Verklaring na ongeval

laurentvds
Topic Starter
Berichten: 3

Verklaring na ongeval

#1 , 18 aug 2010 18:19

Dit is wat er gebeurde:

Na een avondje naar de voetbal te gaan reden mijn beste vriend en ik naar huis.
We waren beiden nogal dronken met als gevolg dat ik in slaap viel in de auto.
Het was 3u in de ochtend en er was geen verkeer in 't stad.
Mijn vriend dacht dus dat een eenrichtingsweg (+- 100m) geen probleem zou zijn omdat we zo sneller thuis zouden zijn.
Op dat moment worden we gekruist door een politiewagen die onmiddellijk de achtervolging inzet.
Mijn vriend begon te panikeren en reed aan hoge snelheid weg.
Uiteindelijk is hij gestopt omdat hij tegen een muur had gereden.
Zijn beschuldigingen zijn:
-rijden onder invloed
-vluchtmisdrijf
-het inrijden van een eenrichtingsweg
-smaad aan de politie (betaald 200 euro)
Ik moest dus een verklaring afleggen maar nu weet ik daar helemaal niets meer van. Een werkelijke black-out.
Nu is mijn vraag: kan ik die verklaring nietig laten verklaren of laten seponeren ?
Ik hoop dat ik niets verkeerd heb gezegd want ik weet echt totaal niets meer.
Ik zou niet willen dat ik mijn vriend nog meer in de problemen help.

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 18 aug 2010 18:36

U zal in dit verhaal waarschijnlijk enkel gehoord zijn als getuige, u zat namelijk als passagier in het voertuig.
Tenzij u ook smaad aan de politie pleegde zal u verder niets ten laste gelegd worden neem ik aan?

Wat uw vriend betreft... De overtredingen die u opsomt lijken mij voldoende ernstig om het mogen gaan uit te leggen in de rechtbank (u vriend dan uiteraard). Overdreven snelheid zal er ook nog wel bovenop komen neem ik aan?

En de dolle rit eindigde tegen een muur, dus ook nog schade aan derden?

Als ik uw vriend was zou ik zelfs niet wakker liggen van wat u nog allemaal verklaard hebt. De feiten wegen zwaar genoeg. Ik zou niet in zijn plaats willen zijn.

FrankV
Berichten: 277

#3 , 18 aug 2010 18:43

Dit is wat er gebeurde:

Na een avondje naar de voetbal te gaan reden mijn beste vriend en ik naar huis.
We waren beiden nogal dronken met als gevolg dat ik in slaap viel in de auto.
Het was 3u in de ochtend en er was geen verkeer in 't stad.
Mijn vriend dacht dus dat een eenrichtingsweg (+- 100m) geen probleem zou zijn omdat we zo sneller thuis zouden zijn.
Op dat moment worden we gekruist door een politiewagen die onmiddellijk de achtervolging inzet.
Mijn vriend begon te panikeren en reed aan hoge snelheid weg.
Uiteindelijk is hij gestopt omdat hij tegen een muur had gereden.
Zijn beschuldigingen zijn:
-rijden onder invloed
-vluchtmisdrijf
-het inrijden van een eenrichtingsweg
-smaad aan de politie (betaald 200 euro)
Ik moest dus een verklaring afleggen maar nu weet ik daar helemaal niets meer van. Een werkelijke black-out.
Nu is mijn vraag: kan ik die verklaring nietig laten verklaren of laten seponeren ?
Ik hoop dat ik niets verkeerd heb gezegd want ik weet echt totaal niets meer.
Ik zou niet willen dat ik mijn vriend nog meer in de problemen help.

Bedankt !
Voorstel : nultolerantie op alcohol in het verkeer, levenslang rijverbod.
Gelukkig zijn er geen onschuldige slachtoffers gevallen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

laurentvds
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 18 aug 2010 18:55

U zal in dit verhaal waarschijnlijk enkel gehoord zijn als getuige, u zat namelijk als passagier in het voertuig.
Tenzij u ook smaad aan de politie pleegde zal u verder niets ten laste gelegd worden neem ik aan?

Wat uw vriend betreft... De overtredingen die u opsomt lijken mij voldoende ernstig om het mogen gaan uit te leggen in de rechtbank (u vriend dan uiteraard). Overdreven snelheid zal er ook nog wel bovenop komen neem ik aan?

En de dolle rit eindigde tegen een muur, dus ook nog schade aan derden?

