Door 't rood gereden + geen gordel om.

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

Door 't rood gereden + geen gordel om.

#1 , 29 aug 2010 20:20

Daarstraks voor 't rood licht gestaan.
Kreeg het op m'n heupen dat het zolang duurde tegen dat het groen werd. (Voelt ge 'm al komen?)
Ik kijk es naar links, es naar rechts, in de verste verte niemand te zien. (Dacht ik)
Dus zeg ik foert in m'n eigen en rij erdoor. Had bovendien m'n gordel niet om. (Haast nooit, trouwens)
Juist, ineens een politiewagen met loeiende sirenes achter me.
Het betreft in dit geval een combinatie van overtredingen van 3e (rood licht) en 1e (gordel) graad.
Kerels schreven mijn gegevens af, zeiden me dat ik me mocht verwachten aan een rijverbod van tenminste 3 maanden en een boete van ca. 2750 euro. (slik)
Telefoontjes naar bevriende politieagenten stelden mij enigzins 'gerust' dat die boete nog wel zou meevallen want: slechts 1e maal voor politierechtbank en wat dat rijverbod betreft zou ik daar wel eens onderuit kunnen komen (ik ben nl. chauffeur van beroep) want 'geen rijbewijs=geen inkomen, hoe zou ik anders die boete kunnen betalen' zeiden ze.

't Is vanmiddag gebeurt maar toch ben ik er al een hele dag mee bezig... *zucht*
Kan er iemand met kennis van zaken of met gelijkaardige ervaringen mij vertellen hoe zulke zaken in praktijk aflopen in de politierechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 aug 2010 22:17

Dus zeg ik foert in m'n eigen en rij erdoor. Had bovendien m'n gordel niet om. (Haast nooit, trouwens)

en wat dat rijverbod betreft zou ik daar wel eens onderuit kunnen komen (ik ben nl. chauffeur van beroep) want 'geen rijbewijs=geen inkomen, hoe zou ik anders die boete kunnen betalen' zeiden ze.
mensen hebben spaargeld als ze slim zijn. Persoonlijk vind ik bij zo'n bewuste fout het feit dat je chauffeur van beroep bent net een verzwarende omstandigheid en niet een verzachtende. Ik vermoed dat dit van arrondissement tot arrondissement afhangt hoe ze reageren.

http://www.wegcode.be/boetetarieven" onclick="window.open(this.href);return false;

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 29 aug 2010 23:07

Dus zeg ik foert in m'n eigen en rij erdoor. Had bovendien m'n gordel niet om. (Haast nooit, trouwens)

en wat dat rijverbod betreft zou ik daar wel eens onderuit kunnen komen (ik ben nl. chauffeur van beroep) want 'geen rijbewijs=geen inkomen, hoe zou ik anders die boete kunnen betalen' zeiden ze.
mensen hebben spaargeld als ze slim zijn. Persoonlijk vind ik bij zo'n bewuste fout het feit dat je chauffeur van beroep bent net een verzwarende omstandigheid en niet een verzachtende. Ik vermoed dat dit van arrondissement tot arrondissement afhangt hoe ze reageren.

http://www.wegcode.be/boetetarieven" onclick="window.open(this.href);return false;

*dubbel zucht* Hier was ik al bang voor.
[poster de huid volschelden omdat het anwoord u niet zint heeft geen effect buiten , om het even in uw woordgebruik uit te drukken, anderen op dit forum aanwezig toe te laten u zich in uw eigen str**t te laten wentelen. Hopelijk drukt u zich wat respectvoller uit tov de politierechter: Vandebos]

Reclame

Lightning

#4 , 29 aug 2010 23:45

Die lijst met boetetarieven heb ik al 1000 x gezien, die is voor mij (jammer genoeg) niet van toepassing.
Het betreft een combinatie van 2 inbreuken en wens advies te krijgen met LEES: mensen met KENNIS VAN ZAKEN en/of mensen met SOORTGELIJKE ERVARINGEN
En waarom zou dat lijstje niet van toepassing zijn voor u? U kan zelf zien dat u een boete riskeert van € 165 tot € 2750 voor het negeren van het rode licht. De rechter heeft een ruime marge om de boete te bepalen. Hij zal het niet dragen van de gordel wel mee verrekenen naar boven.

En zoals u ook kan zien in de tarieven is de rechter niet verplicht om rijverbod uit te spreken. Als hij dat wel doet kan hij de beperking bijvoorbeeld ook opleggen in het weekend of bijvoorbeeld voor voertuigen categorie B (mocht u bus- of vrachtwagenchauffeur zijn).

De strafmaat hangt ook altijd af van zware overtredingen in het verleden (verzwarend uiteraard).

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#5 , 30 aug 2010 07:06

In de regio rond Brugge riskeert u doorgaans:
- voor het rode licht: een geldboete van ong. € 500 (all-in) + 15 dagen rijverbod
- voor de gordel: een geldboete van ong. € 110.

Als u de nodige bewijzen kunt voorleggen en u heeft een rijbewijs cat. C of D dat u dagelijks nodig heeft, dan zou het kunnen dat hiervoor een uitzondering wordt gemaakt en dat u tijdens het rijverval toch met deze categorieën mag blijven sturen....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 30 aug 2010 15:03

Hebt u een verklaring afgelegd bij de interceptie aan de politieinspecteurs.

