Wie mag door?

clm
Topic Starter
Berichten: 15

Wie mag door?

#1 , 08 jul 2010 22:11

Ik geraak er niet aan uit. Een herkenbare situatie voor velen denk ik:

De groene auto rijdt naar beneden en heeft de witte pijl en heeft in principe dus voorrang. De rode wagen rijdt naar boven en heeft rode pijl. Moet dus normaliter voorrang geven aan de groene wagen.

Situatie is als volgt: de brug laat maar 1 voertuig met 4 wielen toe. Het groene voertuig staat stil op het bovenste kruispunt en moest de dwars straat naar de brug dus nog kruisen. De groene wagen staat stil omdat er een 3-tal voertuigen over de brug naar "boven" rijden. De groene wagen wacht dus om aan te zetten. De rode wagen, die naar "boven" rijdt, sluit niet mooi aan maar kruist de dwars straat reeds om op de brug te rijden wanneer de voorganger de brug verlaat. Op het moment dat de rode wagen op de brug accelereert de groene wagen, kruist de dwars straat en rijdt de brug op. Op dit moment is de rode auto reeds aan de helft. Beide wagens stoppen. De rode auto over de helft en de groene staat juist voor de helft.

Een herkenbare situatie dus.
De vraag van 1000.000 : wie moet achterruit? Groen of Rood? En waarom?
Wat als beide blijven staan en de federale politie komt erbij. Wat zijn de gevolgen? Wie is foutief en kunnen beide beboet worden voor het blokkeren van de openbare weg? Zal de politie afgaan op de positie van de wagens op de brug om te beslissen wie fout is, want iedere chauffeur zal normaal zeggen dat ze de eerste op de brug waren. Of maakt dit niets uit wie de eerste op de brug was?

Afbeelding

Bedankt voor het advies.
Grt
C

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fo_ns
Berichten: 13

#2 , 09 jul 2010 08:44

"12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden."

De bij het verkeersbord B 19 opgelegde verplichting om voorrang te verlenen verbiedt de voorrangsplichtige niet om zijn weg te vervolgen, mits hij dat voorzichtig doet, maar verplicht hem wel voorrang te verlenen zodra een voorranghebbende bestuurder verschijnt; de voorrangsplichtige, die als eerste de smalle doorgang is ingereden of hierin reeds het verst gevorderd is, wordt van deze verplichting niet vrijgesteld.
Bron: HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER ( RC013K1_1 )


De groene wagen heeft ten alle tijde voorrang.
De rode wagen mag slechts verderrijden indien hij dit kan zonder gevaar voor ongevallen, waarbij hij rekening moet houden met de plaats, snelheid en afstand waarop de groene wagen zich bevindt.

Het Hof Van Cassatie stelt dat de rode wagen zich al op de brug mag begeven (mits 12.5), maar hij voorrang moet geven van zodra hij een ander voertuig opmerkt.
In extremis: indien het rode voertuig zich nog op 1 meter van het einde van de brug bevindt, dan moet hij (in theorie) nog achteruit rijden om de groene wagen door te laten.

Het is een veel voorkomende fabel dat "het eerste voertuig" voorrang heeft, alsook wie zogezegd eerst over de helft is.

clm
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 09 jul 2010 23:02

okay duidelijk 8)
bedankt Fons :wink:

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”