Getakeld in Gent in opdracht van de lijn


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 25 jul 2010 02:23

Op basis van artikel?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#18 , 25 jul 2010 10:25

Op basis van artikel?
gezien art 3 stelt dat de 'het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst ...' bevoegd is ivm overtredingen tegen art 25.1.2 mogen ze (van art 4.4) 'ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen'
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.
Artikel 3: Bevoegde personen
De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :
12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.
Artikel 25: Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#19 , 25 jul 2010 11:32

Moet dat dan dan niet opgenomen zijn in de beperkende lijst van artikelen waarvoor zij bevoegd zijn? Er staat "en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen".

Het is een beetje verwarrend omdat in art. 3 ook andere bevoegde personen staan opgesomd waarvoor ze wel expliciet de toelating hebben gegeven op basis van artikel 4.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#20 , 07 sep 2010 21:07

Bij navraag blijkt dat De Lijn niet bevoegd is om ambtshalve te laten takelen omdat hun bevoegdheden limitatief zijn opgesomd.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#21 , 07 sep 2010 21:46

Bij navraag blijkt dat De Lijn niet bevoegd is om ambtshalve te laten takelen omdat hun bevoegdheden limitatief zijn opgesomd.
ik heb de artikels verkeerd gezet
je leest eerst art 3.12 : daar staat dat ze bevoegd zijn ivm met parkeren op een bushalte
dan lees je art 4.4 : daar staat
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.
Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.
dus mogen ze ambtshalve voor de verplaatsing zorgen
enkel in de in art 3.12 genoemde gevallen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#22 , 07 sep 2010 22:09

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... 4.-Wegcode" onclick="window.open(this.href);return false;

3.12 is en blijf limitatief en 4.4. staat niet tussen die artikelen

joken
Berichten: 1

#23 , 26 mar 2012 13:59

Afgelopen week werd mijn auto getakeld in Gent door de Lijn. Zogezegd omdat de tram niet kon passeren. Ik heb echter 2 getuigen (buurvrouw en overbuurvrouw) die zeggen dat daarvoor reeds 3 trams (grote én kleine) konden passeren voor hij werd getakeld. De auto is bovendien op zeer onvoorzichtige wijze getakeld door de takeldienst (hij stond in versnelling en met handrem op, in plaats van hem op te tillen en te verplaatsen hebben ze hem gewoon versleept tot ze eraan konden. Hiervan heeft mijn overbuurman foto's genomen, na afloop van het takelen was er een roze vloeistof uit mijn auto gelekt. Er zijn ook meerdere getuigen die dat konden bevestigen. Nu, ik heb 150 euro moeten betalen om mijn auto terug te krijgen van de takeldienst, en vandaag valt nog eens een boete van de Lijn in de bus van 179 euro.
Volgens mij moet de lijn ook foto's nemen om te bewijzen dat ik in de weg stond?
Ik heb wel geen parkeerticket om te bewijzen hoe lang ik daar al geparkeerd stond..

Kan ik op basis hiervan mijn boete betwisten? Worden takelkosten dan ook terugbetaald?



Kan ik op basis hiervan

curl

#24 , 26 mar 2012 15:21

Mijn vrouw werkt als chauffeur voor De Lijn. Zij kan aan de dispatching melden wanneer een voertuig in de weg staat. De dispatching besluit dan in principe wat te doen. Maar ik dacht dat ze er altijd de politie bij moesten halen.

curl

#25 , 26 mar 2012 15:23

Volgens mij moet de lijn ook foto's nemen om te bewijzen dat ik in de weg stond?
Ik heb wel geen parkeerticket om te bewijzen hoe lang ik daar al geparkeerd stond..

Kan ik op basis hiervan mijn boete betwisten? Worden takelkosten dan ook terugbetaald?
Naar mijn weten en ervaring is de mening van de chauffeur op dat vlak voldoende. In het beste geval halen ze er mensen van hun veiligheidsdienst bij, maar ze sturen vaak even vlot een takelwagen om de auto gelijk weg te slepen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#26 , 26 mar 2012 15:25

Afgelopen week werd mijn auto getakeld in Gent door de Lijn. Zogezegd omdat de tram niet kon passeren. Ik heb echter 2 getuigen (buurvrouw en overbuurvrouw) die zeggen dat daarvoor reeds 3 trams (grote én kleine) konden passeren voor hij werd getakeld. De auto is bovendien op zeer onvoorzichtige wijze getakeld door de takeldienst (hij stond in versnelling en met handrem op, in plaats van hem op te tillen en te verplaatsen hebben ze hem gewoon versleept tot ze eraan konden. Hiervan heeft mijn overbuurman foto's genomen, na afloop van het takelen was er een roze vloeistof uit mijn auto gelekt. Er zijn ook meerdere getuigen die dat konden bevestigen. Nu, ik heb 150 euro moeten betalen om mijn auto terug te krijgen van de takeldienst, en vandaag valt nog eens een boete van de Lijn in de bus van 179 euro.
Volgens mij moet de lijn ook foto's nemen om te bewijzen dat ik in de weg stond?
Ik heb wel geen parkeerticket om te bewijzen hoe lang ik daar al geparkeerd stond..

Kan ik op basis hiervan mijn boete betwisten? Worden takelkosten dan ook terugbetaald?



Kan ik op basis hiervan

vraag eens aan uw verzekering of u van rechtsbijstand kan genieten, ik vrees zonder hulp dat u nooit uw geld zult terug zien

zoals het feit al eerder werd aangehaald, de takeldienst had u NIET de €150 mogen aanrekenen, nog mochten zij uw wagen bijhouden indien u weigert te betalen.

Franciscus
Berichten: 38602

#27 , 26 mar 2012 20:48

Zie verslag gemeenteraad Gent zoek maar takelen de lijn gent.
Antwoord van de burgemeester.

Aan oorspronkelijke poster .... en wat was het resultaat na 2 jaar???

Kingfisher
Berichten: 483

#28 , 27 mar 2012 14:54

1) Ge stond 20 cm over de lijn, 20 cm te veel kan betekenen dat de bus niet kan invoegen in de halte en dat hij zijn passagiers op een gevaarlijke manier moet laten uitstappen, of dat oude menskes moeilijk kunnen instappen. U was in fout, get over it, volgende keer niet meer doen, OK?
2) Iemand heeft uw auto weggetakeld, poltie of De Lijn maakt niet uit, ze hebben allebei de bevoegdheid

MAaar
3) De sleepmaatschappij heeft het retentierecht niet. Wat u had moeten doen is rustig blijven en aan de deur de politie bellen als u de wagen niet terug krijgt. Kijk ook goed na of de wagen niet beschadigd is door het slepen.

Turaki
Berichten: 6870

#29 , 27 mar 2012 14:58

3) De sleepmaatschappij heeft het retentierecht niet. Wat u had moeten doen is rustig blijven en aan de deur de politie bellen als u de wagen niet terug krijgt. Kijk ook goed na of de wagen niet beschadigd is door het slepen.
Politie is niet bevoegd, is een burgerlijke zaak. U kan wel een gerechtsdeurwaarder opvorderen om dit vast te stellen.

Franciscus
Berichten: 38602

#30 , 27 mar 2012 15:51

Klopt als een bus.
U kan indien firma weigert de wagen terug te geven de kosten van een huurwagen aanrekenen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”