tarieven takelkosten

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

tarieven takelkosten

#1 , 31 aug 2010 15:55

Weet iemand of er eigenlijk een regelgeving is ivm tarieven van takelkosten, eventuele maximumbedragen.
Onlangs parkeerde ik mijn wagen hier bij ons in Bornem aan de (grote) parking aan het NMBS-station, ik heb een eigen garage in het centrum maar het was toen dodentocht en om te vermijden dat ik het centrum niet meer uitkon had ik mijn auto daar geplaatst, 'smorgens rond 6 uur. Ik zag toen geen signalisatie staan, volgens de politie stond die er al wel dus... niks tegen in te brengen hier vrees ik.
Diezelfde (vrijdag)middag werd mijn wagen dus weggetakeld door een firma die dit exclusief doet bij ons, vandaag de factuur in de bus : 260,05 euros. Depot waar de wagen is heengetakeld is iets verderop...
Met de parkeerboete erbij dus een dikke 310 euros, onmiddellijk te betalen..
Ik weet dat het bvb in A'pen 150 euro is, is er eigenlijk een wettelijk geregelde tarifering ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 31 aug 2010 16:46

In Antwerpen is het tarief voor wegtakelen 230 Euro.
Stel je vraag misschien ook eens op http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 31 aug 2010 17:24

wel mijn vriendin werd in A'pen stad 150 euros aangerekend, enkele maanden terug, hangt wss ook van tijdstip e.d. af.
Dank voor de link.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 01 sep 2010 19:41

Onmiddellijk te betalen... niet zo wettig

Er zijn nu regels wat betreft het gerechtelijk takelen opgelegd via college PG - dus ook wat de bedragen betreft.

Betaling dient te geschieden tegen factuur - en er staat nergens dat direct moet betaald worden.
Het voertuig kan/mag danook niet achtergehouden worden. Er is geen retentierecht.

Onder welk arrondissement valt Bornem - Mechelen of Antwerpen ?

In principe bij een administratieve takeling - zal de gemeente het takelbedrijf betalen en de som bij u ( indien nodig) terugvorderen

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 09 sep 2010 19:26

@ Franciscus
sorry voor de late reactie
Bornem is arrondissement Mechelen
'Onmiddellijk te betalen' stond op de factuur die ik kreeg, heb dit dan ook maar gedaan,
Ik vroeg me eigenlijk af of er maximumtarieven zijn voor deze 'dienst'
Dank voor uw reply

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 09 sep 2010 19:32

Eens contact opnemen met de zonechef van politiezone waar 'Bornem' onder valt
Vermoedelijk kan je vb ook bij de verkeersdienst eens navraag doen ( vraag naar de teamleider een hoofdinspecteur) - ter info niet zgegen dat het over feit x of y gaat

Ja soms werken mijn grijze hersencellen niet meer zo snel.

ATLAS
Berichten: 2

#7 , 13 sep 2010 18:03

Mijn auto is op 13 augustus om 18.10 hr vóór de aanvang van de dodentocht weggetakeld op de Hingese Steenweg., samen met nog tientallen andere wagens.
Blijkbaar heb ik op een fietspad geparkeerd. Bij aankomst is dit ons absoluut niet opgevallen. Het betreft hier een brede strook in dezelfde kleur van het wegdek, afgescheiden met een strook planten en breed voetpad. Een heel stuk verder door is het fietspad rood.
Er stonden tientallen wagens geparkeerd. Op het moment dat ik mijn wagen heb geparkeerd, stonden er 6 politie-agenten aan de overkant gezellig te keuvelen. Niemand die ons er op attent heeft gemaakt dat men er niet mocht parkeren. Achteraf is het ons duidelijk geworden dat, gezien het tijdstip van aankomst 18.00 hr en het tijdstip van takelen zoals vermeld op de factuur, de polite gewoon stond te wachten op de takeldienst.
Vrijdag is er getakeld, zaterdag niet.
Op andere plaatsen stonden borden met de vermelding "hier wordt getakeld".
We hebben foto's genomen en ik heb mjn boete gecontesteerd ende nodige stukken bijgevoegd.

