Parkeren voor moto garage?

angelo
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeren voor moto garage?

#1 , 23 sep 2010 13:41

Hallo,
Ik heb een buurman die beweert dat hij voor mijn garage mag staan omdat er geen auto in kan.
Omdat wij eigenlijk geen grote garage willen, is het is een dubbele deur geworden waar ik m'n moto en onze fietsen in parkeer.
Hij parkeert nu telkens voor onze garage zelfs al is er plaats langs beide zijden van de poort.
Ik heb al geprobeerd met een blad met verboden te parkeren en onze nummerplaten, maar dit was de morgen erop verdwenen en stond hij terug voor de poort.
Zelfs al parkeer ik mijn auto voor de poort, en ik ben effen 5 min weg dan rijd hij zijn auto 2 meters vooruit zodat hij ervoor staat.

Er hangt nu een blad aan zijn ruit.
Dit staat erop.

Een deel uit Artikel 23. Stilstaan en parkeren.

En dan dit
''parkeer je je auto voor een garage waar geen auto's instaan kan je bij wijze van spreken voor eeuwig blijven staan zonder dat de eigenaars de foutief geparkeerde wagen kunnen wegslepen."

Waar hij dit gehaald heeft weet ik niet maar volgens mij klopt dat niet?

Dit alles is begonnen omdat ik hem gevraagd heb,
zijn webcam die op zijn auto en onze voorgevel staat gericht weg te halen.
Toppunt van dit alles is dat hij een oprit naast zijn huis heeft. Er kunnen zeker 3 wagens achterelkaar staan.
Hij wilt gewoon moeilijk doen.
Vanmorgen heb ik de wijkagent erbij gehaald. Maar hij bleef zelfs tegen de wijkagent moeilijk doen over het recht dat hij daar mag blijven staan.


Groeten Angelo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 23 sep 2010 14:00

Hij heeft dus de moeite gedaan om Artikel 23 uit de wegcode op te zoeken. Als hij nog wat verder had gelezen dan was hij ook bij Artikel 25 gekomen dat het volgende zegt.
Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

6° op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;

7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

8° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;

B9

9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;

E9a E9b

10° op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.°;

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;

12° op de middelste rijbaan van een openbare weg met drie rijbanen;

13° buiten de bebouwde kommen, langs de linkerkant van een rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen of op de middenste berm die deze rijbanen scheidt.

14° op de parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c, behalve voor de voertuigen gebruikt door personen met een handicap die in het bezit zijn van een speciale kaart zoals bedoeld in artikel 27.4.1 of 27.4.3.

25.2. Het is verboden op de openbare weg voertuigen voor verkoop of verhuring ten toon te stellen.
Of uw wagen wel of niet in uw garage moet kunnen staat niet in de wegcode :)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 23 sep 2010 14:08

wat u in uw gargage wilt zetten speelt geen rol, voor tzelfde rijd u men een mini cooper ;)

hoe u uw gargage afsluit speelt ook geen rol, de ene heeft een poort die naar boven gaat, een die opzij schuift, een die uit 2 "deuren" bestaat, etc . . .

een blad met "verboden te parkeren" en uw nr-plaat is jammer genoeg niet voldoende, u dient de juiste tekens aan te brengen via bv stickers en daaronder uw nr-plaat(en).

hoe breed u garage is speelt geen rol, vanzodra uw gargage voorzien is van de nodige aanduidingen mag uw buurman er niet meer voorstaan.


beste voorbeeld dat ik kan geven is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=D2sKwjJxVBQ" onclick="window.open(this.href);return false;

als ik de logica van u buur zou volgen dan zou ik mij hiervoor mogen parkeren . . . ;)

Reclame

Lightning

#4 , 23 sep 2010 14:35

een blad met "verboden te parkeren" en uw nr-plaat is jammer genoeg niet voldoende, u dient de juiste tekens aan te brengen via bv stickers en daaronder uw nr-plaat(en).
Er moet helemaal geen tekens op de garagepoort aangebracht worden. Geen tekens is verboden parkeren.
Het eventueel aanbrengen van een "verboden parkeren"-teken en nummerplaat is er enkel om de eigenaar zelf toe te laten om voor zijn eigen garage te parkeren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 sep 2010 15:53

Waarom hang je niet de nodige tekens met de nummeplaat van uw moto op de poort?

