bewijs goed gedrag en zeden kwijt (rood licht rijden)

popolo
Topic Starter
Berichten: 1

bewijs goed gedrag en zeden kwijt (rood licht rijden)

#1 , 02 sep 2010 15:21

Beste

Ik heb vanmorgen de brief gehad dat mijn gegevens verzonden zijn naar parket in Brugge. 2 weken geleden heb ik juist door het rood licht gereden want reed met juist gekochte tweedehandswagen van de particulier naar mijn huis en de remmen waren heel versleten. Dus was het geen optie om nog te remmen want rode lichten staan net achter een bocht. Heb nog geprobeerd te remmen maar lukte niet meer en als het rood sprong was ik net over de stoplijn en dus verder gereden. politie had het dus gezien en zette mij langs de kant. ik mijn papieren tonen, alles in orde, uitleggen waarom ik niet meer kon stoppen en papiertje invullen. ik dacht dat ik dus minnelijke schikking zou krijgen niet dus... had negatieve ademtest, niet te rap gereden, nog nooit grote overtredingen gemaakt (3 kleine snelheidsboetjes van €50), ook nooit andere misdrijven. maar aangezien ik voor mijn werk geen strafblad mag hebben en een bewijs van goed gedrag en zeden nodig heb, komt dit in het gedrang aangezien ik nu voor politierechter mag verschijnen. is het altijd zo dat je van een overtreding (rood licht) direct strafblad hebt en bewijs van goed gedrag en zeden kwijt bent? geldboete en eventuele rijbewijs kwijt interesseren me veel minder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 02 sep 2010 16:12

En hebt u een bewijs van uw uitspraak ... van die remmen -- vb het keuringsbewijs van de autocontrole??

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 02 sep 2010 16:19

Ik zou voor de rechter toch maar zwijgen over de staat van de remmen (tweedehandswagen, geen geldig keuringsbewijs gezien de staat van de remmen, enz.).

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 02 sep 2010 17:09

Wordt een uitspraak over een verkeersovertreding als een inbreuk op een bewijs van goed gedrag en zeden gezet?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 sep 2010 17:37

Ja wanneer er een geldboete of andere veroordeling wordt uitgesproken.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 02 sep 2010 18:01

...juist gekochte ... dus was dat voertuig recent gecontroleerd - was al op uw naam ingeschreven en ook verzekerd ??
of heeft de politie dat niet vastgesteld??

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2010 20:43

...juist gekochte ... dus was dat voertuig recent gecontroleerd
Gekocht van particulier, dus enige vereiste is de carpass en daarop staat noppes over technische keuring.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 04 sep 2010 15:26

Heb ik toch altijd geleerd dat een voertuig niet kan ingeschreven worden zonder technische keuring....
dus moet u beschikken over een schouwingsbewijs - voor verkoop en een geperforeerd inschrijvingsbewijs.
Het ' zomaar' ophangen van nummerplaten is dus al een overtreding laat staan het niet verzekerd zijn voor DAT voertuig met DAT chassisnummer op DIE verzekeringspolis.

sheepie
Berichten: 164

#9 , 06 sep 2010 09:47

...juist gekochte ... dus was dat voertuig recent gecontroleerd
Gekocht van particulier, dus enige vereiste is de carpass en daarop staat noppes over technische keuring.
Al eens een carpass van dichtbij bekeken??? Daar zit altijd een formulier bij "Staat van het voertuig voor verkoop" Kijk maar eens op de 2de pagina onder puntje G... G. Remmen en stuurinrichting. Daar wordt de staat beschreven van de bedrijfrem, parkeerrem, hoofdremcilinder, rembekrachtig, remkrachtverdelers, remschijven, remblokken, remklauwen, remvloeistofreservoir, parkeerremkabel en staat van rem- en stuurleidingen. Dus als deze allemaal goedgekeurd werden, denk ik dat je weinig verhaal hebt.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2010 09:56

Al eens een carpass van dichtbij bekeken??? Daar zit altijd een formulier bij "Staat van het voertuig voor verkoop" Kijk maar eens op de 2de pagina onder puntje G... G. Remmen en stuurinrichting. Daar wordt de staat beschreven van de bedrijfrem, parkeerrem, hoofdremcilinder, rembekrachtig, remkrachtverdelers, remschijven, remblokken, remklauwen, remvloeistofreservoir, parkeerremkabel en staat van rem- en stuurleidingen. Dus als deze allemaal goedgekeurd werden, denk ik dat je weinig verhaal hebt.
Nee hoor. U kan ook een carpass aanvragen zonder enige vorm van technische keuring en dan staat er heel die zwik niet op. Als u uw auto aanbiedt voor een keuring met oog op verkoop (dus als u de keuring en carpass gelijktijdig doet), dan komt dit automatisch erop staan.

sheepie
Berichten: 164

#11 , 06 sep 2010 10:25

Al eens een carpass van dichtbij bekeken??? Daar zit altijd een formulier bij "Staat van het voertuig voor verkoop" Kijk maar eens op de 2de pagina onder puntje G... G. Remmen en stuurinrichting. Daar wordt de staat beschreven van de bedrijfrem, parkeerrem, hoofdremcilinder, rembekrachtig, remkrachtverdelers, remschijven, remblokken, remklauwen, remvloeistofreservoir, parkeerremkabel en staat van rem- en stuurleidingen. Dus als deze allemaal goedgekeurd werden, denk ik dat je weinig verhaal hebt.
Nee hoor. U kan ook een carpass aanvragen zonder enige vorm van technische keuring en dan staat er heel die zwik niet op. Als u uw auto aanbiedt voor een keuring met oog op verkoop (dus als u de keuring en carpass gelijktijdig doet), dan komt dit automatisch erop staan.

