Dronken rijden - rijbewijs minder dan 2 jaar

naairda
Topic Starter
Berichten: 2

Dronken rijden - rijbewijs minder dan 2 jaar

#1 , 17 sep 2010 12:51

Hallo,

Ik moet binnenkort voorkomen bij de politierechtbank omdat ik (langer als) een half jaar geleden ben tegengehouden met dronken rijden. Ik heb hier enkele vragen.
Situatie: Ik rij van een feesje naar huis, na 1 km zie ik zwaailichten in mijn spiegel ik zet me aan de kant omdat ik denk dat ze gewoon snel voorbij moeten. Nee ze kwamen voor mij omdat ik te snel reed. (ze hebben me van het feesje zien vertrekken en meteen achtervolgt)
Ik blaas positief 0.8-> rijbewijs direct ingevorderd voor 15 dagen.
PV opgesteld ect...
ik moet voorkomen wegens:
-Dronken rijden
-Te snel rijden in omstandigheden waar zwakke weggebruikers zijn
-ik heb mijn rijbewijs nog geen 2 jaar
(
hier kunnen ze erg kwaad om zijn!)

*aan wat kan ik me verwachten
*en wat kan ik doen

Moet ik een advocaat nemen of niet?
Ik ben in de fout geweest om te rijden en daar valt niet over te discussiëren, ik aanvaard een straf maar ik hoop gewoon dat deze een beetje menselijk is want als ik niet meer kan rijden kan ik niet werken en mijn hypotheek betalen...
Ik besef wat ik gedaan heb en ben heel blij dat er geen ongelukken zijn gebeurt want dronken rijden is echt het stomste wat je kan doen!! Ik weet het ik ben weer zo'n pummel die eerst iets moet meemaken voor hij het goed beseft wat hij juist gedaan heeft.
Met een advocaat wil ik geen strafvermindering ik wil gewoon weten wat mijn opties zijn, hoe ik me moet gedragen enz want ik heb geen flauw benul van al die dingen!

Bedragen van boetes?
Straffen?
Boete omzetten in werkstraf?
hoe lang kan ik mijn rijbewijs kwijtspelen?
advocaat nemen of niet? (ik heb wel rechtsbijstand)



Alvast bedankt voor jullie reactie!

xx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 17 sep 2010 15:29

Ik denk dat je best een advocaat neemt via je rechtbijstand. Dit kost u niks en hij/zij kan de straf proberen te beperken. Boete en rijverbod zijn van meerdere zaken afhankelijk.

Bvb als je meer dan 1,6 promille blaast gaan de boetes van 1.100 euro tot 11.000 euro en rijverbod gaande van min. 1 maand tot 5 jaar. Kan ook met uitstel uitgeproken worden. Dit is wel enkel voor de alcoholopname ( dan spreken we nog niet over te snel rijden).

Aan hoeveel boete en/of rijverbod je je mag verwachten kan niemand exact zeggen... dat zul je moeten afwachten tot aan je proces.

Dat je je rijbewijs nog geen 2 jaar hebt, spreekt spijtig genoeg niet in je voordeel.

En waarom wil je geen strafvermindereng??? Ik denk persoonlijk, wel in het geval dat je meer dan 1,6 promille hebt geblazen, en met overdreven snelheid en nog eens het feit dat je nog geen 2 jaar je rijbewijs hebt dit een serieuze boete + rijverbod kan aan vasthangen. Ik hoop voor jou dat je je rijbewijs zonder proeven terugkrijgt. Advocaat lijkt me toch wel aan te raden in jouw geval.

Succes

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 17 sep 2010 19:24

Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

* de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :

* de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen het jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

§ 2. Indien de rechter tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 419 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 29, § 1 en § 3, 34, § 2, 35 of 37bis, § 1, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een duur van ten minste 3 maanden.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Indien hij tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 419 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 36 of 37bis, § 2, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een periode van ten minste 1 jaar.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Indien hij tegelijkertijd veroordeelt wegens een overtreding van artikel 420 van het Strafwetboek en wegens een overtreding van de artikelen 36 of 37bis, § 2, van deze gecoördineerde wetten, zal het verval van het recht tot sturen worden uitgesproken voor een periode van ten minste 6 maanden.

Het herstel in het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

§ 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

* van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
* van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

De examens en onderzoeken bedoeld in deze paragraaf zijn niet van toepassing op de houders van een buitenlands rijbewijs die niet voldoen aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen.

§ 4. De rechter moet het herstel in het recht tot sturen van de vervallenverklaarde uit hoofde van een veroordeling wegens overtreding vermeld in § 1, 1° van dit artikel, en die bovendien lijdt aan een lichaamsgebrek of een aandoening zoals bepaald door de Koning ter uitvoering van artikel 23, 3", afhankelijk maken van het bewijs door de vervallenverklaarde dat hij dit lichaamsgebrek of deze aandoening niet meer vertoont.

Daartoe dient deze laatste een verzoek in bij een aan het openbaar ministerie gericht verzoekschrift voor het gerecht dat het verval heeft uitgesproken. Tegen de uitspraak van dit gerecht staat geen hoger beroep open.

Wordt het verzoek afgewezen dan kan geen nieuw verzoek worden ingediend vóór een termijn van zes maanden, te rekenen van de datum der afwijzing, is verstreken.

In geval van overtreding van de artikelen 30, § 1, 3°, 35, 36 of 37bis, § 2, moet het herstel in het recht tot sturen afhankelijk worden gemaakt van het slagen voor de onderzoeken bedoeld in § 3, 3° en 4°.

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.
Artikel 39

Indien ingevolge samenloop van misdrijven de bij deze gecoördineerde wetten bepaalde vrijheidsstraffen en geldboeten niet uitgesproken worden, is dit nochtans wel het geval voor het verval van het recht tot sturen onder de voorwaarden als bepaald in deze wetten.

Reclame

naairda
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 18 sep 2010 14:47

Sheepie, Franciscus

Hartelijk bedankt voor jullie snelle en informatieve feedback!!
Dit kost me al een hoop opzoekingswerk!
Alle omstandigheden bij elkaar ziet het er dus niet zo positief uit voor mij :s


BEDANKT!!


Naairda

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 sep 2010 15:24

Als het 0.8 lucht is dus de cijfers van de ademanalyse is het idd niet mis - dat wil toch zeggen dat u OP DAT ogenblik nog de alcohol van een pint of 4-5 in uw bloed had... Men breekt ongeveer 1 pint af per uur dus reken zelf maar uit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”