Nu wat de rekening van de takeldienst betreft. Als ik s'avonds mijn wagen ging halen, kon men me niet zeggen wat de kosten gingen zijn.
In tussen heb ik de rekening ontvangen en die bedraagt 348,84 eur !!
Omdat dit bedrag schandalig hoog is, heb ik een aangetekende zending gestuurd naar de betrokken takeldienst met verzoek om me wettige tarieven mee te delen of me te verwijzen naar een organisatie die me kan informeren.

Volgens de gegevens op de factuur van de takeldienst, geldt weekend tarief vanaf vrijdag 17.00 hr, d.w.z. dat er sowieso 50% wordt bijgerekend. door feit dat de deuren van de wagen gesloten waren en de handrem opstond, moest de wagen worden getakeld met een laadvloer, etc...

Ik ga zeker nog verder proberen uitvissen of er wettelijke tarieven zijn vastgesteld.

We zijn bij de commissaris van Bornem geweest en die heeft mijn man gezegd aangeraden de boete niet te betalen en het bijgevoegde document met mijn opmerking bij te voegen. Met de takeldienst heeft de politie zogezegd niks te maken, maar als mijn protest op mijn boete wordt aanvaard, kan ik via de gemeente het bedrag van de takeldienst terugvorderen. Ik verwacht er niet veel van en als het toch lukt, zal er de nodige tijd overgaan.

Er zijn waarschijnlijk wel contracten tussen de betrokken takeldienst en de gemeente (dus ook politie) en ik ben ervan overtuigd dat dit mekaar de hand geeft.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 sep 2010 10:10

Over uw overtreding:
Fietspad:
- strook afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, maar niet breed genoeg voor autoverkeer
- strook aangeduid met borden D7, D9 of D10 (blauwe ronde bordjes met oa een witte fiets op)
Een rode kleur voor het wegdek is tot nu toe niet opgenomen in de wegcode.
Een bord met de vermelding "hier wordt getakeld" is geen noodzaak om te mogen takelen, enkel een vriendelijke herinnering.

Over uw rekening:
U heeft een rekening ontvangen. Maar van wie? Van het takelbedrijf of van de politie/gemeente? Met het takelbedrijf heeft U niets te maken. Zij hebben getakeld in opdracht van de politie en moeten dus betaald worden door de politie ... die op hun beurt de rekening zullen doorschuiven naar U.

ATLAS
Berichten: 2

#9 , 14 sep 2010 13:22

Het zogenaamde fietspad is niet afgebakend door evenwijdige witte onderbroken strepen en is méér dan voldoende breed voor een wagen, zefs vrachtwagen.
In het PV staat dat het fietspad is afgebakend door een goot van anderskleurige klinkers.
De klinkers hebben echter dezelfde kleur als het wegdek.
Wat verkeersborden betreft, we zijn gedraaid in het midden van de straat omdat we een open plaats hadden gezien tussen de rij geparkeerde auto's en het vervolg van de straat was afgezet met nadar afsluiting. We hebben geen borden gezien op dat moment. Enkele dagen later zijn we ter plaatse gaan kijken en er staat een klein bord aan het einde van de Hngense Steenweg - begin Rijksweg met aanduiding van een fietspad. Dit konden we onmogelijk zien op de plaats waar we stonden geparkeerd.

Over het al dan niet aanwezig zijn van borden met "hier wordt getakeld" - op veel ander plaatsen tijdens het evenement, staan wel borden.
In dit geval had het beter geweest op dit stuk dergelijke borden te plaatsen, want blijkbaar was het voor velen onduidelijk dat men eer niet mocht parkeren.

De rekening komt van de takeldienst en ik heb inderdaad in mijn aangetekend schrijven naar hen gemeld dat de opdracht van takelen niet van mezelf komt, maar van de politie.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 sep 2010 13:43

Wat verkeersborden betreft, we zijn gedraaid in het midden van de straat omdat we een open plaats hadden gezien tussen de rij geparkeerde auto's en het vervolg van de straat was afgezet met nadar afsluiting. We hebben geen borden gezien op dat moment. Enkele dagen later zijn we ter plaatse gaan kijken en er staat een klein bord aan het einde van de Hngense Steenweg - begin Rijksweg met aanduiding van een fietspad. Dit konden we onmogelijk zien op de plaats waar we stonden geparkeerd.
Ik ken de situatie daar niet en uit uw uitleg kan ik het niet helemaal opmaken, maar ik veronderstel even dat dat verkeersbord na een kruispunt staat en dat u een stuk verderop in de straat, zonder dat er een ander kruispunt tussen ligt, hebt geparkeerd. Als dat niet zo is, negeer dan mijn commentaar:

Stel dat aan dat kruispunt ook een bord staat voor een maximum snelheid van 50 km/uur. Gelooft U dan dat U plots 90 mag rijden omdat U ergens in het midden van de weg bent gedraaid en dat bord niet heeft gezien?
Over het al dan niet aanwezig zijn van borden met "hier wordt getakeld" - op veel ander plaatsen tijdens het evenement, staan wel borden.
In dit geval had het beter geweest op dit stuk dergelijke borden te plaatsen, want blijkbaar was het voor velen onduidelijk dat men eer niet mocht parkeren.
U wordt verondersteld het verkeersreglement te kennen en te weten dat U niet op een fietspad mag parkeren. Dit moet niet nog eens extra in de verf gezet worden (maar het mag wel). Dat U niet de enige bent die het verkeersreglement niet kent, of er zijn broek aan veegt, is geen excuus. Trouwens, tussen de regels door maak ik op dat U niet de enige bent die getakeld is, dus de politie heeft consequent opgetreden.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 14 sep 2010 19:19

Er moeten daar dus geen borden staan gezien het blijkbaar een fietspad is. U mag daar gewoon niet staan.
Zoals reeds gezegd er zijn twee soorten takelingen 1 - administratieve : gezien u in overtreding stond niet van toepassing
2 - gerechtelijk om de overtreding te doen ophouden en gelinkt aan de overtreding.
In Antwerpen en ik denk ook in Mechelen zijn de onderrichtingen van het college procureurs- generaal van toepassing.
Dat wil zeggen dat voor gerechtelijke takelingen er een lijst is van erkende takelbedrijven die op een bepaalde plaats kunnen gevraagd worden via de radiokamer. Ik dacht zelfs dat er afspraken waren qua tarieven.
Wat de administratieve takelingen betreft daar kan een gemeente eveneens zulke afspraken maken.
De politie zelf heeft geen contracten lopen met takelbedrijven - dit is de verantwoordelijkheid EN bevoegdheid van een gemeentelijke overheid.
En zoals algemeen geweten de politie is al 10 jaar een nationale politie gestructureerd op 2 niveau. En GEEN verantwoordelijkheid meer van en voor de gemeente.

TOKA
Berichten: 3

#12 , 29 sep 2010 18:08

Het volgende gaat bekend in de oren klinken ... mits enkele aanpassingen
Sorry voor het plagiaat ATLAS

Mijn auto is op 14 augustus om 17.50 hr, dus na de dodentocht, weggetakeld op de Hingenesteenweg, samen met nog tientallen andere wagens. Blijkbaar heb ik op een fietspad geparkeerd. Bij aankomst is dit absoluut niet opgevallen. Het betreft hier een brede strook in dezelfde kleur van het wegdek en afgescheiden met een strook planten van een breed voetpad. Een heel stuk verder door (in ons geval 500m) is het fietspad rood (slechts de eerste 20 m en daar staat idd. het verkeersbord D7)
Er stonden tientallen wagens geparkeerd. Op het moment dat mijn wagen werd getakeld? was er geen politie-agent te bespeuren. Achteraf is het ons duidelijk geworden dat de takeldienst met man en macht standby was om er een gouden weekend van te maken (100 x 350 euro !)
Er is dus niet alleen vrijdag getakeld, maar ook zaterdag (na 100 km stappen is dit op zijn zachtst gezegd redelijk onprettig)
Op andere plaatsen stonden borden met de vermelding "hier wordt getakeld".
Ook ik ben achteraf teruggegaan om foto's te nemen. Na anderhalve maand kan ik het nog altijd niet over mijn hart krijgen om de boete te betalen

Het zogenaamde fietspad is zijn naam niet waardig. Zoals ik al zei zijn de eerste 20m aangelegd met rode klinkers, maar dan gaat het fietspad over in een macadam strook die in uitzicht enkel te onderscheiden is van de rijweg door zijn abominabele staat.
Ik denk dat Boonen en Cancellara meer kans hebben om plat te vallen op de Hingenesteenweg dan op 10 jaar Parijs-Roubaix samen (als ze al niet verongelukken).
De macadam strook kan, zoals ATLAS al zei, perfect doorgaan voor een parkeerstrook voor wagens
Ook wij zijn in de straat gedraaid omdat we een plaatsje zagen in de de lange rij geparkeerde auto's. Ook wij hebben het op 500m verder geplaatste verkeersbord niet opgemerkt

