Intrekken rijbewijs

SGuser
Topic Starter
Berichten: 4

Intrekken rijbewijs

#1 , 24 aug 2010 10:19

Ik heb een aantal vragen omtrent intrekking van rijbewijs.

Vorig jaar in April ben ik door een rood licht gereden. Ik was geflitst en had dus een proces. Dit is ondertussen reeds afgelopen en de straf was:

- Boete betalen (reeds betaald ondertussen)
- Rijbewijs 8 dagen kwijt
- Theoretisch examen opnieuw afleggen

Ik had na mijn proces dus een brief ontvangen waar dit allemaal instond + het telefoonnummer van het rijcentrum waar ik mn theoretisch examen opnieuw moet afleggen.

Nu stond er wel niks in die broef hoe het intrekken van het rijbewijs juist in zn werk gaat, wanneer het ingetrokken wordt ed.. Ook stond er niet in tegen wanneer ik mn theoretisch examen opnieuz moet afgelegd hebben.
Ik vind dit eigenlijk allemaal zeer vreemd

Kan iemand me duidelijk uitleggen hoe dit allemaal juist in zn werk gaat?
Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 24 aug 2010 10:51

Wanneer u, als straf, rijverbod wordt opgelegd, gaat dit in op de 5de dag nadat u op de hoogte wordt gebracht door de procureur des Konings. U dient zich, ten laatste de 4de werkdag dag na die kennisgeving, aan te bieden op de griffie van de rechtbank die het rijverbod heeft uitgesproken, met uw rijbewijs en uw identiteitskaart.

Op de griffie gaat u de nodige documenten onder uw neus geduwd krijgen om uw herstelonderzoek (theoretisch examen) te regelen. U kan een examencentrum naar keuze opgeven. Daarna zal men u een oproepingsbrief toesturen waarmee u zich dient aan te bieden bij het examencentrum.

Als u slaagt voor het examen zal het examencentrum de nodige attesten afleveren waarmee u uw rijbewijs terug kan afhalen op de griffie.

SGuser
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 aug 2010 11:07

Maar ik heb reeds een brief gekregen waar ik moest aanduiden in welk centrum ik mn rijexamen opnieuw wil afleggen. Op die brief stond er ook nergens vermeld over die 5 werkdagen of dergelijke... Ook van het rijcentrum heb ik nog steeds niks gehoord.

Reclame

Lightning

#4 , 24 aug 2010 11:23

Maar ik heb reeds een brief gekregen waar ik moest aanduiden in welk centrum ik mn rijexamen opnieuw wil afleggen. Op die brief stond er ook nergens vermeld over die 5 werkdagen of dergelijke... Ook van het rijcentrum heb ik nog steeds niks gehoord.
En bent u zich dan ook zelf gaan aanbieden op de griffie binnen die 5 werkdagen (met uw rijbewijs, identiteitskaart en dat ingevuld formulier)?
Want pas op dat ogenblik beginnen uw 8 dagen rijverbod (griffie bewaart uw rijbewijs voor u) en pas dan versturen ze u uw uitnodiging om het examen gaan af te leggen.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 24 aug 2010 11:31

Indien in kennis van rijverbod - document opgestuurd of getekend bij politie en NIET afgegeven zal u bijkomend vervolgd worden voor niet binnenleveren RB met een nieuw rijverbod tot gevolg eventueel bij vaststelling gereden tijdens verval.
Of was de intrekking een OIRB = onmiddellijke intrekking rijbewijs .... wat mij gezien stelling geflitst 'raar ' zou lijken.

SGuser
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 24 aug 2010 11:39

Ik heb na mijn proces (ik was zelf niet aanwezig), een brief gekregen met daarin de vraag om mn rijcentrum aan te duiden waar ik mn rijexamen wil afleggen. Dat heb ik opgestuurd.

Daarna heb ik een brief gekregen met daarin het besluit van mn vonnis + overschrijving boete. Maar bij mijn weten staat daar nergens in dat ik die binnen de 5 werkdagen moest inleveren, anders had ik dit zeker gelezen..

Lightning

#7 , 24 aug 2010 11:56

Ik heb na mijn proces (ik was zelf niet aanwezig), een brief gekregen met daarin de vraag om mn rijcentrum aan te duiden waar ik mn rijexamen wil afleggen. Dat heb ik opgestuurd.

Daarna heb ik een brief gekregen met daarin het besluit van mn vonnis + overschrijving boete. Maar bij mijn weten staat daar nergens in dat ik die binnen de 5 werkdagen moest inleveren, anders had ik dit zeker gelezen..
Indien in uw vonnis sprake is van Artikel 67 van het KB van 23/03/1998, dan had u dat kunnen weten.

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 24 aug 2010 12:32

Normaal eens navraag doen bij kwartierinspecteur - Openbaar ministerie - uitvoering rijverboden zal u mededelen wannneer uw rijbewijs moet binnengeleverd worden en dan start de ganse procedure.
Gezien dat wat kan verschillen per arrondissement best eens navragen.

SGuser
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 24 aug 2010 12:38

Normaal eens navraag doen bij kwartierinspecteur - Openbaar ministerie - uitvoering rijverboden zal u mededelen wannneer uw rijbewijs moet binnengeleverd worden en dan start de ganse procedure.
Gezien dat wat kan verschillen per arrondissement best eens navragen.
En waar kan ik die ergens contacteren?

Franciscus
Berichten: 38601

#10 , 24 aug 2010 12:53

Wel op het politiebureau van uw politiezone en vragen naar de KwI van uw straat- dan een afspraak maken.
Deze mensen zijn meestal buiten op straat.

digits
Berichten: 224

#11 , 25 aug 2010 11:27

Al deze straffen "enkel" omdat u door een rood licht bent gereden ? :shock:
Of was de snelheid even hoog als deze van een gemiddelde F16 :?:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 25 aug 2010 12:26

Al deze straffen "enkel" omdat u door een rood licht bent gereden ? :shock:
Of was de snelheid even hoog als deze van een gemiddelde F16 :?:
Enkel door rood rijden kost u 150 €. Geen intrekking rijbewijs. Tenzij er natuurlijk nog een aantal andere zaken meespelen, zoals overdreven snelheid, recidivisme, enz...

Franciscus
Berichten: 38601

#13 , 25 aug 2010 14:32

Voorbij het rode verkeerslicht gereden. Door dat licht ...daar is niet veel plaats voor -- zeker niet met een wagen... :D

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#14 , 25 aug 2010 15:20

Al deze straffen "enkel" omdat u door een rood licht bent gereden ? :shock:
Of was de snelheid even hoog als deze van een gemiddelde F16 :?:
Enkel door rood rijden kost u 150 €. Geen intrekking rijbewijs. Tenzij er natuurlijk nog een aantal andere zaken meespelen, zoals overdreven snelheid, recidivisme, enz...
Think again. Rood is dikwijls rijverbod (lees: meestal, behoudens bepaalde vaststaande rechtspraak).
Proeven daarentegen...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 aug 2010 16:47

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Art. 38. § 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het rood licht negeren is een overtreding van de derde graad.

Zou het kunnen dat SGuser een jonge bestuurder is die nog geen twee jaar houder is van een rijbewijs zodat de rechter verplicht was een rijverbod uit te spreken?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”