Broodroof?

Jorreke
Topic Starter
Berichten: 2

Broodroof?

#1 , 12 jul 2010 00:39

Beste,

Afgelopen nacht was ik met enkele vrienden op stap om iets te gaan drinken. Ik had mijn wagen hierdoor blijkbaar slecht geparkeerd. Toen ik weg wou gaan was ik er me van bewust dat ik teveel gedronken had en een taxi gebeld. Ik stond verkeerd geparkeerd en wou mijn wagen enkele meters verder plaatsen zodat deze correct stond.
Plots komen er enkele agenten bij me om te vragen of ik gedronken had waarbij ik eerlijk zeg "Ja, ik heb lichtjes gedronken maar ga met een taxi naar huis". Hierdoor laten ze me blazen en krijg ik aldus het resultaat "P". Mijn rijbewijs wordt standaar 6u ingetrokken en er werd mij meegedeeld dat ik dit de volgende dag kan komen ophalen.
Vandaag ga ik naar de politie om mijn rijbewijs terug te halen. Ik voer de nodige procedure uit en mijn rijbewijs wordt me dus terug overhandigd. Even later krijg ik telefoon dat ik dien terug te komen om het af te geven voor 15 dagen omdat men me dit vergeten te zeggen is en ze dit over het hoofd gezien hadden.
Hierbij vroeg ik me af of dit geen broodroof is aangezien het praktisch onmogelijk is om met het openbaar vervoer op mijn werk te geraken.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 jul 2010 00:49

Normaal gezien kan men het tijdstip -binnen bepaalde limieten althans- zelf kiezen. Dus bijvoorbeeld tijdens een verlofperiode. Deze straffen zijn voorzien bij wet. Men kan dus niet spreken van broodroof.
Opsluiting in gevangenis zou anders ook als broodroof moeten worden bestempeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jul 2010 14:35

Normaal gezien kan men het tijdstip -binnen bepaalde limieten althans- zelf kiezen
is dit niet veranderd?

Reclame

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#4 , 14 jul 2010 22:01

Het gaat om een onmiddellijke intrekking dus die periode kan niet zomaar worden gekozen.
Na een uitspraak door de Rechtbank is het in bepaalde gevallen mogelijk een aanpassing van de periode rijverbod aan te vragen, al naar gelang professionele omstandigheden. Dit betreft een gunst en is geen recht. Bovendien wordt het in bepaalde arrodissementen geweigerd.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 20 jul 2010 15:38

kan niet goed volgen ofwel maakte je aanstalte ofwel reed je

met als resultaat P ---- ja en wat was het resultaat van de ademanalyse .....

graag het ganse verhaal

wat u hebt gekregen is een OIRB ...dus is er wel wat anders gebeurd..
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 jul 2010 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2010 16:30

met als resultaat P
Vraagje van een leek die nog nooit heeft mogen/moeten blazen: Wat betekent "P"? Teveel gedronken of juist niet?

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#7 , 20 jul 2010 16:44

S = safe
A = Alarm (alcoholniveau tussen 0,22 mg/l uitgeademde alveolaire lucht maar onder de 0,35 mg/l. Je zult een ademanalyse moeten doen)
P = Positief (meer dan 0,35 mg/l alveolaire lucht) Je zult een ademanalyse moeten doen

Bloed------------------------------lucht
gram per liter--------------------mg per liter
0,5 ----------------------------------0,22
0,8 ----------------------------------0,35

Indien je tussen 0,22 en 0,35 blaast krijg je 3 uur rijverbod
meer dan 0,35 = 6 uur rijverbod

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”