Bij mijn weten wordt een carpass enkel afgeleverd na een tweedehands keuring of keuring voor verkoop. En als je als particulier een voertuig verkoopt ben je verplicht een keuring voor verkoop te laten uitvoeren.

http://www.car-pass.be/nl/particulieren ... rpass.html" onclick="window.open(this.href);return false; => waar haal ik een carpass
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... procedure/" onclick="window.open(this.href);return false; => documenten die u verplicht aan de koper moet voorleggen (2dehandsrapport)

Lightning

#12 , 06 sep 2010 10:37

Bij mijn weten wordt een carpass enkel afgeleverd na een tweedehands keuring of keuring voor verkoop. En als je als particulier een voertuig verkoopt ben je verplicht een keuring voor verkoop te laten uitvoeren.

http://www.car-pass.be/nl/particulieren ... rpass.html" onclick="window.open(this.href);return false; => waar haal ik een carpass
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... procedure/" onclick="window.open(this.href);return false; => documenten die u verplicht aan de koper moet voorleggen (2dehandsrapport)
5. Waar kan ik een CAR-PASS aanschaffen?

Wanneer je een auto tweedehands wil verkopen, moet je deze wagen voorrijden voor een specifieke technische keuring. Op dat ogenblik kan je in het keuringsstation ook een CAR-PASS aanvragen. Het kilometerattest zal dan ter plaatse worden aangemaakt en afgeleverd.

Het is niet vereist een technische keuring te laten uitvoeren om een CAR-PASS te kunnen verkrijgen. Je kan de CAR-PASS ook gewoon zo aanvragen.

Let wel, een CAR-PASS mag slechts worden afgeleverd na voorrijden van het voertuig. Het chassisnummer en de stand van de kilometerteller moeten immers worden opgenomen om een CAR-PASS te kunnen aanmaken. Een aanvraag tot het bekomen van een CAR-PASS is immers slechts geldig mits deze gegevens beschikbaar zijn op het ogenblik van de aanvraag.

Bron: http://www.car-pass.be/nl/particulieren/vragen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sheepie
Berichten: 164

#13 , 06 sep 2010 10:43

Bij mijn weten wordt een carpass enkel afgeleverd na een tweedehands keuring of keuring voor verkoop. En als je als particulier een voertuig verkoopt ben je verplicht een keuring voor verkoop te laten uitvoeren.

http://www.car-pass.be/nl/particulieren ... rpass.html" onclick="window.open(this.href);return false; => waar haal ik een carpass
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... procedure/" onclick="window.open(this.href);return false; => documenten die u verplicht aan de koper moet voorleggen (2dehandsrapport)
5. Waar kan ik een CAR-PASS aanschaffen?

Wanneer je een auto tweedehands wil verkopen, moet je deze wagen voorrijden voor een specifieke technische keuring. Op dat ogenblik kan je in het keuringsstation ook een CAR-PASS aanvragen. Het kilometerattest zal dan ter plaatse worden aangemaakt en afgeleverd.

Het is niet vereist een technische keuring te laten uitvoeren om een CAR-PASS te kunnen verkrijgen. Je kan de CAR-PASS ook gewoon zo aanvragen.

Let wel, een CAR-PASS mag slechts worden afgeleverd na voorrijden van het voertuig. Het chassisnummer en de stand van de kilometerteller moeten immers worden opgenomen om een CAR-PASS te kunnen aanmaken. Een aanvraag tot het bekomen van een CAR-PASS is immers slechts geldig mits deze gegevens beschikbaar zijn op het ogenblik van de aanvraag.

Bron: http://www.car-pass.be/nl/particulieren/vragen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok, blijkbaar kan je een carpass aanvragen zonder technische controle (dit zal waarschijnlijk zijn als je hem vergeten vragen hebt bij de technische conrole, dat je hem achteraf nog kan aanvragen zonder dat je terug een "keuring voor verkoop" moet lmaten uitvoeren). Maar...

Documenten
Als u uw voertuig verkoopt, moet u volgende documenten voorleggen aan de koper:

de originele verkoopfactuur
het inschrijvingsbewijs
het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig', afgeleverd en afgestempeld door de technische controle
het keuringsattest
het gelijkvormigheidsattest
een attest voor een lpg-installatie, als het voertuig daarmee uitgerust is
het tweedehandsrapport opgesteld door de technische controle => wordt afgeleverd na technische controle (2dehandskeuring / keuring voor verkoop)
de CAR-PASS, een officieel document met de kilometerstand van het voertuig dat u kunt verkrijgen bij het keuringsstation
het onderhoudsboekje

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”