Als ik uw vriend was zou ik zelfs niet wakker liggen van wat u nog allemaal verklaard hebt. De feiten wegen zwaar genoeg. Ik zou niet in zijn plaats willen zijn.
Bedankt voor je reactie.
Ik had geen smaad want in de verklaring van mijn vriend stond dat ik meewerkend en rustig was.
Wat ik niet begreep is dat ik mijn verklaring niet gekregen heb.
Ik bleef bij die vriend slapen maar aangezien hij meegenomen werd voor een nachtje cel heeft de politie mij om 4u in de nacht in 't stad achtergelaten.
Het was dan hartje winter dus een leuke nacht was het absoluut niet.
Voor mijn vriend is er inderdaad nog sprake van overdreven snelheid en schade aan derden.
De klap tegen de muur was niet zo erg omdat we al niet snel meer reden doordat 2 wielassen gebroken waren door te snel tegen enkele voetpaden te rijden.
Dus voor hem zal het inderdaad nog afzien zijn.
Ik lig er gewoon soms van wakker omdat ik niet meer weet wat ik gezegd heb

Lightning

#5 , 18 aug 2010 19:03

Er is geen PV tegen u opgemaakt, maar tegen uw vriend. U vriend krijgt dus een kopie van het PV, u niet.
Als er over u enkel vermeld wordt dat u goed meewerkte, hebt u waarschijnlijk niets verklaard dat van belang was.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 18 aug 2010 19:08

U had een copie van uiw verklaring kunnen krijgen - maar men moet dat niet geven (bepaalde regels die een weigering mogelijk maken)- U had 30 dagen de tijd om het te vragen.
U bent in elk geval gehoord dus voor openbare dronkenschap kan men u al niet betichten.
Hoe oud bent u?
Indien meerderjarig is het niet de taak van de politie om u naar huis te brengen of voor onderdak te zorgen.
U was ingestapt bij een dronken persoon - indien U gewond zou zijn - mag u dag zeggen dat de verzekering uw schade zou betalen.
Assen van de wagen gebroken --- dat moet nogal wat geweest zijn dan.

Kan is groot dat zijn verzekering regres zal vragen en daarna aan de deur zetten.

PS haal het niet in uw hoofd om voor zijn schone ogen daarna een verzekering op uw naam te nemen en hem met de auto te laten rijden.
Dat is iets wat u dan de rest van uw leven zal bekopen ttz betalen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 aug 2010 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

laurentvds
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 18 aug 2010 20:28

U had een copie van uiw verklaring kunnen krijgen - maar men moet dat niet geven (bepaalde regels die een weigering mogelijk maken)- U had 30 dagen de tijd om het te vragen.
U bent in elk geval gehoord dus voor oepnabre dronkenschap kan men u al niet betichten.
Hoe oud bent u?
Indien meerderjarig is het niet de taak van de politie om u naar huis te brengen of voor onderdak te zorgen.
U was ingestapt bij een dronken persoon - indien U gewond zou zijn - mag u dag zeggen dat eden verzekering uw schade zou betalen.
Assen van de wagen gebroken --- dat moet nogal wat geweest zijn dan.

Kan si groot dat zijn verzekering regres zal vragen en daarna aan de deur zetten.

PS haal het niet in uw hoofd om zijn schone ogen daarna een verzekering op uw naam te nemen en hem met de auto te laten rijden.
Dat is iets wat u dan de rest van uw leven zal bekopen ttz betalen.
Bedankt voor deze info, dit waren dingen die ik niet wist
Dit maakt de avond voor mij toch al duidelijker.
Ik vind het enkel jammer dat ik het niet wist van die 30 dagen anders had ik da zeker gevraagd.
Ik ben 20 en ik ben zelf bezig aan mijn rijbewijs (20u rijles)
Mijn vriend heeft inderdaad al enkele brieven van de verzekering gehad met de vermelding dat ze (uiteraard) voor niets tussenkomen.
Hij heeft ondertussen een nieuwe wagen moeten kopen, en zijn proces zal hem ook nogal wat kosten.
Kan ik hem op een of andere manier helpen ?

Lightning

#8 , 18 aug 2010 21:35

Bedankt voor deze info, dit waren dingen die ik niet wist
Dit maakt de avond voor mij toch al duidelijker.
Ik vind het enkel jammer dat ik het niet wist van die 30 dagen anders had ik da zeker gevraagd.
Ik ben 20 en ik ben zelf bezig aan mijn rijbewijs (20u rijles)
Mijn vriend heeft inderdaad al enkele brieven van de verzekering gehad met de vermelding dat ze (uiteraard) voor niets tussenkomen.
Hij heeft ondertussen een nieuwe wagen moeten kopen, en zijn proces zal hem ook nogal wat kosten.
Kan ik hem op een of andere manier helpen ?
U lijkt zich schuldig te voelen voor de stommiteiten van uw vriend.
Hij zal zijn verdiende straf krijgen (en dat zal niet mals zijn) en daar gaat u niets aan kunnen verhelpen.
Er is natuurlijk niemand die u belet bij te dragen voor zijn nieuwe wagen, de schade aan de muur, zijn advocaat of de boete als u zich daartoe geroepen voelt :wink:

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 20 aug 2010 19:19

PS ... waarom laat u een persoon onder invloed of dronken met een voertuig rijden en waarom rijdt u mee .... mogelijk zijn er wel enkele juridische consequenties aan verbonden....
vb schuldig verzuim.... een cafébaas kan/zal hiervoor iik veroordeeld kunnen worden.
... ik geef maar mee een doordenkertje.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”