Straat enkel toegankelijk voor bussen

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Straat enkel toegankelijk voor bussen

#1 , 21 sep 2010 19:50

beste,

in onze stad zijn er een aantal belangrijke verkeerswijzigingen doorgevoerd.

Zo zijn er enkele richtingstraten waar het wel toegelaten is voor bussen (de lijn) de beide rijrichtigen te gebruiken. Ook is er een straat voorzien die enkel toegankelijk is voor bussen de lijn.

Mijn vraag is de volgende: kunnen we met onze prioritaire voertuigen (brandweer en ziekenwagens) wanneer de opdracht het rechtvaardigt, deze verboden rijrichtingen of straten gebruiken, en dit enkel als doorgang?

Ik ben mij bewust van het artikel 72.6 van de wegcode, maar dit is niet duidelijk voor mij.

graag snel antwoord,

medic112

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 sep 2010 08:58

“Art.72.6 Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer...De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt...Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.”(Wegcode 1 december 1975).

Ik ga ervan uit dat voornoemde witte strepen zijn aangebracht en de verkeersborden F18 zijn geplaatst. Of de opdracht al dan niet dringend was is in geval van betwisting door de rechter te beslissen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 23 sep 2010 14:13

voorbeeld:

uitslaande brand met meerdere gewonden of een verkeersongeval met geknelden/zwaargewonden.


den bocht "afsnijden" of 2-3 km ( of meer ) omrijden . . .


elke rechter met een beetje gezond verstand zal daar geen probleem van ( mogen ) maken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 25 sep 2010 19:06

U overtreedt die wetgeving waarvan u denkt dat ze het minste gevolgen heeft.
Een rechter zal oordelen over dit gedrag

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 sep 2010 15:49

Mijn vraag is de volgende: kunnen we met onze prioritaire voertuigen (brandweer en ziekenwagens) wanneer de opdracht het rechtvaardigt, deze verboden rijrichtingen of straten gebruiken, en dit enkel als doorgang?
Dergelijke regeling voor de bussen is wettelijk enkel mogelijk met een verbodsbord C1 .

Brandweer en ziekenwagens mogen geen verboden richtingen inrijden aangegeven met verbodsborden.
Dergelijke vrijstelling is nergens in de verkeerswetgeving voorzien, en kan (zal) dus tegen u gebruikt worden bij een ongeval.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”