Bevoegde personen

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

Bevoegde personen

#1 , 17 sep 2010 09:57

In artikel 3 van de wegcode staat er een hele lijst van bevoegde personen (waar ik door mijn werk ook bij hoor, nl onder nr 4).
Hieronder heb ik enkele vragen hierover.

De eerste zin van dit artikel bevat "toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen".
Wat houd dit juist in? Kan of moet ik een PV opmaken bij een verkeersovertreding, en indien ja, heeft deze een bijzondere bewijslast, of is deze enkel informatief (en in de praktijk vaak nutteloos)?

Ben ik, ten allen tijde, een bevoegd persoon, of enkel als ik aan het werk ben (ik ben dus geen lid van de politie, noch heb ik het mandaat van agent van de gerechtelijke politie)?

Beperkt mijn bevoegdheid zich tot de wegen waarop ik toezicht houd, alle wegen van het vlaams gewest, of gewoon alle wegen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 sep 2010 09:18

Alleen voor de materie die is geregionaliseerd, kunnen Vlaamse ambtenaren toezicht uitoefenen. Voor de materies die nog federaal zijn, is het onmogelijk dat Vlaamse ambtenaren daarop controle uitoefenen. Uw bevoegdheid is ook beperkt tot het Vlaams Gewest. (zie ook http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=314530" onclick="window.open(this.href);return false;)

Art. 62 van de Wegverkeerswet is op u van toepassing en je kan dus een PV opstellen wanneer is voldaan aan de bovenstaande voorwaarde. Deze PV heeft een bijzondere bewijslast (http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... -t5hs1afd1" onclick="window.open(this.href);return false;).

Je bent ten allen tijde bevoegd. Uw functie is gekoppeld aan uw persoon, niet aan uw werktijden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 sep 2010 10:53

“Art.3.De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :...4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten...”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).

Deze bepaling bevat geen beperking inzake tijd,plaats of tewerkstelling en beperkingen toevoegen aan de ‘wet’(s.l.) komt alleen de ‘wetgever’ toe.

“Art.29.Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alle desbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.”(Wetboek van Strafvordering).

Hier gelden wel de beperkingen ‘een misdaad of van een wanbedrijf’ en ‘in de uitoefening van zijn ambt’.

“Art.62.De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtredingen vast door processen-verbaal die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 sep 2010 12:05

Er moet toch rekening gehouden worden met de BWHI en de decreten die de bevoegdheden regelen voor die personen?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 19 sep 2010 13:56

In artikel 3 van de wegcode staat er een hele lijst van bevoegde personen (waar ik door mijn werk ook bij hoor, nl onder nr 4).
Hieronder heb ik enkele vragen hierover.

De eerste zin van dit artikel bevat "toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen".
niet vergeten dat je best ook zelf de wegcode goed kent alvorens te willen schrijven
het zou kunnen dat je anders een van de vele blunders over het hoofd ziet, en dus verkeerd schrijft ;)

je kan natuurlijk ook een PV schrijven tegen de weg(wan)beheerder als je van die kant blunders tegenkomt (gemiddeld 1 per straat)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk


Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”