Vraagje ivm rijverbod

sheepie
Topic Starter
Berichten: 164

Vraagje ivm rijverbod

#1 , 13 aug 2010 07:44

Beste mensen,

Heb al heel lang op het internet zitten zoeken, maar ik vind geen sluitend antwoord.

In juni ben ik veroordeeld door de politierechter tot een boete en 2 maand effectief rijverbod (dus nog 45 dagen, heb al 15 dagen gehad). Nu mijn vraag. Ikzelf ben 31 jaar oud en heb mijn autorijbewijs 11 jaar en motorijbewijs 13 jaar. Mijn vriendin leert momenteel rijden (dus voorlopig rijbewijs). Ze heeft 20 uur rijschool gevolgd, dus ze mag rijden zonder begeleider. Ze mag altijd 1 passagier meenemen die ten minste 24 jaar oud is en in bezit van rijbewijs B. Dus de vraag is: als ik rijverbod heb, mag ze mij dan vervoeren?

Ik weet zelf ook dat als je veroordeeld bent tot een verval van recht tot sturen dat je geen begeleider mag zijn van iemand die leert rijden zonder rijschool (indien de veroordeling ouder is dan 3 jaar dan mag je terug begeleiden).

Groeten
Sheepie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BVBVBVBV
Berichten: 6

#2 , 13 aug 2010 20:33

Volgens mij is het wettelijk gewoon verboden dan te begeleiden.

Je mag dan al jaren uw rijbewijs hebben, of al langer dan 3 jaar geleden zelf een gerechtelijke fout ondergaan hebben.
Het moment (die 2 maanden) dat je rijverbod heb je dus simpelweg ff geen rijbewijs nu.

Denk dat als je een goedgezinde dorpsagent tegenkomt, dat ie je gewoon verwittigt of het zelfs nog niet vraagt. Maar
als het meneertje precies is die jullie gezicht niet kan hebben kan die uw vriendin wel bekeuren.

Jij zal niks krijgen aangezien je de passagier bent ipv de bestuurder. De bestuurder is verantwoordelijk.

(dit is wat ik denk, ben niet 100% zeker)

Heb zelf al eens half jaar rijverbod gehad, is een hel. Wens je veel sterkte.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 13 aug 2010 20:57

Los van het feit is het voertuig op dat ogenblik ook niet verzeker gezien men evenmin aan de basisvoorwaarden van een verzekering voldoet.
Ik opteer toch inspecteur 2 want de eerste doet zijn werk niet waarvoor wij hem allemaal betalen- - en wij vragen toch allemaal dat de politie correct optreedt maar holla niet bij ons he dan mogen de regels wat gebogen worden.
Rare mensen die .... :twisted:

Reclame

freder
Berichten: 14

#4 , 10 nov 2010 18:42

schaap toch ;-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”