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 23 sep 2010 19:52

Het is voor iedereen verboden om voor de garagepoort of in en uitrij te gaan staan behalve als wordt aangegeven welk voertuig er mag staan - kijk maar op http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Als hij iets van uw poort verwijderd ook al is het maar een blad is het - beschadiging en diefstal tgn onbekende.
Als hij er zelf iets opkleefd is het ook nog beschadigingen.
Webcam op zijn auto en op uw voorgevel = dus op openbaar domein wel dat is nog eens een inbreuk op de wet op de privacy -- ( of hij moet een vergunning hebben)
Nogmaals met kwartierinspecteur of met de teamleider van uw wijkteam een babbeltje - deze kan de persoon ook eens ter orde roepen met doroslaande argumenten enkele correctioneel te vervolgen PV's

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 sep 2010 15:31

Volgens Cassatie op 16/11/1993 :

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.

Uw inrij moet dus als zodanig duidelijk herkenbaar zijn, en moet geschikt zijn (maar niet noodzakelijk gebruikt worden) voor 3- of meerwielige voertuigen.
(Anders zou er voor elke deur een parkeerverbod gelden)

Als uw inrij daaraan voldoet, heeft u een been voor op te staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 sep 2010 15:32

hoe breed u garage is speelt geen rol,
Toch wel, en net om te vermijden dat iedere deur geclaimed wordt als "inrij"

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 01 okt 2010 01:23

niet iedere garage is breed of groot genoeg om een hummer, een grote familiewagen of nog maar een standaard 3 deurs autotje in te parkeren ;)

het beste voorbeeld dat ik kon geven is het youtube filmpje van die oudere mens en zijn nogal "kleine" garage.


topic starter zegt zelf, dat alhoewel zijn garage (blijkbaar ) niet van de grootste is, hij toch met een moto rijd en dat de buurman ondanks de nodige maatregelen, de buurman de toegang tot de garage op regelmatige basis verspert door voor zijn inrij te parkeren.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 01 okt 2010 12:42

Beste Angelo,

Tijd voor een klein creatief projectje :twisted:

De dag dat hij weer eens voor je garagetje geparkeerd staat, bel je een vriend met een vierwielig traag voertuig (klein autootje mx. 45 km/uur) of quad. Die wil zijn wagentje veilig parkeren in je garage als hij bij je op bezoek komt. Want er wordt veel gestolen en beschadigd tegenwoordig...
En je belt de politie om te vragen de auto voor je garage te laten wegtakelen omdat je er niet in kan :mrgreen:

Als de buurman nog op tijd is om het takelen te verhinderen, is hij alleszins zeker op tijd voor een fijne boete foutparkeren :D

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 okt 2010 15:35

niet iedere garage is breed of groot genoeg om een hummer, een grote familiewagen of nog maar een standaard 3 deurs autotje in te parkeren ;)
Cassatie is duidelijk : er moet een drie- of meerwielig voertuig in kunnen gestald worden en het geheel moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn.
het beste voorbeeld dat ik kon geven is het youtube filmpje van die oudere mens en zijn nogal "kleine" garage.
Die zijn autootje had 4 wielen, zijn garage is dan ook een inrij.
topic starter zegt zelf, dat alhoewel zijn garage (blijkbaar ) niet van de grootste is, hij toch met een moto rijd
Maar vertelt er nergens bij hoe breed zijn garagedeur is, en gebruikt het zo te lezen enkel voor fietsen en motor (2 wielige voetuigen ...)
"een dubbele deur" maakt niet noodzakelijk een herkenbare inrij die voldoet aan de voorwaarde die Cassatie er aan gesteld heeft.

Er zijn er trouwens genoeg die hun voordeur onrechtmatig als "inrij" proberen te claimen met een E1-plakkerke en hun nummerplaat.
en dat de buurman ondanks de nodige maatregelen, de buurman de toegang tot de garage op regelmatige basis verspert door voor zijn inrij te parkeren.
Als het een inrij is ...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 01 okt 2010 18:06

ge hebt ook 3-wielige motoren ( trikes als ik mij niet vergis ) ;)


ik denk dat het beste is dat de topic starter een foto neemt van de situatie en van zijn 'garage' van op het straat zodat alles duidelijker word, op woorden alleen afgaan is het moeilijk om een beoordeling te maken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 01 okt 2010 19:52

Of je hebt de Piago MP3
http://www.vroom.be/nl/motonieuws/3351,piago-mp3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#14 , 01 okt 2010 20:02

en ik kan met mijn vierwielig "traag" voertuig (dat is een klein autootje dat 45 km per uur mag) door een ietwat breed uitgevallen deur.....
dus die buurman gaat van die oprit af :-))

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 04 okt 2010 10:49

ge hebt het toevallig toch nie op dit?:

http://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo" onclick="window.open(this.href);return false;



:D

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”