1ste maal dronken rijden

GVermeir
Topic Starter
Berichten: 3

1ste maal dronken rijden

#1 , 16 okt 2010 19:17

Hallo,

ben gisteren opgepakt te Leuven voor dronken rijden. Ik had 1.48 promille of 0.64 (ademanalyse).
Mijn rijbewijs werd voor 6 uur ingetrokken maar ik kon daarna, na een extra test, weer verder rijden.
Ik weet dat dronken rijden niet hoort en schaam mij hier eerlijk over maar gedane zaken nemen geen keer.
Zoals ook bevestigd door de politie hun verslag was ik ook niet op weg naar huis met de wagen maar wou ik deze op een parking plaatsen.
Hieronder het volledige verhaal:
Ik kwam ik te Leuven station uit een café waar ik net deelnam aan een promotie-drink met enkele collega's.
Ik was op zoek naar mijn wagen en kwam politie tegen. Ik vroeg hun of zij soms een wagen hadden weg laten trekken ter hoogte van het station waarop zij meegaven dat mijn wagen niet gesignaleerd was.
Een minuutje later wordt mijn wagen gevonden maar bemerk ik dat hij eigenlijk niet reglementair geparkeerd staat (was eigenlijk parking voor bussen).
Ik vermeld de politie zelf dat ik teveel gedronken heb en vraag hun naar een hotel om te overnachten.
Politie brengt mij naar een hotel iets verder maar aan de balie komt maar niemand aan en ik begin te denken dat ik best mijn wagen in de ondergrondse parking ga plaatsen (200 meter van waar mijn wagen dus verkeerd geparkeerd stond) om geen boete te krijgen.
Ik wandel dus terug naar mijn wagen, stap in en rijd naar de parking. Net voor het binnenrijden van de parking, al op de oprit ervan bemerk ik ineens de blauwe zwaailichten in mijn achterruit en het vervolg is gekend. Opgepakt voor dronken rijden.
De agent (dezelfde als die mij net had geholpen) vond het ook lullig, omdat hij ook wel zag dat ik gewoon van plan was om mijn wagen van de openbare baan te halen, maar hij moest zijn job doen, waarvoor ik alle respect heb.
Dit is de allereerste maal dat ik iets dergelijks ben tegen gekomen en vraag mij nu af wat de gevolgen hiervan gaan zijn?
Ik rijd ondertussen meer dan 17 jaar ongeval vrij en heb geen veroordelingen uit het verleden.
Bovenstaande staat ook allemaal in het politie-verslag.
Volgens mijn opzoekingswerk zou ik met 0.64 (1.48 promille) toch nog een minnelijke schikking kunnen krijgen ipv rechtbank. Bij het stellen van deze vraag aan de politie vertelden deze dat ik toch voor de rechter zou moeten verschijnen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2010 19:28

Indien de politie dit verhaal zelf ook bevestigt, zou ik persoonlijk zelf het riskeren om voor de rechtbank te verschijnen. Behalve als het in Dendermonde zou zijn ;)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 okt 2010 20:43

Het parket zal uiteindelijk beslissen of uw zaak al of niet voorkomt. In ieder geval stelt COL 08/2006 dat wordt aanbevolen aan de betrokkene een voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom te doen van van 550 euro indien de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,5 mg per liter uitgeademde alveolaire lucht (1,2 g/l bloed), maar minder dan 0,65 mg per liter uitgeademde alveolaire lucht (1,50 g/l bloed) bedraagt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 19 okt 2010 17:47

Is het dronken of geintoxiceerd --- als er dronken op het PV staat dan zal het rechter worden.
Dan staat in Pv ook stellen vast dat betrokkene in staat van openbare dronkenschap is te merken aan ... minimum drie kenmerken...en dan zal de vervolging zo uit het hoofd art 37 zijn anders art 34

GVermeir
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 25 okt 2010 09:19

Ik heb net een pro-justitia in de brievenbus ontvangen.
Hierop staat melding van artikel 34 2.1
Toch is er nergens iets terug te vinden van voorstel tot minnelijke schikking waardoor ik vermoed dat dit dus naar de politierechtbank zal verwezen worden.
Kan dit voorstel eigenlijk nog komen of kan ik nu zeker zijn dat dit rechtbank wordt?

Alvast bedankt!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 okt 2010 11:46

Artikel 34, § 2 Verkeerswet:
Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

Het parket kan nog altijd een minnelijke schikking voorstellen. Dat komt niet tegelijkertijd met het PV.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 25 okt 2010 19:58

Voorstel MS KOMT van het parket is niet de bevoegdheid van de politie ...die kunnen alleen onder de 0.35 voorstellen
want ik denk dat uw rb ook voor meer dan x uur zal zijn ingehouden??

GVermeir
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 30 okt 2010 13:17

Het rijbewijs werd voor 6 uur ingetrokken.
Na 6 uur kwam een nieuwe test. Deze was in orde en ik mocht weer op de baan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”