door het rood licht gereden met auto en voorlopig rijbewijs

aa6211626
Topic Starter
Berichten: 10

door het rood licht gereden met auto en voorlopig rijbewijs

#1 , 04 sep 2010 12:52

hallo,

ik ben daarjuist tegengehouden door politie omdat ik een rood licht genegeerd had, onbewust op het moment,

nu ben ik in het bezit van mijn voorlopig rijbewijs voor de auto......

kunnen ze mijn rijbewijs intrekken? of zal ik worden gedaagd voor een politierechtbank ?

ik ben 18j en ik ben student.

bedank voor jullie hulp!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy 2
Berichten: 5

#2 , 05 sep 2010 20:23

Normaliter zal u moeten verschijnen voor de Politierechter.

Gelet op het feit dat de rechtsspraak in elk arrondissement verschillend is (Brugge en Dendermonde bvb zijn gekend als streng, Kortrijk als vrij mild enz.) is het moeilijk te zeggen wat u precies kan verwachten. Reken echter wel op een rijverbod van minimaal 2 weken en op een geldboete van, alle gerechtskosten inbegrepen, een 500 à 600 EUR. Nogmaals, dit is slechts een indicatie ...

Ook zal u uw theoretisch rijbewijs opnieuw moeten afleggen.

aa6211626
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 06 sep 2010 23:22

Normaliter zal u moeten verschijnen voor de Politierechter.

Gelet op het feit dat de rechtsspraak in elk arrondissement verschillend is (Brugge en Dendermonde bvb zijn gekend als streng, Kortrijk als vrij mild enz.) is het moeilijk te zeggen wat u precies kan verwachten. Reken echter wel op een rijverbod van minimaal 2 weken en op een geldboete van, alle gerechtskosten inbegrepen, een 500 à 600 EUR. Nogmaals, dit is slechts een indicatie ...

Ook zal u uw theoretisch rijbewijs opnieuw moeten afleggen.
bedankt voor uw hulp!!

ik heb nog een vragen, als ik de theoretisch rijbewijs nog eens moet gaan afleggen, indien het door is, zal ik dan onmiddelijk de voorlopig rijbewijs krijgen of moet ik toch nog rijlees gaan volgen, daarna krijg ik de voorlopig rijbewijs?? want ik heb daarvoor al 20uren rijlessen al gedaan.


ik weet nog steeds niet wat het zal gebeuren, ik wacht nog ongerust op de brief van politie...
groetjes!!!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 07 sep 2010 17:33

Bent u nog niet gehoord??

aa6211626
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 07 sep 2010 18:15

Bent u nog niet gehoord??
nee, ik was zaterdag tegengehouden door de politie.. maar ik wacht nu nog op de brief van politie..

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 sep 2010 20:32

Roodlichtnegatie :
Artikel 29 van de Wet 16/03/68 :
§ 1, tweede al.
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro (*).
(*) Bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro

Verval van het recht tot sturen:
Zie Artikel 38 van de Wet 16/03/68 :
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

Hij moet niet zijn theoretisch of praktisch examen opnieuw doen, omdat hij helemaal nog geen rijbewijs B heeft :-)
Het is slechts voorlopig.

aa6211626
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 18 aug 2011 18:05

wel, tot nu toe had ik geen boete, geen brief, nog niks van gehoort.. ondertussen heb ik ook rijbewijs behaald, en er gebeurte toch niks...


ik vind het wel raar..

maarja,, toch bedenkt voor jullie reactie..

MVG

rijkswacht
Berichten: 6

#8 , 19 aug 2011 18:22

Het kan ook zijn, dat het parket een minnelijke schikking voorstelt, maar dat hangt af van arrondissement tot arrondissement, in het vervolg wat beter uitkijken hé.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”