Penale Boeten: verjaring?

Plovissenberg
Topic Starter
Berichten: 2

Penale Boeten: verjaring?

#1 , 11 aug 2010 14:51

Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven op volgende vragen:

2 weken geleden zijn er een aantal boetes bij me in de bus gevallen over verkeersovertredingen die gepleegd zijn in 2003 en 2005.
Ik heb verder nooit enige briefwisseling hierover ontvangen. Blijkbaar ben ik bij verstek veroordeeld in 2005 voor de overtredingen. Dit vonnis is ook in 2005 betekend aan de politie van mijn gemeente.

Staat er een verjaringstermijn op penale boetes? Indien ja, hoelang?
Hoe komt het dat ik deze nu pas ontvang?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 11 aug 2010 19:48

ambtelijk geschrapt bv??

Plovissenberg
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 aug 2010 10:57

Neen. Ik woon al 6 jaar officieel op het zelfde adres.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 12 aug 2010 20:05

Uit het hoofd

1 - staat u daar nog voor gesignaleerd bij politie?
2 - u bent bij verstek veroordeeld dus kan u nog verzet aantekenen
3 - overtredingen normaal verjaring 1 jaar
4 - nogal wat boetes verkeer zijn 'iets' hoger dan overtredingstarrief dus hebben en langere looptijd maar voor de vuist weg max 5 jaar.
5- gezien bovenstaand eens informeren bij uw kwartieragent - zeker naar de termijnen. want die had u indertijd ook de nodige papieren moeten bezorgen (in de meeste korpsen).

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 aug 2010 10:05

“Art.92.Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep. Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.Art.93.Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.Art.94.De straffen van geldboete en van bijzondere verbeurdverklaring verjaren door verloop van de in de vorige artikelen vastgestelde termijnen, naargelang zij zijn uitgesproken wegens misdaden, wanbedrijven of overtredingen.”(Strafwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”