Ik weet wel, een verkeersbord geldt vanaf het vorige kruispunt, maar er is wel 1 groot verschil met een snelheidsbeperking
Een snelheidsbeperking geldt in beide richtingen. Ook als je keert in de straat ben je een verkeersbord (snelheidsbeperking of bebouwde kom) tegengekomen. Dit is hier niet het geval, het fietspad bevindt zich immers aan de andere kant van de weg. Als de macadam strook iets of wat weg zou hebben van een fietspad, zouden er absoluut geen problemen geweest zijn. (die evenwijdige witte onderbroken strepen kunnen wonderen doen)

Dat de hele omgeving vergeven was van de borden "hier wordt getakeld" en dat er op de Hingenesteenweg geen enkel te bespeuren viel, is onbegrijpelijk (of misschien wel?). Als er tientallen wagens worden weggesleept, verdeeld over 2 dagen, dan is er een probleem met de signalisatie. Punt!
Verkeerssignalisatie heeft tot doel om het verkeer veiliger te maken en niet om geld in het laatje te brengen (hier maak ik misschien een naiëve denkfout)

Waarschijnlijk is wettelijk alles in orde met het fietspad
Maar volgende zaken storen mij enorm:
- Het fietspad is zijn naam niet waardig
- Het blijkt een wederkerend (en voor sommige winstgevend) probleem
- Waarom worden er op de Hingenesteenweg geen extra borden gezet daar waar dit in de rest van de omgeving wel wordt gedaan
- De takeldienst was in staat van paraatheid gebracht: 3 takelwagens tegelijkertijd en op een groot planningsbord in hun bureau stond voor het bewuste weekend, in dikke vette letters : DODENTOCHT. Alsof iedereen zich in gereedheid moest brengen om het topweekend van het jaar te beleven
- Een factuur van ca. 350 euro is ronduit schandalig
- Bij veel brave en nietsvermoedende chauffeurs wordt er schaamteloos 450 € uit de zakken geklopt
- DIT HEEFT NIETS MET VERKEERSVEILIGHEID TE MAKEN MAAR MET PURE AFZETTERIJ

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 29 sep 2010 18:47

vb het fietspad is daar op de gelijkgrondse berm/ verhoogde berm.
Welke artikels staan vermeld op PV.
Mogelijk waren het zoneborden die het (niet) parkeren regelden - dat wil zeggen dat er bij het begin een zonebord verboden staat en bij het einde van de zone 'einde verbod'.
Als u in Antwerpen onder de spoorwegbrug rijdt en dus intra muros komt staan er overal bordjes - parkeerzone . deze staan ALLEEN daar en gelden voor de ganse binnenstad.
Ik wist het niet zal echt niet pakken bij de rechtbank op elke invalsmogelijkheid staat er zo eentje

U beslist dat het geen verkeersveiligheid is -- wel in Antwerpen heeft men oa de Sinkenfoor. Dan mag men ook niet parkeren op de gedempte Zuiderdokken -
Ik denk dat er dan ook bij de takelbedrijven zal staan - Sinkenfoor. of Reuzenstoet of ....
Enig idee hoeveel er nog moeten weggetakeld worden terwijl er vroeger 10-tallen verbodsborden staan.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 01 okt 2010 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

TOKA
Berichten: 3

#14 , 30 sep 2010 22:15

hadden ze er maar gestaan ... die verbodsborden !

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#15 , 04 okt 2010 15:50

Takeldiensten zijn een soort maffia ... Je kan er weinig tegen beginnen en ze vragen wat ze willen ... de politie zal niet tegen hen optreden als ze je auto niet willen vrijgeven omdat de politie grof gezegd onder één hoedje speelt met die mannen (en omgekeerd) ... Ben zelf al twee keer weggetakeld om twijfelachtige redenen (zogezegd borden aanwezig maar zeker niet duidelijk enz.) en de tarieven waren zeer verschillend.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”