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 30 aug 2010 16:58

@ Lightning: Ben chauffeur rijbewijs B. Rij met camionette. Is tevens de 1e maal dat ik voor de politierechter zal moeten verschijnen.
@ moderator: Sorry voor taalgebruik in eerdere post. Ben geen forumhool ofzo. Kon het gewoon niet hebben dat iemand anders (politierechter of niet -> hier is deze persoon buiten functie) het er nog eens fijntjes kwam inwrijven. Ik besef best ook wel dat deze daad oerdom was van mij.
@ Franciscus: Politieagenten hebben geen enkele verklaring afgenomen van mij.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 aug 2010 17:26

@ moderator: Sorry voor taalgebruik in eerdere post. Ben geen forumhool ofzo. Kon het gewoon niet hebben dat iemand anders (politierechter of niet -> hier is deze persoon buiten functie) het er nog eens fijntjes kwam inwrijven. Ik besef best ook wel dat deze daad oerdom was van mij.
u vroeg advies. Ik gaf de link naar de wettelijke tarieven, waaruit je dus voldoende info kon halen over de mogelijke strafmaat. Geen reden dus om iemand uit te schelden.

De argumentatie dat je een boete niet kan betalen als je niet mag rijden leek me ook geen slim argument, daarom dat ik dat ook erbij zette. Anders zouden sommige dieven gemakkelijk van hun straf afkomen. Wat wél een rol kan spelen is dat je naast je rijbewijs ook je werk (tijdelijk) kwijtspeelt als je zo'n straf krijgt. Verschillende argumentatie, maar dit laatste lijkt me wel een beter argument.

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 30 aug 2010 17:59

@ moderator: Sorry voor taalgebruik in eerdere post. Ben geen forumhool ofzo. Kon het gewoon niet hebben dat iemand anders (politierechter of niet -> hier is deze persoon buiten functie) het er nog eens fijntjes kwam inwrijven. Ik besef best ook wel dat deze daad oerdom was van mij.
u vroeg advies. Ik gaf de link naar de wettelijke tarieven, waaruit je dus voldoende info kon halen over de mogelijke strafmaat. Geen reden dus om iemand uit te schelden.

De argumentatie dat je een boete niet kan betalen als je niet mag rijden leek me ook geen slim argument, daarom dat ik dat ook erbij zette. Anders zouden sommige dieven gemakkelijk van hun straf afkomen. Wat wél een rol kan spelen is dat je naast je rijbewijs ook je werk (tijdelijk) kwijtspeelt als je zo'n straf krijgt. Verschillende argumentatie, maar dit laatste lijkt me wel een beter argument.
Dat bedoelde ik net. Rijverbod is voor mij dubbele straf, want -> geen inkomen, dus kan ik vaneigens die boete ook niet betalen.
Die link naar de wettelijke tarieven geldt enkel voor minnelijke schikkingen indien 1 feit behandeld dient te worden. In mijn geval gelden 2 feiten en bijgevolg doorverwijzing naar de rechtbank. Ik wil te weten komen wat de rechter in praktijk mij ongeveer zou opleggen.
Wat die scheldpartij betreft, excuses daarvoor kerel.
Was een opvliegende reactie op een post die op dat moment tergend overkwam voor mij.
Was nergens voor nodig

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 30 aug 2010 18:14

Niemand zal u dat hier kunnen zeggen. Elk gerechtelijk arrondissement is anders en ook elke politierechter is anders.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 30 aug 2010 19:50

Tot voor kort was politierechter Troch in het arrondissement Dendermonde zelfs gerust berucht te noemen...

FrankV
Berichten: 277

#12 , 30 aug 2010 20:25

@ Kendyman :

Bent u in loondienst of een zelfstandige?

Indien u in loondienst bent : reed u op het moment van de overtreding in opdracht van uw werkgever?

Bij een rijbverbod, zal uw werkgever vaststellen dat u er zelf toe bijgedragen heeft dat u de uitvoering van het arbeidscontract onmogelijk heeft gemaakt, en daarom kan hij onmiddellijk een einde maken aan de arbeidsovereenkomst, zonder opzegvergoeding.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 30 aug 2010 21:47

Tot voor kort was politierechter Troch in het arrondissement Dendermonde zelfs gerust berucht te noemen...
Heb er ook van gehoord. Die gast gaf alleman haast continu de volle pot als ik me niet vergis.

Kendyman
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 30 aug 2010 21:49

@ Kendyman :

Bent u in loondienst of een zelfstandige?

Indien u in loondienst bent : reed u op het moment van de overtreding in opdracht van uw werkgever?

Bij een rijbverbod, zal uw werkgever vaststellen dat u er zelf toe bijgedragen heeft dat u de uitvoering van het arbeidscontract onmogelijk heeft gemaakt, en daarom kan hij onmiddellijk een einde maken aan de arbeidsovereenkomst, zonder opzegvergoeding.
Ik ben in loondienst. Maar op dat moment reed ik met men eigen wagen, buiten dienst.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 31 aug 2010 15:24

U mag nog van geluk spreken - hangt er dan nog vanaf wat de politie gaat neerschrijven ..als ze hebben gezien dat je na gestopt te zijn dan het kruispunt bent opgereden voor bij het rood .... dan zal het niet de minimum zijn.

Ze hadden zelfs dadelijk naar pdK kunnen bellen om te vragen uw RB onmiddellijk in te trekken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”