kan ik mijn rijbewijs nog zelf gaan inleveren

Hera
Topic Starter
Berichten: 57

kan ik mijn rijbewijs nog zelf gaan inleveren

#1 , 13 jul 2010 17:52

In maart kwam ik voor de rechter voor ene snelheidsovertreding

vonnis: boete + rijbewijs 10 dagen inleveren.

nog steeds heb ik geen kennisgeving van het vonnis gekregen. nu ga ik binnenkort een paar weken naar het buitenland op vakantie. kan ik zelf mijn rijbewijs gaan inleveren op de griffie zonder dat het vonnis betekend is? ik heb dat rijbewijs toch een paar weken niet nodig en zo loop ik ook niet het risico dat het vonnis net wordt betekend als ik in het buitenland zit.

of moet ik wachten tot ik het vonnis krijg en zo ja, hoe krijg ik dat? AS? deurwaarder? en wat als ik net dan niet thuis ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 jul 2010 10:21

“Art.40.Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

U kan hierop niet vooruitlopen. U kan het openbaar ministerie gemotiveerd en schriftelijk vragen die kennisgeving niet te doen terwijl u in het buitenland verblijft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

BVBVBVBV
Berichten: 6

#3 , 13 aug 2010 21:01

Die schriftelijke aanvraag is te laat denk ik.
Normaal moet je dat op de rechtbank zelf doen of in een termijn van x-aantal dagen nadat je bent voorgekomen.
Je kan wel proberen natuurlijk, wie weet...
Onderhoor eens op het politiebureau.
Heb het ook willen doen maar toen zeiden ze dat het te laat was.

Je krijgt via het lokale politiebureau een uitnodiging naar daar te komen om je rijverbod te gaan ondertekenen.
Eens getekend gaat het rijverbod de 5de dag in na het bezoek op het politiebureau. Die 4de dag ervoor moet het rijbewijs
binnengedaan worden op de rechtbank OF je stuurt je rijbewijs prior aangetekend naar de rechtbank. Als bv die 4de dag vrijdag is en maandag komt het aan, zien ze dat je het vrijdag hebt opgestuurd. Dat is dus even geldig.
De post geeft je dan ook een bewijs van verzending die dag moesten er dan toch nog problemen van komen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”