eerste aanmaning

Hera
Topic Starter
Berichten: 57

eerste aanmaning

#1 , 29 sep 2010 16:01

paar dagen geleden een briefje van parkeerbedrijf Citeon in de bus gevonden.

Het betrof hier een een eerste aanmaning van een parkeerboete die ik op 28/06 zou hebben opgelopen in Amsterdam (ik woon in Belgie en ben Belg). Of ik eventjes 52 euro + 6 euro aanmaningskosten wou betalen

Het probleem is nu:
a) ik heb geen flauw idee of ik op 28/06 in Amsterdam was. Zo ver reikt mijn geheugen niet meer en mijn agenda is op die dag gewoon leeg.
b) geen briefje onder mijn ruitenwisser (anders had ik het wel geweten)
c) geen gewoon overschrijvingsbewijs, aanmaning + de extra kosten is het eerste wat ik hiervan krijg.

Hoe sterk sta ik hier als ik
a) bewijs vraag dat ik eerst een gewone overschrijving zonder extra kosten heb ontvangen (kan volgens mij alleen bewezen worden als ze het aangetekend hebben verstuurd). ik ga toch geen aanmaningskosten betalen als ik niet eens een gewone betaalopdracht gekregen heb.
b) bewijs vraag dat ik daar effectief geparkeerd stond (het lijkt me dat ze toch tenminste een foto moeten maken, de vaststelling is gedaan door gewone controleurs dus die staan niet onder eed)
c) bewijs vraag dat ze mijn gegevens uberhaupt wel bij DIV mogen opvragen (het gaat hier om een privebedrijf, er is hier al jurisprudentie over toch?)

Ik ben in elk geval niet van plan zomaar eventjes ene boete te gaan betalen zonder dat ik weet dat deze terecht is.Ik kom vrij vaak in Amsterdam dus de kans dat ik ter plekke was is zeker aanwezig maar ik koop eigenlijk altijd een kaartje.

merk en type wagen kloppen wel bij de nummerplaat maar dat zegt niets want dit is al mijn 2de parkeerboete. Bij de eerste was mijn kaartje verlopen en zat er een briefje onder de ruitenwisser, die heb ik dan ook netjes betaald. Mijn auto en plaat zit dus wel al bij hen in de computer.

En als laatste: stel dat het niet opgelost raakt, kan Citeon mij dan zomaar voor een Nederlandse rechtbank brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2010 20:01

a+b:
De Nederlandse wetgeving is van toepassing.

c:
Er is tussen een Nederland en België een akkoord om gegevens uit te wisselen. Hoe Citeon aan die gegevens raakt zit weeral geregeld in Nederlandse wetgeving.

d:
Weeral Nederlandse wetgeving die van toepassing is.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 02 okt 2010 09:53

Als u later met openstaande rekeningen in Nederland wordt tegengehouden is het handje contantje betalen.
In principe als een buitenlander in België wordt tegengehouden is het ook handje contantje betalen hoor. Het moet in beide gevallen wel gaan over een STRAFRECHTELIJK feit niet over een retributie.

Reclame

Hera
Topic Starter
Berichten: 57

#4 , 04 okt 2010 00:37

het gaat hier om een retributie ofwel een zogenaamde naheffingsaanslag (dit is geen boete). ik ga er wel van uit dat eens het voor de rechter is gekomen het een burgerlijk feit wordt? geldt dit dan ook?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 okt 2010 19:30

klopt --- zal deurwaarder zijn die om 05 uur aan uw deur staat met inningsbevel

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”