , 25 okt 2010 15:00

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 25 okt 2010 19:56

Ik denk het ook ... ik denk het niet alleen ik weet het zeker.
Bij ons is er een garage waar de dorpel 10 cm hoger is dan trottoir en gezien de boorsteen dan weer afgeschuind is geen duidelijk zicht.
Er zijn geen parkeervakken aangeduid.
Wel politie takelt zowel als men ervoor staat of als de gebruiker weg moet rijden.
Argumenten ik kon het niet zien dat is geen poort enz hebben tot op heden bij de politierechter geen gehoor gevonden.

artemis
Berichten: 3293

#13 , 26 okt 2010 11:07

Maar het is toch niet omdat een poort kan dienstdoen als garage dat ze er daadwerkelijk voor gebruikt wordt?
Politie heeft mij ooit gezegd dat het verboden was om een parkeerverbod aan te brengen op een poort die niet als garage gebruikt wordt (maar bv een bergplaats is), een klassieke truc die in de binnenstad vaak toegepast wordt en waarmee de eigenaar zo een permanente parkeerplaats in de straat voor zichzelf reserveert.

sleper
Berichten: 391

#14 , 26 okt 2010 19:56

Maar het is toch niet omdat een poort kan dienstdoen als garage dat ze er daadwerkelijk voor gebruikt wordt?
Politie heeft mij ooit gezegd dat het verboden was om een parkeerverbod aan te brengen op een poort die niet als garage gebruikt wordt (maar bv een bergplaats is), een klassieke truc die in de binnenstad vaak toegepast wordt en waarmee de eigenaar zo een permanente parkeerplaats in de straat voor zichzelf reserveert.
Is de stoep daar verlaagd om alzo het inrijden mogelijk te maken ?

artemis
Berichten: 3293

#15 , 27 okt 2010 10:56

In sommige gevallen niet en in sommige gevallen wel.
Er kan ooit een garage geweest zijn maar de bestemming van een ruimte kan veranderen.

Een voorbeeld hier in de buurt:
Een ruimte die waarschijnlijk ooit dienst deed als garage voor meerdere auto's, met verlaagde stoep en parkeerverbod op de poort. Deze ruimte doet echter al jaren dienst als winkel, verkoopzaal. Overdag staat de poort open en ziet iedereen dat de ruimte volgestouwd is met brocante en tweedehandsmeubelen. Daar kan geen auto bij. De handelaar parkeert zelf meestal voor de poort.
De politie heeft mij gezegd dat ik daar ook mag parkeren want de ruimte IS geen garage, en dat het parkeerverbod op de poort er eigenlijk niet mag staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”