Betekening strafzaak

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

Betekening strafzaak

#1 , 13 sep 2010 17:42

Mijn vriendin ontving vandaag volgende brief van een gerechtsdeurwaarder;

"Betreft: betekening strafzaak - M.Ref. : PK100412

Op verzoek van de Heer Procureur des Konings bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Kortrijk ben ik aangezocht U een exploot te betekenen in strafzaken.

U kan dit exploot UITSLUITEND PERSOONLIJK
- én in het bezit van deze brief
- én van uw identiteitskaart

...."

Weet iemand wat dit kan betekenen?

Ons enig vermoeden is een verkeersovertreding die ze vorig jaar begaan heeft (wel meer dan een jaar geleden ondertussen) die ging voorkomen MAAR komen dergelijke zaken niet voor de Politierechtbank?

Wie kan ons helpen?

Mvg,
Bram

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 sep 2010 18:32

Het is de Procureur des konings die beslist over het al dan niet uitoefenen van de strafvodering (sepot, minnelijke schikking, vervolging, etc). Hij is lid van het OM van de rechtbank van 1ste aanleg, maar kan rechtsreeks dagvaarden voor de politierechtbank.

Hera
Berichten: 57

#3 , 13 sep 2010 21:07

Gelet op de termijn en het feit dat u moest voorkomen voor een verkeersovertreding zal zit 'm waarschijnlijk zijn. Politierechtbank is strafrecht. Gewoon gaan afhalen en een advocaat nemen.

Reclame

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 16 sep 2010 20:10

Vandaag dagvaarding gaan ophalen.

Pro Justitia opgemaakt door Procureur.

Als ik het goed begrijp; verkeersovertreding (zonder intoxicatie) heeft een verjaringstermijn van 1 jaar.

Overtreding begaan op 28 juli 2009, dagvaarding uitgeschreven op 1 september 2010 maw méér dan één jaar.

Ik lees wel telkens 'tenzij in geval van stuiting' maar wat is stuiting en hoe kunnen we weten of stuiting hier is toegepast?

Iemand die hier meer kan over vertellen?

Dank bij voorbaat!
Mvg,
Bram

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 sep 2010 20:27

stuiting wilt zeggen dat er een nieuwe verjaringstermijn begint te lopen -na de stuitingsdaad- die gelijk is aan de oorspronkelijke verjaringstermijn; in casu 1 jaar.

Daden van stuiting van verval van de strafvordering zijn daden van onderzoek en daden van vervolging; oa aanvankelijke pv, daden gesteld tijdens het opsporingsonderzoek, beschikkingen en arresten etc.

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 16 sep 2010 21:02

OK.

Hoe kan ik achterhalen of er dergelijke daden van toepassing zijn?
Kan ik het 'dossier' opvragen?

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 sep 2010 21:42

Ik zou er van uit gaan dat de verjaring effectief niet ingetreden is.
Overwegende dat het over een opsproringsonderzoek ging moet ik wijzen op het inquisitoriaal karakter ervan, wat concreet betekent dat er geen inzage tot het dossier is en u dus aangewezen bent op het onderzoek ter terechtzetting om de degelijkheid van het opsporingsonderzoek na te gaan..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2010 21:45

Strafdossier inzien op de griffie van de politierechtbank.

Zelfs heel wat advocaten begrijpen niet veel over de regels van de verjaring.

De (meeste) rechters gaan dit ambtshalve na, als het verjaard is stellen ze het zelf vast, zelfs als de advocaat dit niet gevraagd heeft.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 sep 2010 21:47

Overwegende dat het over een opsproringsonderzoek ging moet ik wijzen op het inquisitoriaal karakter ervan, wat concreet betekent dat er geen inzage tot het dossier is en u dus aangewezen bent op het onderzoek ter terechtzetting om de degelijkheid van het opsporingsonderzoek na te gaan..
Sorry, ik zeg dit niet vaak, maar dit is onzin.
De beklaagde heeft het recht op inzage van het strafdossier. In principe minstens vanaf het ogenblik dat hij gedagvaard is.

