"Snelheidsovertreding zonder snelheidsmeting!"

Jurgen Decker
Topic Starter
Berichten: 7

"Snelheidsovertreding zonder snelheidsmeting!"

#1 , 16 sep 2010 16:29

Vorig jaar reed ik om 5u30 'smorgen (zondag) na het vieren van mijn verjaardag huiswaarts via een expresswag waar op een bepaald moment over een afstand van ongeveer 100 meter een beperking is van 50km/u.
Ik stopte met alcohol drinken vanaf ongeveer 2u om zeker in klare toestand naar huis tekunnen rijden.

Op de plaats van de 50km/u waar een zijstraat is, passeer ik en zie een combi op uitkijk staan in die zijstraat. Onmiddellijk achter mij komt die combi gevolgd en zet me aan de kant.

"Goede morgen mijnheer, heeft u gedronken?". Ja zeg ik sinds 2u niet meer. "Wilt u blazen?". Ja uiteraard, positief.

!! "Mijnheer, wij hebben u eigenlijk laten stoppen omdat WE DE INDRUK HADDEN DAT U TE SNEL REED". Ik was me daar niet van bewust en protesteer niet.

Een maand na datum de rekening in de bus: totaal ongeveer 400 euro waarvan een groot deel voor snelheidsovertreding!!??

Ik betaal de minnelijke schikking niet waardoor de wijkinspecteur komt vragen waarom ik dit niet betaalde. ik leg hem dit uit en verklaar dat ik op de bewuste plaats misschien amper te snel reed en er van uit ga dat de agenten toen zeker niet konden INSCHATTEN dat ik effectief te snel reed. Ik wenste daarom de rekening te betwisten.

Ok zegt hij, je hebt gelijk, maar dit komt dan voor de politierechtbank.

Geen probleem, ik ga naar de politierechtbank, legt dit aan de pol rechter uit. "Niets van zegt die, als de agent vond dat je te snel reed, dan reed je te snel"... Gevolg: ipv minnelijke schikking nog eens 15 dagen m'n rijbewijs kwijt!!!

Kan dit???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 sep 2010 16:43

lijkt mij raar, zonder de nodige toestellen kan men niet vaststellen dat u 'te snel' reed.

zich baseren op de snelheidsmeter van de combi kan op zich wel ( als het over grote verschillen gaat ), maar is doorgaands een betwistbaar feit zeker bij lagere snelheden omdat alle wagens een minimale afwijking hebben op de snelheidsmeter tegenover de werkelijke snelheid.

de agenten dienen nog altijd te bewijzen dat u wel degelijk te snel reed ( meer als 50km/u ), de simpele verklaring "u reed te snel" voldoet niet.

Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek)

wat men u eventueel wel ten laste had kunnen leggen is "onverantwoord rijgedrag" ten gevolge van intoxicatie.

vraag eens aan u verzekering of u beroep kunt doen op rechtsbijstand in dit geval, zoniet, indien u niet akkoord gaat met het vonnis is het zinnig om een advokaat te raadplegen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 17 sep 2010 19:32

En wat staat er op de veroordeling :
geintoxiceerd voeren of overdreven snelheid?
Het verbaliseren via snelheidsmeter wagen is perfect ( via bepaald procedure) mogelijk

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”