1ste maal dronken rijden

Nadia1
Topic Starter
Berichten: 1

1ste maal dronken rijden

#1 , 04 okt 2010 19:18

Ik ben voor de eerste maal tegengehouden geweest voor dronken rijden. Ik denk dat ik 0,9 promile had(ben niet zeker). Ben men rijbewijs kwijt voor 15 dagen. Hoe wordt dit eigenlijk voort afgehandeld? Komt dit op mijn strafblad en hoeveel gaat me dit kosten. Weet het dom dom dom :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 04 okt 2010 23:35

Ik ben voor de eerste maal tegengehouden geweest voor dronken rijden. Ik denk dat ik 0,9 promile had(ben niet zeker). Ben men rijbewijs kwijt voor 15 dagen. Hoe wordt dit eigenlijk voort afgehandeld? Komt dit op mijn strafblad en hoeveel gaat me dit kosten. Weet het dom dom dom :(
Was het 0,9 promille of mg/l (als het 0,9 mg/l is, is dit ongeveer gelijk aan 1,8 promille). Lijkt me sterk dat uw rijbewijs voor 15dagen ingetrokken wordt met 0,9 promille. Enfin kan wel hoor in combinatie met gevaarlijk rijgedrag, ongeval... Maar normaal wordt je rijbewijs 6u ingetrokken met dit alcoholpercentage.

Met 0,9 promille kan je nog een minnelijke schikking krijgen ofwel wordt je gedagvaard voor de politierechtbank. In geval van dagvaarding komt dit op je strafblad (3jaar). Die dagvaarding laat ongeveer een jaar (kan sneller of langer duren) op zich wachten.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 okt 2010 19:08

ik dacht 0.65 mg/liter uitgeademde alveolaire lucht is OIRB
Laatst gewijzigd door Franciscus op 31 mar 2013 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 10 okt 2010 18:55

Een aantal kennissen/klanten gehad in dat geval. Eerste overtreding doorgaans 2 weken rijverbod en 500 € boete. Maar afhankelijk van het PV en jouw verkeersgedrag kan dat ook een maand en 1000 € zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

minoesj
Berichten: 5

#5 , 27 mar 2013 18:31

hier ongeveer zelfde verhaal...

mijn partner is voor de tweede keer op anderhalf jaar betrapt op dronken rijden, hij kreeg al een boete én twee weken rijverbod voor eerste keer, nu is hij vorige week betrapt met 0,9 in zijn bloed... 6 u rijbewijs kwijt! Ik ben razend! Op wat mag ik mij verwachten???

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 mar 2013 22:22

0,9 in zijn bloed..... een bloedanalyse is nooit zo snel gekend.
Trouwens zonder over de grond van de zaak te gaan de 6 uur rijverbod heeft enkel de maken met de onmiddellijke maatregel die de politie kan opleggen bij de vaststelling.
De rekening voor de tweede overtreding wordt door de rechtbank opgesteld.
dit eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=42057" onclick="window.open(this.href);return false;

minoesj
Berichten: 5

#7 , 28 mar 2013 06:33

ik bedoel natuurlijk blazen...

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 28 mar 2013 09:38

ik bedoel natuurlijk blazen...
Je schrijft 0,9 in zijn bloed. Bloed blaas je normaal niet :wink:
Ofwel was het een bloedproef met 0,9 promille (is na een viertal consumpties), ofwel een blaastest. Als hij 900 ugl (0,9 mg/l)heeft geblazen, komt dat overeen met 2,07 promille in het bloed. Dat is veel. Maar wat is het nu?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

minoesj
Berichten: 5

#9 , 28 mar 2013 18:20

Hij zegt dat ie 0,9 geblazen heeft... was 6u rijbewijs kwijt...

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 28 mar 2013 21:30

Wat correct is boven de 0,35 mg/l aveolaire lucht is het 6 uur rijverbod.
De rest volgt later ter zitting RB.
Bij acties type Wodca is er wel een OIRB op bevel parket vanaf de door hen aangegeven overschrijding.

minoesj
Berichten: 5

#11 , 31 mar 2013 21:58

en wat zou de strafmaat kn zijn gezien het feit dat het pas geleden is van 22 januari vorig jaar dat hij hetzelfde tegen kwam, maar was toen onmiddellijk twee weken rijbewijs kwijt

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 31 mar 2013 23:03

Als de eerste maal een veroordeling was is het nu zo wie zo herhaling.
Is het alleen intoxicatie op ook dronkenschap?
Ondertussen moet hij zeker een afschrift PV hebben thuisgekregen indien al niet onmiddellijk.
Daar moet bij ademanalyse ook de resultatenstrook bijzitten.
Geef deze indo eens door ook die van januari.
Als hij daar is moeten voorkomen voor de rechtbank .... :(
Lees de andere topic die ik heb aangegeven .... daar staat dat straffen bij herhaling verdubbelen

minoesj
Berichten: 5

#13 , 01 apr 2013 16:52

Is alleen intoxicatie... maar ook ongeval met stoffelijke schade (is in de gracht gereden, ook omdat het zo glad lag, niet alleen door alcohol) en takelwagen beweerde dat ie ging vluchten maar ie was honderd meter verder aan een tankstation gestopt om te kijken hoe erg de schade aan de auto was. Was 0,43 mg en 0,9 promille?

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 01 apr 2013 22:25

0,35 tot 0,50 mg/l UAL of 0,8 ≤ x < 1,2 ‰ BAC min. 6u rijverbod Minnelijke schikking € 400,00 .Op beslissing van de Procureur des Konings (gezien herhaling niet van toepassing) .
Mogelijk, rechter kan een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen plus een verval van het recht tot sturen en bij herhaling verdubbelen de straffen.
Het gedeelte voorwaardelijk bij de eerste keer zal nu ook effectief worden.
Daarbij nog €150 slachtofferfonds en gerechtskosten ik dacht nu zeker € 50.
Gezien ook nog ongeval kunnen ook voor dit onderdeel de extra kosten worden mee uitgesproken.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 03 apr 2013 01:19

0,35 tot 0,50 mg/l UAL of 0,8 ≤ x < 1,2 ‰ BAC min. 6u rijverbod Minnelijke schikking € 400,00 .Op beslissing van de Procureur des Konings (gezien herhaling niet van toepassing) .
Mogelijk, rechter kan een boete van € 1.100 tot € 11.000 opleggen plus een verval van het recht tot sturen en bij herhaling verdubbelen de straffen.
Het gedeelte voorwaardelijk bij de eerste keer zal nu ook effectief worden.
Daarbij nog €150 slachtofferfonds en gerechtskosten ik dacht nu zeker € 50.
Gezien ook nog ongeval kunnen ook voor dit onderdeel de extra kosten worden mee uitgesproken.
Iets meer, vrees ik: 1.200 à 12.000 euro.
==> opdeciemen nu x 6 ipv x 5,5 : :arrow: 200 à 2.000 euro x 6 = 1.200 à 12.000 euro. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”