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 sep 2010 21:47

Strafdossier inzien op de griffie van de politierechtbank.

Zelfs heel wat advocaten begrijpen niet veel over de regels van de verjaring.

De (meeste) rechters gaan dit ambtshalve na, als het verjaard is stellen ze het zelf vast, zelfs als de advocaat dit niet gevraagd heeft.
Kan de verdachte dan toch het bij een OO het dossier inkijken? :roll:

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 sep 2010 21:50

Overwegende dat het over een opsproringsonderzoek ging moet ik wijzen op het inquisitoriaal karakter ervan, wat concreet betekent dat er geen inzage tot het dossier is en u dus aangewezen bent op het onderzoek ter terechtzetting om de degelijkheid van het opsporingsonderzoek na te gaan..
Sorry, ik zeg dit niet vaak, maar dit is onzin.
De beklaagde heeft het recht op inzage van het strafdossier. In principe minstens vanaf het ogenblik dat hij gedagvaard is.
Juistja, je hebt helemaal gelijk, kheb me vergist. Tijdens het OO kan dit niet, op het einde/dagvaarding kan het wel?

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 16 sep 2010 22:22

Bedankt voor de vele info.

Wat staat me dus te wachten? Naar de griffie van de rechtbank gaan en mijn dossier opvragen? Kan dit zomaar of moet hiervoor een aanvraag ingediend worden?
Heb ik (mijn vriendin) een punt met het aanhalen van verjaring indien nergen in het dossier melding staat van verrichte onderzoeksdaden gedurende de voorbije periode?

sheepie
Berichten: 164

#13 , 17 sep 2010 15:52

ff off-topic...

ivm met die stuiting. Heb dit even opgezocht maar vind geen concreet antwoord hieromtrent.
Klop het bvb: ik bega een overtreding op 01/01/2010... in principe verjaart mijn overtreding op 31/12/2010. Maar als het OM beslist op bvb 01/09/2010 om mij te dagvaarden voor de politierechtbank, de verjaringtermijn opnieuw begint te lopen en dan eindigt op 31/08/2011. Of heb ik dat verkeerd voor?

Franciscus
Berichten: 38607

#14 , 17 sep 2010 19:40

procureur vraagt aan kwartierinspecteur met een kantschrift of u daar nog woont. stuiting
Procureur vraagt strafblad op stuiting
U vraagt een onderzoek naar de frekwentie van de lichten .. kan een schorsing van verjaring zijn....

Voor de rest wat scorpioen zei
Als vriendin een verzekering heeft met rechtsbijstand deze inlichten voor een advocaat te bekomen...
Waarover gaat het - zal je weten na de dagvaarding maar uw vriendin is toch ergens in die procedure gehoord via vb de kwartierinspecteur...

en het OM ( openbaar ministerie is dat niet hetzelfde als het parket of de procureur des Konings en zijn substituten)
Vroeger had men bij de politierechtbank nog een ambtenaar (commissaris) die de pdK bijstand nu allemaal vervangen door substituten.

BRGO
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 18 sep 2010 10:46

@Franciscus,

Na de overtreding begaan te hebben, de PV te hebben ontvangen (ongeveer 2 tal weken erna), deze met haar gegevens (ze reed met mijn wagen) terug te hebben verstuurd, hebben wij niets meer gehoord van deze hele zaak.

We hoopten een beetje op verjaring toen we afgelopen zomer geen bericht kregen, nu dus wel!
Indien er geen verjaring is, dan is het zo MAAR indien we hierop beroep zouden kunnen doen, waarom ook niet!

We gaan volgende week een advocaat raadplegen via onze rechtsbijstand om alles uit te zoeken.

Alvast bedankt voor de vele reacties!
Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Mvg,
Bram

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”